3. Wees een expert. Word een WebVedette.

Weet je wat jij weet?
Jij weet meer dan je klant.
Jij hebt namelijk heel veel  meer kennis van jouw product en niche dan jouw klant.

Veel webwinkeliers weigeren zich te profileren als expert.
Gewoon, omdat ze niet kunnen geloven dat zij een expert zijn.
Want tja, zij zijn hun webwinkel gestart omdat ze een gat in de markt zagen, of omdat ze een geweldig idee hadden – niet omdat ze nou zulke experts waren in dat vakgebied.
Kom dat je bekend voor?

Okee, misschien was je geen expert toen je begon.

Maar intussen heb jij je voor 300% verdiept in je product.
Intussen weet jij alles over het materiaalgebruik bij jouw product, de manier waarop jouw product moet worden verzorgd, en de bijzondere wijze waarop jouw product is ontstaan.

Je kunt de product-specificaties dromen.
Je hebt iedere mogelijke vraag over jouw product al een keer gehoord – en beantwoord.
Je weet precies op welke manier jouw product het leven van jouw klant fijner kan maken.

Kortom: jij hebt enorm veel kennis over jouw product vergaard.

En die kennis onderhoud je.
Je bezoekt vakbeurzen en tradeshows.
Je pluist catalogi uit.
Je leest vakbladen en -blogs.
Je praat met collega-ondernemers.
Iedere dag breid je je kennis uit.

En die kennis, die moet je niet oppotten.
Die kennis moet je inzetten.

Want als jij laat zien dat je kennis hebt van jouw product, en je jouw kennis inzet om je klant te inspireren, adviseren en helpen, creëer je de gunfactor.
Je zorgt ervoor dat je top of mind blijft.
En je zorgt ervoor dat je klant jou, je webwinkel en je producten vertrouwt.

Drie vliegen in één klap, dus.

Dúrf die expert te zijn.
#WordEenWebVedette.

PS: meer lezen over de expertstatus? Lees deze column over hoe je de expertstatus inzet op je blog.

durf-een-expert-te-zijn-word-een-webvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 3 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie