Bloggen voor webwinkel: Gimmii

Bloggen voor webwinkel? Dat is belangrijker dan jij wellicht denkt. Bloggen is namelijk de basis voor je online marketing.
Hoe dat precies zit, leggen we in dit artikel uit. En we interviewen een succesvol bloggende webwinkelier voor de broodnodige inspiratie.

Bloggen voor je webwinkel is de basis.

Wablief? Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie?
Yep.

Even heel kort: met interessante koppen die je deelt op social media, trek je zoveel mogelijk potentiële klanten naar je blog.
Eenmaal op je blog leren jouw Twittervolgers en Facebook Fans  je kennen als sympathieke expert en, nog belangrijker: ze gaan je vertrouwen.
Omdat jij hen inspireert, adviseert en helpt gunnen ze jou de koop.
Jou. Niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.

Dit principe noemen wij Hink-Stap-SprongMarketing – en hier lees je daar meer over.

Succesvol bloggen voor webwinkel: interviewserie

Overtuigd?
Dan kun je vast wel wat inspiratie gebruiken…

De komende weken vind je op MamaMarketing.nl interviews met succesvol bloggende webwinkels.
We begonnen met Laura van den Brink, van LOVY.
De tweede in de rij is Corien Juffer, van Gimmii.
Corien startte, samen met Wilfred Stegeman, in 2009 met hun blog Gimmii, bouwde daar een een trouwe en grote lezersschare mee op en opende in 2013 de Gimmii shop. Een echte webwinkelblog dus!

Webwinkelblogger Corien Juffer

van Gimmii

webwinkelblog gimmii mamamarketing corien juffer

  1. Wat is het hoofddoel van je blog?

    “Hoofddoel van ons blog Gimmii Magazine is Nederlanders en Belgen te inspireren op het gebied van interieur en design in het algemeen.””

    Dit doen wij al sinds 2009 meestal elke dag, soms zelfs meerdere keren per dag en lately juist iets minder dan 7 x per week, gezien de drukte rond de shop. Een platform bieden voor Dutch design is ook steeds meer een focus geworden. Tot slot wordt er sinds oktober 2013 ook geblogd om de Gimmii shop ‘aan te jagen’.

  2. Schrijf jij SEO-bewust?
    In eerste instantie moet het verhaal dat wij willen vertellen gewoon lekker lopen en inspireren. Daarna checken wij wel of het SEO technisch iets beter kan en passen wij eventueel kleine dingen aan.

  3. Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?
    Dutch design  interieur en architectuur magazine   Gimmii Magazine

    Ogen en oren overal. Inspiratie komt daarnaast ook van persberichten die ontwerpers ons sturen, beurzen & events en andere blogs.

  4. Heb je een editorial calendar? Met andere woorden: hoe bepaal je wat je wanneer blogt?
    “Wij plannen niet heel ver vooruit omdat wij het liefst zo snel mogelijk willen inspelen op de actualiteit.”
    Persberichten komen vaak pas op het laatste moment uit en dan moet je soms snel zijn.
    Wel weten wij bijvoorbeeld dat wij aandacht aan de grote designbeurzen zullen besteden. Dat geeft focus.
    Dus bijvoorbeeld in oktober over de Dutch Design Week in Eindhoven en de Woonbeurs, in januari over IMM Keulen en Object en Maison in Parijs en in april over Milaan.

  5. Blog jij op je zakelijke blog ook over privé-zaken?
    Wij bloggen niet echt over intieme privé-zaken. Wel geven onze redactieleden/gastbloggers, Wilfred en ik onze eigen mening in een post.
    “Een persoonlijk tintje is juist leuk.”

  6. Blog jij veel over je eigen produkten?
    Van 2009 tot 2013 hebben wij onafhankelijk  over alles wat ons aansprak op het gebied van interieur, design en architectuur.
    “Daardoor hebben wij ook de bezoekersaantallen die wij nu hebben.”
    Dat moet natuurlijk behouden blijven. Sinds onze shop geopend is in oktober 2013 schrijven wij ook over de producten in de shop, omdat alleen ontwerpers/producten waar wij zelf heel enthousiast over worden in de shop staan.
    Maar verhalen over producten uit de Gimmii shop worden dus altijd afgewisseld met andere posts over producten en projecten ter inspiratie.

  7. Wat zijn de best gelezen berichten?
    webwinkelblog gimmii mamamarketing 01
    Onze best gelezen berichten zijn vaak de items waarbij Gimmii op locatie is.
    “Lezers vinden het blijkbaar toch leuk om onze hoofden te zien.
    Maar ook bijvoorbeeld een post over een te gekke kapstok uit 2011 wordt nu al 2,5 jaar gemiddeld 100 x per maand gelezen. De afgelopen maand zelfs 208 keer. Goeie post zijn dus een waardevolle investering.

  8. Blog jij vooral eigen content, of meer als curator?
    Wij bloggen vooral als curator en zijn een platform voor mooi design, vaak Dutch Design.
    Teksten van ontwerpers of persberichten kunnen dienen als basis, maar wij maken er altijd ons eigen verhaal van en cureren de foto’s.
    Het is wel heel leuk om op beurzen en events eigen foto’s te maken en die te gebruiken in blogposts en of social media.

  9. Werk je samen met gastbloggers?
    Jazeker, de diversiteit aan input is fijn. Het maakt van Gimmii ook een echt team.
    Naar beurzen gaan we vaak met een groepje. Wij werken bijvoorbeeld met Nanda Rave (fotografe), Lisette Koster (interieur-adviseur en design-enthousiast tot in haar tenen), Petra van Boven (Artemis en liefhebber van Scandinavisch design) en Thijs van Hoorn van Eyespired. Allemaal even waardevol.

  10. Wat is het meest verrassende wat je blog je gebracht heeft?
    Dat we de huidige ontwerpers alléén hebben kunnen binnenhalen voor onze shop, omdat we al jarenlang serieus aan het bloggen waren.

  11. Levert je blog veel traffic naar je webwinkel op? En: verkoop je meer dankzij je blog?
    “Ja. Het blog is de basis voor de shop.”
    We verkopen het meeste via organische search. Het magazine wordt bijzonder goed gevonden.

  12. Krijg je veel comments op je blog?
    Wij hebben de feature comments uitgezet in ons magazine/blog.
    Toen wij op een gegeven moment bekender werden, kregen wij steeds meer last van spam-achtige berichten.
    Het is niet dat wij niet van feedback en interactie houden. Die ontstaat nu meer op Facebook, twitter en Pinterest.

  13. Post je je blog door naar social media?
    Posts worden altijd bekend gemaakt op Facebook en twitter.
    “Dit gebeurt nu handmatig, omdat je het voor mijn gevoel dan toch wat persoonlijker maakt.”
    Maar gezien de tijdsinvestering zijn wij ook op zoek naar een goede manier om in ieder geval gedeeltelijk te automatiseren.

    Sinds kort zijn wij ook actief op Pinterest en denken erover ook een bord Magazine aan te maken en daar de items uit ons blog op te plaatsen. Wij hebben meer volgers op twitter (2380) dan op Facebook (1250), maar op FB is er meer interactie. Ik ben reuze benieuwd wat Gimmii Pinterest gaat doen.

  14. Heb je een blogroll?
    Nee wij hebben geen blogroll. De belangrijkste reden hiervoor is eigenlijk dat wij voor een puur en minimalistisch design van onze website hebben gekozen en dat deze feature daardoor gesneuveld is.

  15. Met welk blogplatform werk je?
    Wij werken met WordPress.

  16. Waarom heb je voor dit platform gekozen?
    De keuze voor WordPress was vrij makkelijk: het is open source en HET platform voor bloggers. Ook de link met onze shop is goed.

  17. Wat zou je graag nog aan je blog veranderen?
    Dat nog meer mensen het zouden lezen, haha.

  18. Wat vind jij het moeilijkst aan bloggen?
    Het lastigste aan bloggen is denk ik dat het vaak toch net meer tijd kost dan je had gedacht of gehoopt. Zeker als je het graag goed wilt doen.

  19. Wat vind jij het allerleukste aan bloggen?
    “Het allerleukste is dat mijn hart sneller klopt van design en ik zelf kan kiezen welke fantastische producten of projecten ik in het voetlicht plaats.
    Hoe meer response erop komt, hoe leuker natuurlijk.
    Het leuke, gezellige en soms heel bijzondere contact met ontwerpers en collega’s staat ook heel hoog op mijn lijstje.
    Enneh..het afstruinen van beurzen en events voor nieuwe items voor het blog en de shop is ook geen straf trouwens!

  20. Last but not least: wat is jouw gouden tip voor bloggende webwinkeliers?
    Een gouden tip voor bloggende webwinkeliers…. wees geduldig.
    Het duurt even voordat je wat hebt opgebouwd.
    En blijf dicht bij jezelf: schrijf over dat wat je echt enthousiast maakt.
    Hetzelfde geldt natuurlijk voor de producten die te koop zijn in je shop.

Meer over Corien Juffer van Gimmii

Corien is fan van Australisch minimalisme en heeft het liefst strand, zon en zee…of ijs om zich heen. Als ze héél oud en met pensioen is, gaat ze in een boomhut in Thailand wonen (Hoewel Hanzesteden het tegenwoordig ook goed doen) maar tot die tijd houdt ze je op de hoogte van al het design-moois uit binnen- en buitenland. Sinds oktober 2013 kun je bij haar en Gimmii.nl ook het mooiste design kopen.

Meer weten over Gimmii?

Gimmii is genomineerd voor de ThuiswinkelAwards.
Stemmen op Gimmii kan tót maandag 3 maart 18.00 uur > klik hier om om Gimmii te stemmen.

Web: www.gimmii.nl
Gimmii blog/magazine: www.gimmii.nl/stories
Gimmii shop: www.gimmii.nl/shop
Facebook:  www.facebook.com/gimmiimagazine
Twitter: www.twitter.com/gimmiimagazine
Pinterest: www.pinterest.com/gimmiimagazine

Mailen: info@gimmii.nl

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie