5 dingen die ik leerde op de Kleine Fabriek

Entree Kleine Fabriek 2012

Vorige week bezocht ik de Kleine Fabriek, dé kindermodebeurs van Nederland. Ik was er al eens vaker geweest en verheugde me er dan ook erg op. Mooie merken, bijzondere stands, vernieuwende producten, leuke mensen… Misschien waren de hoge verwachtingen juist niet slim, want eenmaal in de RAI vond ik de beurs – na het spectaculaire oranje/zilveren entree –  tegenvallen.

Voor mijn gevoel was deze editie van de Kleine Fabriek veel kleinschaliger en minder bijzonder dan anders. Was het de economische crisis die ook zichtbaar werd op de beursvloer? Kortom, mijn jammer-gevoel zorgde ervoor dat ik extra kritisch om me heen keek wat er – in mijn ogen – beter kon. Hieronder lees je vijf dingen die mij opvielen die je in de presentatie van je merk kunt verbeteren. Op de Kleine Fabriek, een kleinere beurs of andere locatie waar je je presenteert.

1. baken je gebied af

De hallen van de RAI zijn erg industrieel. Dat kan heel mooi bij je merk passen, maar bij de meeste stands die geen aandacht aan de vloer hadden geschonken was het geen gezicht. Een kleed of tapijttegels zorgen ervoor dat je je gebied kunt afbakenen en het maakt je stand af. Het is veel verzorgder om iets op de vloer te hebben liggen, hoe eenvoudig het ook is.

Effen vloer van de Mexx stand met een bijzondere presentatietafel, die heel goed tot zijn recht komt.

2. van wie is deze stand?

Als beursbezoeker loop je meestal niet met een plattegrond in je hand langs de verschillende stands, tenzij je echt doelgericht naar merken op zoek bent. Voor de ‘langslopers’ is het dan ook ontzettend belangrijk dat die in één oogopslag zien om welk merk en product het gaat. Verbazingwekkend dat er stands waren zonder opvallende merknaam, of veel te klein of te laag gepresenteerd. Dus: hoog, groot en opvallend.

De dames van Wild Honey biechtten mij op dat ze hun logobord vergeten waren en hadden van lint dit logo gemaakt. Heel erg mooi en opvallend!

3. zitten is voor watjes

Ik weet het, beursdagen slopen je, echt. Maar om langs een rijtje kindermerken te lopen waarvan de eigenaars achter een tafeltje naar je zitten te kijken – of erger – zitten te sms’sen, dat is pas een afgang. Het was inderdaad rustig en met weinig publiek gaat de sjeu er vast af. Maar als jij je product niet meer enthousiast kunt promoten, dan heeft de Kleine Fabriek ook weinig nut. Dus gooi alle stoelen de stand uit, doe je beste tandpastasmile op en haal die klanten binnen! Uitrusten kan daarna nog…

4. met sfeer zet je je merk neer

Een logo op de beurswand zoals ik hier boven tipte zegt natuurlijk niet genoeg. Je stand moet de sfeer van je merk uitstralen. Of dat nu met grote professionele foto’s is of met meubilair of props. Het beeld moet in één klap duidelijk zijn als je langsloopt. Voorbeelden van mooie stands die het merk goed vertegenwoordigden waren die van Bomba en BamBam, zie de foto’s hieronder. Professioneel, origineel, sfeervol en helemaal in stijl van het merk.

De Bomba stand was voor mij de mooiste stand van de Kleine Fabriek. Kleurrijk, inventief en sfeervol, echt heel erg mooi.

BamBam had hele mooie presentatiemeubels waarop de producten goed tot hun recht kwamen. Een rustige stand, helemaal in sfeer van het merk.

5. concurrentie, tsja…

Wat me nog het meeste opviel was de angstige reacties bij sommige merken. De stand van Muy Malo was bijvoorbeeld prachtig, maar de beursmevrouw die erbij stond viel me bijna aan, toen ik een foto ervan wilde maken {niet gelogen}. Verboden, mag niet! Ook kreeg je bij bepaalde merken geen brochures meer mee en werd er geheimzinnig gedaan waarom niet. Jammer, het zal vast uit angst voor na-apers zijn. Maar dan vraag ik me af of je je doel niet voorbij gaat als je op een beurs als deze iedereen maar als ‘evil competition’ bestempelt.

Wie weet of ik ooit zelf op de Kleine Fabriek of een andere vakbeurs zal staan. Maar ik ben blij dat ik deze blogpost heb geschreven om later terug te lezen. Geen stoelen, wel vloerdelen en een big smile; dat moet lukken!

Wat waren jullie ervaringen? Hoe vonden jullie de Kleine Fabriek deze editie?

 

10 reactie bij 5 dingen die ik leerde op de Kleine Fabriek

  1. avatar
    John mei 27, 2014 bij 10:42 #

    Since this 2012 edition, has the trade show improved?

    We are thinking to exhibit in July and want to learn a little more??

    Our products are not clothes but accessories, and in particular Playon Crayons (see our website!)

    So do you think our items will be suited?

    Best regards
    John

  2. avatar
    manon-justbymanon augustus 24, 2012 bij 13:12 #

    Erg leuk om te lezen!

    Ik was deze editie niet bij de Kleine fabriek aanwezig, maar ben absoluut van mening dat een verzorgde en aantrekkelijke stand voor mij de eerste stap is om ‘naar binnen’ te gaan.

    Gelukkig kijk ik ook ‘door de slechte’ vloer en iets mindere creatieve stands heen. Met alleen een creatieve stand kom je er ook niet! Uiteindelijk komen we er allemaal voor kindermode! Als de designer maar creatief is, en de kindermode vernieuwend en vol trends dan hebben we toch ook een prachtige beurs.

    En gezellig personeel! Stap zelf gewoon vrolijk naar binnen, dat werkt positief ;-)

    Groet,

    Manon -Kidsfashion blogger
    http://www.justbymanon.nl

  3. avatar
    Yves juli 20, 2012 bij 18:06 #

    Hi Michelle en Laura,

    Deze editie waren we voor het eerst standhouder en persoonlijk was het voor mij de eerste keer op de Kleine Fabriek. (heb wat ervaringen opgeschreven op Facebook: http://on.fb.me/Q9IOGj ).

    Als new kid on the block kan ik zeggen dat de volgende dingen mij opvielen:

    1. ‘s Ochtends was het redelijk druk, maar na de lunch was er bijna niemand meer

    2. Er is inderdaad een groot verschil tussen hoeveel aandacht merken besteden aan de aankleding. Van enkele standhouders die niet zoveel hadden gedaan begreep ik dat ze de beurs meer als een verplichting zien naar hun opdrachtgevers: de merken.

    3. Roel – een van de organisatoren van de Kleine Fabriek – belde van de week om uit te leggen dat er zo’n 15% minder bezoekers dat vorig jaar waren.

    4. Er werd helemaal niets georganiseerd aan activiteiten, catwalks, entertainment, etc. Voor de bezoeker misschien een beetje saai.

    5. Ik miste ook enkele grote merken, maar wellicht is voor hen de beurs niet zo interessant meer, omdat ze al in genoeg winkels liggen.

    6. Dat zitten en staren is volgens mij op elke beurs het geval. Dat zijn gewoon mensen die zich niet goed voorbereiden en is en blijft jammer voor de bezoeker (en die mensen zelf). Zo stond er schuin tegenover ons een Frans merk dat letterlijk 10 mensen in twee dagen over de vloer heeft gehad. Die hebben dus 14 uur voor zich uit zitten staren. 14 uur! :)

    Verder hadden wij ook geen vloer, maar hebben toch geprobeerd daar het beste van te maken door met krijt aan de slag te gaan: http://on.fb.me/NDrgPH

    Al met al gaan wij met onze merken (Maxomorra, Bellio, Ubang en Lipfish) om tafel zitten om te kijken of we in februari weer mee gaan doen met de Kleine Fabriek of dat we onze creativiteit op een andere manier gaan inzetten.

    Bij ons was het lekker druk, dus ik heb mij wel vermaakt en heb nauwelijks voor me uit gestaard ;)

    Ciao,

    Yves
    Bjornagency

  4. avatar
    Michelle Maij juli 18, 2012 bij 13:38 #

    Leuk stuk om te lezen, ik heb het namelijk precies hetzelfde ervaren!
    Afgelopen wintereditie was ik er voor het eerst en ging nu dus met bepaalde verwachtingen erheen. De beurs was inderdaad kleiner en rustiger. Ook keek ik nu met iets andere ogen naar de beurs, was minder overdondert dan bij mijn eerste bezoek en lette nu dus meer op details. En dat viel tegen. Er zijn prachtige stands bij, zoals hierboven al beschreven, stands die je in 1 oogopslag laten zien met wat voor merk je te maken hebt door hun aankleding. Ik kan daar van genieten. Maar ook zijn er stands die geen enkele moeite doen hun “brand” echt te promoten, gewoon een paar kledingrekken en dat is het dan…tja….
    overigens loop ik dus wel met een plattegrondje rond omdat ik weet dat ik anders dingen ga missen die ik had willen zien. Helaas is dat nodig, want bij sommige stands zie je de merknaam niet snel, of helemaal niet.
    Ik heb ook bij meerdere stands mensen achter hun tafeltje zien staren naar voorbijgangers, ja voorbijgangers want erg uitnodigend is het niet en dus lopen mensen voorbij. Ook als ze niet zitten te staren maar zitten te werken/internetten/sms-en is dat voor mij een afknapper, je wil me graag als klant of niet?
    Nou goed, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb alsnog leuke dingen gezien maar de beurs was zeker wat minder dan de voorgaande editie (s) en er is voor veel merken nog veel verbetering mogelijk! Ben benieuwd hoe het de volgende keer zal zijn….

    • avatar
      Laura juli 18, 2012 bij 19:12 #

      Hai Michelle, zelfde gedachten dus! Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de standhouders de beurs zelf ervaren hebben… Dankjewel voor je reactie, fijn om te horen dat ik niet de enige was.
      Groeten van Laura

  5. avatar
    Annelies juli 17, 2012 bij 10:05 #

    Leuk stuk, Laura! En je kan elk van deze ‘lessons learned’ ook voor Playtime in Parijs kopieren!

    • avatar
      Laura juli 17, 2012 bij 21:34 #

      Dankjewel Annelies! Zo zie je maar dat dat dus niet alleen voor de Nederlandse markt geldt, helaas…
      Groeten van Laura

  6. avatar
    Irma juli 17, 2012 bij 08:30 #

    Was er afgelopen wintereditie en heb het precies zo ervaren.

    Ik was er nog nooit geweest; maar had er inderdaad ook meer van voorgesteld. Er is zelfs een aantal merken dat er niet meer staat; juist omdat ze bang zijn voor ‘namakers’.

    Leuk geschreven verhaal en haal er voor mijzelf ook weer een aantal tips uit!

    • avatar
      Laura juli 17, 2012 bij 21:35 #

      Was dat voor jou ook de reden om deze editie niet meer te gaan Irma?
      Groeten van Laura

  7. avatar
    Irma juli 17, 2012 bij 08:29 #

    Was er afgelopen wintereditie en heb het precies zo ervaren. Was er nog nooit geweest; maar had er inderdaad ook meer van voorgesteld. Er is zelfs een aantal merken dat er niet meer staat; juist omdat ze bang zijn voor ‘namakers’.
    Leuk geschreven verhaal en haal er voor mijzelf ook weer een aantal tips uit!

Geef een reactie