5 tips voor het schrijven van een communicatieplannetje

De zomer bij uitstek een periode is om orde op zaken te stellen. Gastblogger Carola van der Heijden deelt aan de hand van  5 tips hoe je jouw communicatieplan kunt opstellen en bijwerken.

Tip 1: Wees Kort

Een communicatieplan hoeft niet lang te zijn. Een eenvoudig plan kan al op één A4tje staan. Het voordeel van zo’n plan uitwerken is dat je bewust gaat nadenken wat je gaat doen en wat je wilt bereiken. Bovendien werkt het handig als je in de uitwerkingsfase zit. Je hoeft niet telkens te verzinnen wat je moet doen: je kunt gewoon op je lijstje kijken en afstrepen wat gedaan is.

Tip 2: Schrijf je plan aan de hand van de volgende items

  • Doelstelling (wat wil je bereiken in welke tijd)
  • Wat is je doelgroep?
  • Wat is je boodschap?
  • Welke middelen wil je inzetten?
  • Welke strategie kies je uit?
  • Wat is je budget en of is er juist geen budget (zie no-budgetcampagnes)?
  • Wat is je planning?

en vergeet de laatste vooral niet: evalueer na afloop je plan, wat werkte wel en wat niet.

Tip 3 Segmenteer je doelgroep

De meeste mensen weten wel ongeveer wat voor soort mensen ze willen benaderen, maar maken dit niet altijd concreet, bijvoorbeeld: mijn doelgroep zijn vrouwen die graag online winkelen. Dit is te algemeen. Je moet de doelgroep zoveel mogelijk specificeren en grijpbaar maken. Elke doelgroep die je hebt, vraagt om een aparte benadering. Daarnaast moet je weten waar je je doelgroep kunt vinden. Waar kun je hen bereiken? Bijvoorbeeld via het tijdschrift dat ze lezen, de winkels waar ze iets kopen enz.

Segmenteren kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld geografisch: stad of platteland. Gangbare segmenten zijn verder op basis van een demografische indeling (vrouw/man, leeftijd enz.) sociaaleconomisch (school, opleiding, inkomen) en levensstijl (interesses, hobby’s enz).

Grote organisaties segmenteren vaak op basis van een combinatie van bovengenoemde segmenten en beschrijven per segment een fictief persoon, bijvoorbeeld: Annie is 50 jaar, ze woont op het platteland, houdt van tuinieren, leest het Buitenleven en rijdt in een Volvo enz.

Het bedrijf Motivaction werkt met verschillende segmenten levensstijlen en noemt ze bijvoorbeeld de dynamische families, de welgestelden, landelijke gezinsleven, de ontwikkelde stedelijken enz. Bij elk segment hoort er een hele beschrijving bij.

Tip 4: Stuur gericht

Communiceer liever niet naar iedereen hetzelfde, maar segmenteer. Wat zou dat voor jou kunnen betekenen? Voor studenten maak je een specifieke campagne aan het begin van het nieuwe studiejaar, voor jonge moeders werk je bijvoorbeeld samen met een andere onlineshop voor kindermode enz.

Tip 5: Zet je verkoopgeschiedenis in

Een andere manier van segmenteren is op basis van het koopgedrag van je klanten. Je neemt je klanten onder de loep en sorteert deze op basis van heavy-users, light-users en incidentele klanten en je stemt de communicatie daarop af. Het is bewezen dat het eenvoudiger is om vaste klanten terug te laten keren, dan telkens nieuwe klanten benaderen. Bovendien leveren vaste klanten je meer geld op. Pas je communicatie daarop aan en stuur niet iedereen dezelfde informatie en probeer light-users zoveel mogelijk door te laten groeien tot heavy-users (iemand die meer dan vijf keer per jaar terugkomt). Enkele voorbeelden:

Heavy-users
Deze groep mag best eens extra beloond worden. Beloon en verras hen bijvoorbeeld door:

  • af en toe iets weg te geven;
  • ze als ambassadeur in te zetten en hen te vragen naar quotes, reviews et cetera;
  • een aanbieding te geven van een andere winkel;
  • een speciaal off-line event te organiseren waarbij ze elkaar en jou kunnen ontmoeten;
  • een kaartje te sturen met hun verjaardag;
  • extra achtergrond te geven;
  • hen korting aan iemand anders te geven.

Light-users
Probeer hen te bewegen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, zodat je meer contact momenten hebt. Ook een strippenkaart of een spaaractie opzetten of af en toe iets weg te geven kan ervoor zorgen dat je een inniger relatie opbouwt.

Incidentele klant
Met deze groep is het soms wat moeilijker om een band op te bouwen. Maar je kunt het natuurlijk wel proberen, door bijvoorbeeld een welkomstpakketje te geven of een kortingsbon voor een tweede aankoop.

, ,

Reageren is niet meer mogelijk