13. Blijf nieuwsgierig. Word een WebVedette.

Ja ja, jij runt je webwinkel al een tijdje. Jij kent het klappen van de zweep inmiddels wel, toch?

Roepende goeroes, ronkende blogberichten, kennis events en een woud aan webinars over alle mogelijke onderwerpen – jij laat je niet meer gek maken. Jij weet inmiddels wat er werkt voor jouw webwinkel. En vooral: wat niet.

Ja, door de wol geverfd ben jij, na al die jaren.
Jij bent geen groentje meer.
Jij bent een ervaren ondernemer.

Jammer is dat, hè?

De lol van ondernemen zit het ‘m vooral in de verrassingen die, zeker in het begin, eindeloos op je pad komen.
O ja, wacht… mijn webwinkel is open, maar hoe krijg ik nu klanten?
En: O ja, ik moet als een speer iets gaan doen met fulfilment.
En: Wacht… Pinterest is eigelijk perfect voor mijn bedrijf – maar hoe werkt het eigenlijk?

Weet je nog, die tijd waarin je elke dag wel weer een nieuwe idee had?

Die tijd waarin je to do-lijst van nog-uit-te-zoeken zaken eindeloos was?
Die lijst is een stuk overzichtelijker geworden met de jaren.
Die onrust, die ben je als door de wol geverfde webwinkelier wel zo’n beetje de baas.

Been there. Done that.

Dat is fijn, maar ook best een beetje… saai.
Je bent je eigen bedrijf toch niet begonnen omdat je op zoek was naar sleur, toch?

Sterker: het is niet alleen saai- het is ook schadelijk.

Want als jij teveel achterover leunt, verlies je je scherpte.

De wereld blijft in beweging – en de online wereld al helemaal.

Facebook wordt bedreigd door Ello.
Omnichannel, big data,  future touchpoints lijken ver van je bed-praatjes, maar hebben wel degelijk invloed op jouw webwinkel.
En hoe zit het eigenlijk met de shareconomy – is dat een bedreiging voor jouw webwinkel of juist een kans?

Uh… geen idee?

Dat bedoelen we nou.

Als jij serieus bent over je bedrijf, dan zul je op de hoogte moeten blijven.

Van economische ontwikkelingen en regelgeving.
Van de ontwikkelingen binnen jouw niche.
Van de stand van zaken in e-commerce.
En van marketing, natuurlijk.

Want alleen als je weet wat er speelt, kun je mee blijven spelen.

En alleen als je snapt wat er gaande is, kun je kansen herkennen – en pakken.

Dus heb jij de weg gevonden?
Probeer dan eens een ander paadje.

Als je Twitter van haver tot gort beheerst, en er een groot deel van je traffic haalt – wat let je dan om in Ello te duiken?
Als je op Instagram succesvol bent met je foto’s, waarom zou je dan PartyParty dan niet eens proberen om gifjes te maken?

Als je doet wat je altijd deed, krijg je niet meer dan je altijd al kreeg.

Leun niet achterover, maar blijf nieuwsgierig.
Word een WebVedette.

WebVedettes

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 13 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie