5 dingen die ik leerde op de Kleine Fabriek

Entree Kleine Fabriek 2012

Vorige week bezocht ik de Kleine Fabriek, dé kindermodebeurs van Nederland. Ik was er al eens vaker geweest en verheugde me er dan ook erg op. Mooie merken, bijzondere stands, vernieuwende producten, leuke mensen… Misschien waren de hoge verwachtingen juist niet slim, want eenmaal in de RAI vond ik de beurs – na het spectaculaire oranje/zilveren entree –  tegenvallen.

Voor mijn gevoel was deze editie van de Kleine Fabriek veel kleinschaliger en minder bijzonder dan anders. Was het de economische crisis die ook zichtbaar werd op de beursvloer? Kortom, mijn jammer-gevoel zorgde ervoor dat ik extra kritisch om me heen keek wat er – in mijn ogen – beter kon. Hieronder lees je vijf dingen die mij opvielen die je in de presentatie van je merk kunt verbeteren. Op de Kleine Fabriek, een kleinere beurs of andere locatie waar je je presenteert.

1. baken je gebied af

De hallen van de RAI zijn erg industrieel. Dat kan heel mooi bij je merk passen, maar bij de meeste stands die geen aandacht aan de vloer hadden geschonken was het geen gezicht. Een kleed of tapijttegels zorgen ervoor dat je je gebied kunt afbakenen en het maakt je stand af. Het is veel verzorgder om iets op de vloer te hebben liggen, hoe eenvoudig het ook is.

Effen vloer van de Mexx stand met een bijzondere presentatietafel, die heel goed tot zijn recht komt.

2. van wie is deze stand?

Als beursbezoeker loop je meestal niet met een plattegrond in je hand langs de verschillende stands, tenzij je echt doelgericht naar merken op zoek bent. Voor de ‘langslopers’ is het dan ook ontzettend belangrijk dat die in één oogopslag zien om welk merk en product het gaat. Verbazingwekkend dat er stands waren zonder opvallende merknaam, of veel te klein of te laag gepresenteerd. Dus: hoog, groot en opvallend.

De dames van Wild Honey biechtten mij op dat ze hun logobord vergeten waren en hadden van lint dit logo gemaakt. Heel erg mooi en opvallend!

3. zitten is voor watjes

Ik weet het, beursdagen slopen je, echt. Maar om langs een rijtje kindermerken te lopen waarvan de eigenaars achter een tafeltje naar je zitten te kijken – of erger – zitten te sms’sen, dat is pas een afgang. Het was inderdaad rustig en met weinig publiek gaat de sjeu er vast af. Maar als jij je product niet meer enthousiast kunt promoten, dan heeft de Kleine Fabriek ook weinig nut. Dus gooi alle stoelen de stand uit, doe je beste tandpastasmile op en haal die klanten binnen! Uitrusten kan daarna nog…

4. met sfeer zet je je merk neer

Een logo op de beurswand zoals ik hier boven tipte zegt natuurlijk niet genoeg. Je stand moet de sfeer van je merk uitstralen. Of dat nu met grote professionele foto’s is of met meubilair of props. Het beeld moet in één klap duidelijk zijn als je langsloopt. Voorbeelden van mooie stands die het merk goed vertegenwoordigden waren die van Bomba en BamBam, zie de foto’s hieronder. Professioneel, origineel, sfeervol en helemaal in stijl van het merk.

De Bomba stand was voor mij de mooiste stand van de Kleine Fabriek. Kleurrijk, inventief en sfeervol, echt heel erg mooi.

BamBam had hele mooie presentatiemeubels waarop de producten goed tot hun recht kwamen. Een rustige stand, helemaal in sfeer van het merk.

5. concurrentie, tsja…

Wat me nog het meeste opviel was de angstige reacties bij sommige merken. De stand van Muy Malo was bijvoorbeeld prachtig, maar de beursmevrouw die erbij stond viel me bijna aan, toen ik een foto ervan wilde maken {niet gelogen}. Verboden, mag niet! Ook kreeg je bij bepaalde merken geen brochures meer mee en werd er geheimzinnig gedaan waarom niet. Jammer, het zal vast uit angst voor na-apers zijn. Maar dan vraag ik me af of je je doel niet voorbij gaat als je op een beurs als deze iedereen maar als ‘evil competition’ bestempelt.

Wie weet of ik ooit zelf op de Kleine Fabriek of een andere vakbeurs zal staan. Maar ik ben blij dat ik deze blogpost heb geschreven om later terug te lezen. Geen stoelen, wel vloerdelen en een big smile; dat moet lukken!

Wat waren jullie ervaringen? Hoe vonden jullie de Kleine Fabriek deze editie?

 

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.
Nog geen reacties

Geef een reactie