7. Kies je kanalen. Word een WebVedette.

Een update hier, een tweetje daar, niet vergeten ook te pinnen. En had je eigenlijk al ge-Instagrammed vandaag?
Social media. Je hoort van alle kanten hoe belangrijk die zijn voor je webwinkel.
Aan social media móet je veel tijd besteden.

Toch?

Eh, ja.
Social media-marketing is essentieel voor webwinkels.

Social media zijn namelijk dé manier om met je klant in contact te komen – en te blijven.
Op social media kun je de mens achter je merk op een makkelijke manier zichtbaar maken.
Op social media kun je laten zien dat je een expert bent. En je kunt er die expertise inzetten om je klant te inspireren, adviseren en helpen.
Kortom: met social media bouw je aan de gunfactor.
24 uur per dag, 7 dagen per week.

24/7 op social media?
Maar daar heb ik helemaal geen tijd voor!

Natuurlijk heb jij daar geen tijd voor.
Jij hebt een succesvolle webwinkel te runnen.

Goed nieuws: je hoeft helemaal niet 24/7 op social aanwezig te zijn.
Het enige wat jij moet doen: slim kiezen.

Dus… waar ga jij voor?
Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Google+, YouTube, Vimeo, Flickr of toch maar Vine?
Of wat dacht je van Stumble Upon, Linkedin of Slideshare?

Tja.
In social media is de keuze reuze.

En toch – de keuze voor een social media-kanaal is best makkelijk te maken.

Het social media-kanaal dat jij kiest, moet namelijk simpelweg twee dingen doen.

1. Het moet jou aanspreken.

Het social media-kanaal dat jij gaat inzetten, moet jou aanspreken.
Als je een kanaal kiest waar jij je op thuis voelt, zul je het sneller leren kennen, er sneller contact op leggen en sneller snappen hoe je nu precies die prachtige content van je moet delen.
Andersom werkt het ook: als jij je er niet op thuisvoelt, zul je er  nooit de tijd en energie in steken die je nodig hebt om er een succes van te maken.

2. Het moet je doelgroep aanspreken.

Als je doelgroep niet aanwezig is op het social media-kanaal dat jij kiest, dan heb je er, plat gezegd, geen ruk aan.
Natuurlijk kan het dan nog wel heel gezellig worden, omdat je er je concullega’s spreekt, bijvoorbeeld, of omdat je er leest hoe het nu eigenlijk met Beyoncé gaat, of er live verslag doet van Heel Holland Bakt.
Prima en leuk, maar dat kost je wel veel tijd – en het levert je verder geen verkopen op.

Kortom: verdiep je in de verschillende social media-kanalen en hak door, die knoop.

Kies je kanalen. Praat met je klanten. Word een WebVedette.

#wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 4 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie