Apestaartjes op de muur: 10 tips voor stands op beurzen en markten

deberghut.com-bij-flav-live

(foto: de stand van de Berghut, op Flavourites Live 2011 – de beste 8m2 stand)

Als officieel MamaMarketeer bezoek ik nogal wat beurzen, markten en fairs.
Ik heb de afgelopen jaren dus heel wat stands gezien.

Een beurs, markt of fair is meestal een feest voor het oog: met mijn hoofd vol inspiratie en mijn tas vol visitekaartjes vertrek ik een aantal uur later weer naar huis.
Met een schorre stem en duizelig van alle informatie en indrukken.

Eenmaal thuis heb ik steevast dezelfde soort stands nog in mijn hoofd zitten:
stands die ambassadeurs zijn voor hun standhouder.
Met andere woorden: stands van standhouders die hun stand vóór zich laten werken.

Dit geldt voor zowel consumentenbeurzen als groothandelbeurzen: in beide gevallen heb je te maken met heel veel concurrentie, een drukke beursvloer en overvoerde bezoekers.

Wat ik daarmee bedoel?

(de stand van House of Dots, op Flavourites Live 2011, beste 12m2 stand)

(de stand van House of Dots, op Flavourites Live 2011, beste 12m2 stand)

Jouw stand is, veel meer dan jijzelf, jouw ambassadeur op de beurs.

Ga maar na: jij gaat weleens koffie halen / naar de WC / een extra doos uit de auto halen.
Ook ben je (hopelijk!) geregeld in gesprek met allerlei mensen, of sta je eens te bellen met het thuisfront.
Soms baal je van het weer / kritische bezoekers / de slechte omzet en sta je, onbewust, met een lang gezicht te verlangen naar het einde van de dag.

Je stand doet dat allemaal niet.
Die staat gewoon paraat, de hele dag lang.

Als je je stand goed inricht:

  • trek je kijkers die ook echt interesse hebben in jouw type produkten,
  • geef je verlegen types de mogelijkheid alle benodigde informatie te verzamelen – zonder dat ze jou hoeven aan te spreken én
  • help je rondlopende pers zich te herinneren om over jou te schrijven.
(de stand van Club Geluk, op Flavourites Live 2011, beste 4m2 stand)

(de stand van Club Geluk, op Flavourites Live 2011, beste 4m2 stand)

Hieronder tien tips om jouw beurs- of marktstand vóór je te laten werken:

  1. Opvallen MOET:
    Zorg dat je stand opvalt en al van verre duidelijk maakt wat men bij jou kan vinden: een inkoppertje misschien, maar opvallen MOET. Daarnaast moet ook superduidelijk zijn wat bezoekers bij jou kunnen vinden. Zo trek je mensen die interesse hebben in jouw type produkt – en kunnen mensen die niet op zoek zijn naar jouw type produkt meteen doorlopen.
  2. Logo Boven:
    Zorg er voor dat je logo / bedrijfsnaam goed zichtbaar is bovenin de stand: er zijn zoveel aanbieders met mooie produkten, je moet het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk maken je (terug) te vinden. Zet je logo of naam dus bovenin je stand, zodat mensen je kunnen vinden boven de zee van hoofden.
  3. Flyers voor verlegen types:
    Leg goede flyers klaar op een plek waar mensen ze zelf kunnen pakken. Handig voor verlegen mensen, maar ook voor als jij zelf net een order staat op te nemen en dus niet beschikbaar bent.
  4. Goodiebags voor twijfelaars:
    Veel bezoekers (soms wel 80%) komen vooral om zich te oriënteren: zorg voor goed materiaal om mee naar huis te nemen. Denk aan een goodiebag met daarin een sample, je visitekaartje en een flyer. Maak het zo aantrekkelijk dat een twijfelaar thuis alsnog over de streep wordt getrokken.
  5. Buzzen via Social Media:
    Meld van tevoren, via Social media en je blog, dat je op deze beurs staat. Vergeet daarbij niet je standnummer door te geven én (indien nodig) de verdieping waar je op staat. Gebruik ook de hashtags van de beurs zelf, om zo je tweet onder de aandacht te brengen bij iedereen die zoekt naar informatie over de beurs.
  6. Betrek je bezoekers:
    Geef een kijkje achter de schermen. Deel van te voren foto’s van het inpakken,  je opbouw, en de omgeving van je stand op je blog, maar ook via Facebook, Twitter, Instagram – waar je maar op actief bent. Zo maak je jezelf toegankelijk en geef je mensen ook een ingangetje voor een gesprek met jou.
  7. Apestaartjes op de muur:
    Actief op Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram etc? Zorg ervoor dat je namen op die accounts zichtbaar zijn in je stand! Zo geef je mensen de kans je op te zoeken online, en in alle rust te bekijken wie je bent en wat je doet.
  8. Ook online!
    Zorg voor een online presentatie. Presenteer je een nieuw concept en is je website nog niet klaar? Zorg er dan voor dat je in ieder geval één pagina online hebt, waarin je in het kort zegt wie je bent en wat je te bieden hebt, én waar je de mogelijkheid biedt zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, zodat ze als eerste horen wanneer je produkt beschikbaar is.
  9. Voor de pers:
    Denk ook aan de rondlopende pers: bloggers, redacteuren, journalisten. Heb je één produkt dat je er uit wil laten springen? Zorg ervoor dat dat produkt goed te fotograferen is. Denk aan een achtergrondje dat de ruis van de beurs wegdrukt én een niet te hoge plaatsing. Helemaal slim: zorg ervoor dat je merknaam of url zichtbaar is in dat beeld.
    TIP: maak een opstelling en probeer zelf om het te fotograferen met je smartphone.
  10. Ook voor de pers:
    zorg voor een goede persmap met daarin je contactgegevens, produktfoto’s – die laatste eventueel zelfs al digitaal in hoge resolutie – en persberichten. Zo maak je het hen makkelijker je om jou terug te vinden – en informatie over jou te delen.

Dus: maak van je stand een ambassadeur en laat ‘m vóór je werken. Daarmee maak je het je bezoeker, de pers en jezelf makkelijker. Drie vliegen in één klap dus 🙂

Meer lezen over hoe je een stand op een beurs of markt inricht?

Marta Pakovska, van Etsy, schreef er een serie gastblogs over waarin ze haar ervaringen deelt. De gastblogs over het voorbereiden op een offline marktplaats / beurs vind je hier.

Meer tips?

De foto’s bij dit artikel komen van het blog van 101 Woonideeën, over de beste stand van Flavourites Live 2011. Hier lees je ook het jury-rapport – en krijg je ideeën voor goede stands!

OPROEP:

Heb jij tips voor een goede stand/kraaminrichting? Laat het ons weten in de comments hieronder. Als we er veel krijgen, delen we ze in een aparte blogpost – met naamsvermelding en link naar je webwinkel, natuurlijk!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie