Bloggen voor je pop-up shop

Hoera, je opent binnenkort een pop-up shop! Een echte winkel, van steen, waar jouw klanten binnen kunnen stappen. Waar ze je producten in levende lijve kunnen bewonderen, bevoelen en aanpassen. Hier droomde je als kind al van… 

Het gebeurt steeds vaker: webwinkels die de stap zetten naar een stenen winkel.

Soms naar een échte winkel, maar vaak ook naar een tijdelijke winkel – een zogenaamde pop-up shop.
Een pop-up shop biedt je als webwinkelier de kans om te ruiken aan hoe het is om een échte winkel te runnen. Want een stenen winkel – da’s wel een ander koekje dan een webwinkel, natuurlijk.

Toch zijn er ook veel dingen hetzelfde. Net als voor je webwinkel moet je er namelijk voor zorgen dat mensen bij jouw komen winkelen.
En net als bij je webwinkel kun je daar heel goed een blog voor inzetten!

Bloggen en social media voor je pop-up shop?

Het allerbelangrijkste voor welke winkel dan ook, pop-up, web- of anderszin, is: klanten.
Voor een pop-up shop moet je natuurlijk lokaal denken: je kunt flyeren in de buurt, briefjes ophangen bij de plaatselijke supermarkten, een persbericht sturen naar lokale kranten en tijschriften. Maar je kunt het ook breder trekken – en ervoor zorgen dat de mensen buiten jouw buurt naar je pop-up shop komen.

Met een blog bereik je heel Nederland – ruim voor je überhaupt je deuren opent. Zéker als je je blog combineert met social media.

Daarnaast: met een blog geef je meer diepte aan je pop-up shop. En als jouw pop-up shop is ontstaan vanuit je webwinkel, dan kun je met een blog handig je webwinkelbezoekers warm laten lopen voor je pop-up shop. Klinkt goed, toch?
Maar ja… hoe pak je dat aan?

Zo blog je voor je pop-up shop

blog-Folk – pop-up-shop-Groningen

Beeld: Folk Pop-Up Shop, blog

1. vertel je verhaal

Niets is zo romantisch als een ambitieuze ondernemer volgen bij het verwezenlijken van haar droom. Kijk maar naar het succes van programma’s als Dragon’s Den, Ik Vertrek en Bed & Breakfast.
Op het blog voor je pop-up shop kun je laten zien wie jij bent, en waarom je zo graag een pop-up shop wilt openen. Je laat je moodboards zien, deelt er kijkjes achter de schermen van de verbouwing en laat je lezers meedenken over de inrichting. Zo betrek je hen al voor je uberhaupt aan de slag gaat bij jouw droom – en zullen ze met je mee gaan leven.

2. creëer buzz

Met een blog kun je ervoor zorgen dat mensen al ruim voor je je deuren opent, weten dat je er aan komt. En: je kunt ze alvast lekker maken voor de producten die je gaat verkopen. Bijvoorbeeld omdat je sneak peeks deelt van het aanbod. Of omdat je  laat zien hoe die bijzondere producten van jou gemaakt worden. Door interviews met ontwerpers te delen, of schetsjes te laten zien… alles kan – als het maar nieuwsgierig maakt.

3. zet je netwerk in

folk-pop-up-shop

Beeld: Folk Pop-Up Shop, op het blog van Flow Magazine

Als je een blog hebt, kun je ook je netwerk slim inzetten om te helpen het woord te verspreiden. Begin ruim voor je opengaat met je blog, en maak alvast flyers met je blog-adres erop. Zo kun je eventuele belangstellenden alvast aan je pop-up shop verbinden. Zo hebben ze bovendien een duidelijk web-adres om naar te verwijzen, als ze hun netwerk willen vertellen over jouw pop-up shop.
Een mooi voorbeeld hiervan is Folk Pop-Up Store in Groningen, dat oa werd genoemd op het blog van Flow Magazine en NSMBL. Met mooie foto’s van de pop-up shop zelf, en een link naar het blog van Folk Pop-Up Groningen, zodat lezers direct meer informatie konden krijgen.

4. drijf social media aan


Als je gaat bloggen voor je pop-up shop, heb je automatisch ook input voor social media kanalen als Facebook en Twitter. Je hebt een online plek waar je mensen vanaf Twitter heen kunt leiden. Een online plek waar je hen warm kan laten lopen voor jouw pop-up shop (in wording). Een online plek waar je veel meer ruimte hebt dan op social media om je complete verhaal te vertellen.
Andersom werkt het ook: de dingen die je deelt via bijvoorbeeld Instagram, kun je ook op je blog zetten. Zo sla je twee vliegen in één klap.

5. deel je informatie

Gebruik je blog om je openingsfeest op aan te kondigen, je workshops te promoten, een duidelijke routebeschrijving te delen, je merken en ontwerpers uit te lichten Natuurlijk doe je dit ook via social media, maar waar social media doorgaans heel vluchtig is, is een blog bestendiger. Mocht je bijvoorbeeld besluiten over een half jaar weer een pop-up shop te starten, dan heb je al een online platform, inclusief zoekwoorden – en publiek.

Kortom: een blog is een geweldig marketing tool voor pop-up shops – zeker als je het combineert met social media.
Als je ruim van te voren begint, kun je met een goede blog-aanpak en social media-insteek zorgen dat je direct bij de opening klanten in je pop-up shop hebt. En dat is natuurlijk precies wat je wil.

Voorbeelden van bloggende pop-up shops

Een ontzettend sympathiek voorbeeld van een blog en Facebook-pagina voor een pop-up shop, zijn die voor Folk Groningen.
De pop-up shop is inmiddels gesloten, maar geeft toch een goed beeld van hoe je een blog en social media in kunt zetten:
>> blog Folk Pop-Up Groningen
>> Facebook-pagina Folk Pop-Up Groningen
>> Instagram Folk Pop-Up Groningen

Meer weten over bloggen voor je pop-up shop?

Of over het openen van een pop-up shop in het algemeen?
Kom dan naar Start Pop-Up Now, een event voor en door pop-up shoppers.

WebVedettes verzorgt de marketingles tijdens de Pop-Up Academy.

>> koop hier je kaartje voor Start Pop-Up Now

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie