6. Vind je eigen stem. Word een WebVedette.

Goed nieuws: jouw klant is een mens.
Ja echt – net als jij.
En dat betekent dat jij niet zo krampachtig ‘officieel’ hoeft te doen als je je klant aanspreekt.

Want je klant is dus gewoon een mens.
En mensen kopen het liefst van ándere mensen.
Van jou dus.

Praat daarom op een manier die bij jou past.

Wat is dat toch, dat veel webwinkeliers in een kramp schieten als ze hun klant aan moeten spreken? Waarom toch dat officiële gedoe?
Ergens snappen we het wel.

Jij wil professioneel overkomen – en daardoor gedraag je je veel te formeel.

Dat is doodzonde, want door ‘formeel’, ‘professioneel’ en ‘zakelijk’ met je klant te communiceren, werp je negen van de tien keer een barrière op.
Voor jezelf, want als je ‘formeel’, ‘professioneel’ en ‘zakelijk’ met je klant moet praten, zul je weinig willen zeggen.

En, nog veel erger: je werpt een barrière op voor je klant.

Als je ‘formeel’, ‘professioneel’ en ‘zakelijk’ met je klant praat, onderscheid je niet van de webwinkelgiganten.
Want die zijn ook formeel – die kunnen niet anders.

Webwinkelgiganten zijn machines.

Met roterende helpdesks, honderden anonieme medewerkers en gekmakende keuze-menu’s.
Met hele trossen ongeïnteresseerde mensen die, in onnavolgbare ploegendiensten, alles op alles zetten om je van het kastje naar de muur te sturen – en terug.

Praten met een webwinkelgigant is als praten tegen een muur.

Niemand heeft zin om eens lekker met de helpdesk van Wehkamp te kletsen.
Of met de klantenservice van Zalando.
Bellen met een webwinkelgigant doe je omdat het niet anders kan.
Tweets naar webwinkelgiganten eindigen vaak op #fail.

Jij bent een mens, geen muur.

Laat de mens achter je merk niet alleen zien, maar ook horen.
In de mails die je beantwoordt, de nieuwsbrieven die je schrijft, de tweets je verstuurt, de updates die je plaatst.
Maak het je klant niet alleen makkelijk om je te bereiken – maak het ook leuk.
Laat van je horen – dan laat zij ook van zich horen.

Moeilijk?
Wij hebben een handig trucje.

Denk eens niet aan ‘de klant’ – maar aan jouw klant.

Neem één klant in gedachten en praat daar tegen.
Maak je een voorselling van jouw ideale klant: hoe oud is ze, waar woont ze, wat leest ze? Visualiseer die ideale klant zo gedetailleerd mogelijk.

Geef haar een naam.
Weet hoe ze haar koffie drinkt.

Denk vervolgens aan haar als je een tweet/update/nieuwsbrief/blog de wereld instuurt.
Zou zij zich aangesproken voelen?
Zo niet; herschrijven die handel.

Als je als mens met een ander mens praat, ontstaat er een gesprek.

Je verandert van anonieme helpdesk in meedenkende ondernemer die snapt wat de klant wil.
Van reclame-rondtoeterende robot in leuk mens.
En een leuk mens heeft de gunfactor.

Dus: vind je eigen stem, laat van je horen en word een WebVedette.

Meer lezen over jezelf zijn en blijven als webwinkelier?

Lees ‘Authentiek op Facebook’ van Miriam Swaans (Dresses Only) of dit gastblog van Laura Soer over ‘De juiste Schrijftoon’

#wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 6 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie