Bloggen voor webwinkel: Mariko Naber, ApplepiePieces

Bloggen voor webwinkel? Ben je betoeterd?!
Jij post leuke nieuwtjes en ideeen gewoon direct door naar Facebook.
En grappige foto’s – die zet je direct op Twitter. Waar heb je dan nog een blog voor nodig?

Nou gewoon… bloggen is de basis van je online marketing. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

Bloggen voor je webwinkel is de basis.

Wablief?
Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie?

Yep.

Nog even heel kort: met interessante koppen die je deelt op social media, trek je zoveel mogelijk potentiële klanten naar je blog.
Eenmaal op je blog leren jouw Twittervolgers en Facebook Fans  je kennen als sympathieke expert en, nog belangrijker: ze gaan je vertrouwen.
Omdat jij hen inspireert, adviseert en helpt gunnen ze jou de koop.
Jou. Niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.

Dit principe noemen wij Hink-Stap-SprongMarketing – en daar lees je hier meer over.

Succesvol bloggen voor webwinkel: interviewserie

Overtuigd?
Dan kun je vast wel wat inspiratie gebruiken…
De komende weken vind je op MamaMarketing.nl interviews met succesvol bloggende webwinkels.

De eerste in de rij was Laura van den Brink, van LOVY luxe kindersieraden. De tweede was Corien Juffer, van Gimmii. En de derde is Mariko Naber, van ApplepiePieces.
Wij zijn fan van Mariko’s blog en vroegen haar dus met liefde het hemd van het lijf!

Webwinkelblogger Mariko Naber,

Applepie Pieces

ApplepiePieces Succesblog interview mamamarketing

Wat is het hoofddoel van je blog?

Mijn hoofddoel met het Applepiepieces blog is voornamelijk mijn (potentiële) klanten zoveel mogelijk ‘feel good’ te bieden. Tussen de blogposts over mijn sieraden vind je veel aanvullende informatie over mijn inspiratiebronnen; materiaal, muziek, films, kunst en dergelijke. Hiermee probeer ik onze producten en boodschap te ondersteunen.

Schrijf jij SEO-bewust?

Nee, niet geheel bewust om eerlijk te zijn. Zou ik wel moeten doen.

Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?

Alles wat feel good is, met sieraden te maken heeft of mijn persoonlijk aanspreekt, mag erop. Veel vind ik via social media, pinterest of tips van klanten.

Mijn leidraad is de jaarplanning, maar veel posts zijn random.

Wel probeer ik drie keer per week een non-Applepiepieces post te bloggen, maar dat lukt lang niet altijd.

Blog jij op je zakelijke blog ook over privé-zaken?

Omdat Applepiepieces dicht bij mij staat, geeft alle communicatie wel een stukje privé prijs. Wat we graag eten, waar we met vakantie zijn geweest en dergelijke. Maar echt privé houd ik liever privé.

Blog jij veel over je eigen produkten?

Ja, het is niet voor niets het Applepiepieces blog, je zult er dus voor het overgrote deel Applepiepieces gerelateerde posts vinden.

Vaak zie ik het ook als een verlenging van mijn productbeschrijvingen.

Hoe iets is gemaakt, met welk materiaal, waar dat vandaan komt.

Wat zijn de best gelezen berichten?

FAVblog_jan14_700

Op 1 staat de winactie post: om de paar weken hebben we vaak een leuke winactie die ik dan uitgebreid beschrijf op ons blog.
Op 2 staan de handige tip post over onze sieraden; welke lengte ketting hoe valt, en dergelijke.
Nummer 3 is de feel good post over iets positiefs, een mooi verhaal, recept of weekendtip.

Blog jij vooral eigen content, of meer als curator?

Dat is 50/50, door die mix blijft het blog denk ik ook interessant.

Werk je samen met gastbloggers?

Nee, nog niet maar ik vind het een geweldig goed idee! Gastbloggers mogen zich melden. Lijkt me hartstikke leuk!

Wat is het meest verrassende wat je blog je gebracht heeft?

Eerlijk gezegd beschouw ik het ook als een persoonlijke verzameling van onderwerpen, gebeurtenissen en dingen die ik niet wil vergeten.
Het is mijn eigen Applepiepieces-bibliotheek als het ware.
Iets heel opzienbarends heeft het blog me tot nu toe nog niet opgeleverd, of ik moet het vergeten zijn…

Levert je blog veel traffic naar je webwinkel op? En: verkoop je meer dankzij je blog?

Dat valt wel mee zoals ik er nu mee omga. Het blog is echt ondersteunend aan Applepiepieces en daarom niet heel erg op de voorgrond.
Misschien wel een puntje van aandacht…

Krijg je veel comments op je blog?

Nee, we hebben de comments uitgezet op het blog zelf. Ook iets om nog eens na te gaan. De comments staan nu uit omdat ik liever op één plek een dialoog aan ga en dat is nu Facebook. Het kan goed zijn dat we dat gaan aanpassen.

Heb jij een blogroll?

Nee, ik heb geen blogroll, maar na dit interview zal ik me er eens in verdiepen.

Blogs die ik graag lees/kijk zijn o.a.: A Beautiful Mess, Beautilation, The Style rookie, Beautygloss en Oh Marie.

Post je je blog door naar social media?

Ja, ik post mijn blog vaak handmatig door naar Facebook.
Eerder ging dat een tijdje geautomatiseerd met twitterfeed, maar ik vond de doorkoppeling niet mooi.

Dan staat er zo’n half tekstje zonder afbeelding, of de verkeerde afbeelding. Gedoe. Liever plaats ik op Facebook zelf een (vierkante) foto met een klein stukje tekst uit de blogpost en de link.

Facebook post wel automatisch door naar Twitter. Dat gaat mooi, dus dat is gewoon handig.

Met welk blogplatform werk je?

Mijn blog is een WordPress en staat op dezelfde server als mijn shop. Er is mij verteld dat dat goed zou zijn voor de SEO.
Soms baal ik wel dat ik met mijn Blogger-account ben gestopt, dat voelde veel ‘vrijer’.
Ik kon zelf lekker aan de layout en de widgets rommelen, nu defaced meteen alles als ik ook maar één vinger uitsteek.

Wat zou je graag nog aan je blog veranderen?

Misschien verander ik binnenkort alsnog de hele layout.
Ik mis een beetje de interactie tussen de blogposts zelf en de comments trouwens ook.

Wat vind jij het moeilijkst aan bloggen?

Dat het tijd kost vind ik moeilijk. Schrijven vind ik erg leuk, maar het kost tijd en dat kom ik vaak te kort helaas.

Wat vind jij het allerleukste aan bloggen?

Dat het zomaar kan: schrijven wat je wilt. En de potentie die erin schuilt.
Als je wat schrijft, kan het zomaar ineens door de hele wereld gelezen worden. Vrijheid!

Last but not least: wat is jouw gouden tip voor bloggende webwinkeliers?

Wees niet bang om over jezelf of je producten te schrijven.
Het is heel Nederlands om jezelf niet teveel op de borst te kloppen.

Maar hé, als je niet laat horen wie of waar je bent en wat je doet, hoe kan iemand jou dan ooit vinden?!

Evalueer ook elk (half)jaar of je je blog niet moet aanpassen; de postfrequentie, de layout, techniek, alles is in beweging, gebruik dat!
Bij deze vragen herinnerde ik me dat mijn blog wel weer zo’n check up gebruiken kan. Dat gaat op mijn to do-list!

Over Mariko Naber

webwinkelblog mamamarketing

Mariko Naber is van origine grafisch ontwerper. Naast Loaded ink design agency BNO wat ze samen met haar man Mark Naber runt, startte ze haar eigen sieradenlabel met webshop: applepiepieces.com. Een paar jaar verder kan ze samen met haar gezin rondkomen van het werk dat ze het allerliefste doet: feel good sieraden ontwerpen én verkopen via haar webshop.
In maart 2014 ligt haar boek ‘Sell your stuff online’ in de boekwinkel. Hierin staat beschreven hoe zij van haar hobby haar werk heeft gemaakt en hoe jij dat ook kunt doen.

Lees hier meer over Mariko.
Bekijk hier het blog van ApplepiePieces.

ApplepiePieces op Facebook
ApplepiePieces op Twitter
ApplepiePieces op Instagram
ApplepiePieces op Pinterest

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie