Blogplanning: bepaal je doel

Janneke Romijn is online marketing- en communicatiespecialist en oprichter van Papaver Communicatie. Papaver Communicatie helpt kleine creatieve en duurzame ondernemers aan meer online vindbaarheid en zichtbaarheid. In een serie van drie artikelen geeft zij handvatten voor een betere blogplanning.

Deel 1. Bepaal je doel

Houd jij een blog bij voor je webshop? Bloggen is een geweldige manier om je shop te promoten en aan klantenbinding te doen. In deze SpeedCoachSessie legde Diana al uit wat de voordelen zijn van bloggen voor je webshop. In dit artikel beschrijf ik zes redenen voor een webshop blog.

Als je nog geen blog gestart bent of een beetje bent vastgelopen ga ik je in de komende drie artikelen tips geven over blogplanning. Op die manier kun je je blog consistent van nieuwe, interessante informatie voorzien. En zul je lezers, en uiteindelijk klanten trekken.

Doel van je blog

Voordat je aan een planning begint, is het goed om na te gaan wat het doel van je blog is. Op welke manier wil je dat jouw blog bijdraagt aan je uiteindelijke bedrijfsdoel? Zo kun je een blog bijhouden om:

  • je expertise te tonen. Als jij stationery verkoopt kun je op je blog mooie (online) vondsten laten zien om aan te tonen dat jij veel over stationery weet.
  • beter gevonden te worden in zoekmachines (SEO). Als je vaak nieuwe dingen toevoegt aan je website, vindt Google dat interessant en zal je hoger in de lijst met zoekresultaten zetten. Een blog – als dat tenminste gekoppeld is aan je site – is een manier om je site vaak te updaten. En om woorden te gebruiken waarop potentiële klanten zoeken. Hoe meer van die ‘keywords’ je gebruikt, hoe groter de kans dat een online zoektocht naar jouw webwinkel leidt.
  • klanten meer over jou en over je bedrijf te weten te laten komen. Door een kijkje achter de schermen, persoonlijke verhalen en foto’s, kunnen lezers zich betrokken gaan voelen bij jou en je shop en gunnen je de koop.
  • in contact te komen met je klanten. Klanten kunnen reacties achterlaten op je blog en vragen stellen. Ook jij kunt op jouw beurt klanten vragen voorleggen, bijvoorbeeld een poll om te achterhalen welke producten ze graag meer zouden zien in je shop.

Uitproberen

Neem even een paar minuten de tijd om na te denken over wat jij wilt bereiken met je blog. Pak een kop koffie en pen en papier en schrijf eens op.

Met mijn blog wil ik bereiken dat….
Dat ga ik doen door …. (soorten artikelen die je gaat schrijven)
Mijn doelgroep bestaat uit…..
Mijn doelgroep is geïnteresseerd in …..

Als je doelgroep niet helemaal helder is, en je niet goed weet wat ze interessant vinden, is het een kwestie van uitproberen. Een succesvol blog bouw je niet van de een op de andere dag. Het heeft echt tijd nodig. Begin in ieder geval en probeer gewoon eens uit wat wel en niet werkt. Zo ontwikkel je vanzelf meer gevoel over welke richting je opwil met je blog. Succes!

Houd je een blog bij? Deel je blog en je blogervaringen hieronder.

Meer tips over bloggen en andere online marketing tips & tricks, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Volg me ook op Twitter en Facebook

——————————————————————————————-

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie