5 tips voor bartering: ouderwetse ruilhandel in een nieuw jasje

Ik werd laatst gekscherend ‘barterkoningin’ genoemd door een collega. Voor de zoveelste keer had ik een deal gesloten met een andere ondernemer om diensten of producten te ruilen. Als zelfstandige zonder grote marketingbudgetten kun je toch veel voor elkaar krijgen als je er creatief mee leert omgaan. Ik heb op deze manier van bartering foto’s, websitediensten, logo-ontwerpen, illustraties, producten en nog veel meer kunnen ‘ruilen’ tegen teksten of persberichten. Hieronder geef ik een paar tips. Het zijn dingen waar ik zelf tegen aan ben gelopen de afgelopen jaren.

barterdeal

Ken je eigen krachten
Welke kaarten heb je in je hand? Want als je iemand benaderd om iets te ruilen, wat heb je dan te bieden? Een goede voorbereiding is dus het halve werk. Als je niets te bieden hebt dat interessant is voor de ander, wordt het lastig om een barterconstructie te bedenken.

Bedenk wat je wilt
Barteren gebeurt vaak spontaan, je raakt met iemand in contact en merkt dat je elkaar zonder factuur te sturen verder kunt helpen. Je kunt ook gericht op zoek gaan, of een oproep op Twitter plaatsen. We willen er zelfs iets mee gaan doen op MamaMarketing. Wees duidelijk in je boodschap, een brutaal mens heeft de halve wereld. Maar ook weer niet té brutaal, want dat kan weer afschrikken…

Heb er plezier in
Omdat er geen geld of contract aan te pas komt is het barteren redelijk vrijblijvend. Als je er de lol van inziet, dan is de hele deal al geslaagd. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je niet helemaal tevreden bent over het eindresultaat. Daar kan je voorzichtig iets over zeggen, maar wees voorzichtig want de andere partij doet het ook kosteloos. Daarom vooraf goed proberen aan te voelen.

Begin klein
Hierbij geldt ongeveer hetzelfde. Als je allebei iets kleins voor elkaar doet, is het geen probleem als het niet helemaal naar je wens loopt. Maar als je diensten tegen elkaar gaat wegstrepen dat duizenden euro’s waard is, dan begeef je je op glad ijs. Wat als de andere partij zich niet aan de afspraken houdt? Begin klein en ontwikkel je barterkunsten, voor je het weet heb je hele leuke deals te pakken.

Maak goede afspraken
De must voor iedere goede barterdeal is om vooraf goed af te spreken wie wat doet. Dat schept duidelijkheid voor beide partijen. Als je eenmaal in het proces zit, is het lastig om daar nog over te beginnen of dingen in te wijzigen. Voelt voor allebei goed als je weet waar je aan toe bent, ook als er geen geld aan te pas komt.

Heb jij wel eens een goede barterdeal gesloten? Wat kreeg je en wat gaf je?

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie