Engaged: een hyperspecifieke curated bruidsbeurs

(beeld via 30s Magazine)

(beeld via 30s Magazine)

Beurzen, markten en fairs – de herfst lijkt er hèt seizoen voor. Wij zijn (want dat is ons werk – en dat is helemaal niet erg!) al op flinkt wat markten en beurzen geweest. Maar nog nooit op een bruidsbeurs – het woord alleen al… brrrr.

pompoms

(beeld via 30sMagazine)

Toch kwam ik, via Twitter, achter het bestaan van Engaged, een hyperspecifieke curated bruidsbeurs ergens in een industriegebiedje in Delft. Engaged wordt georganiseerd en gecureerd door Nina Weddings en Velvetine  – vrouwen met ruim ervaring in de (tot nu toe tuttige) bruidswereld.

De site

De site ziet er prachtig uit. Niks niet truttig en roze satijn, maar hip en hipster met een bohemien chique uitstraling.
Dit filmpje staat prominent op de website en geeft meteen een beeld van wat je kunt verwachten:

Engaged – Promo Film from Engaged {a unique wedding event} on Vimeo.

Engaged: een twitverslag

Ik was geïntrigeerd en besloot te gaan kijken. Ten eerste om:

  • te zien hoe zo’n hyperspecifieke curated beurs eruit ziet en
  • te kijken of het interessant is voor webwinkeliers

Via Twitter en Instagram deed ik verslag van de dag.

Engaged: een hyperspecifieke curated bruidsbeurs

Met hyperspecifiek bedoel ik: toegesneden op een heel sterk afgekaderde doelgroep.
In dit geval twintigers met trouwplannen, die van een bepaalde romantisch-met-een-ruig-randjestijl houden en die hun bruiloft graag uniek willen.

Met curated bedoelen we: gecureerd. Dat wil zeggen dat niet iedereen zomaar mee kan doen: je moet geselecteerd worden. En  in dit geval dat de curators streng toezicht houden op de kwaliteit van aanbod, samenstelling van vendors, styling van de ruimte en de stands etc.

De locatie

Zoals ik al zei: ergens in een industriegebiedje in Delft. Moeilijk bereikbaar met het OV, maar wel prachtig gelegen aan het water. En met een fijne industriële uitstraling.

De styling. Perfect…

twitverslag mamamarketing engaged

De styling, het aanbod van de standhouders (hier vendors genoemd), de horeca (denk: food trucks, een koffiekever en een gin-tonic bar), de muziek… alles was perfect doorgevoerd in één stijl.

twitverslag mamamarketing engaged

Er was een runway (waarop bruidjurken werden geshowd) en een barber die alle grooms schoor.

… of té gestyled?

Een terechte vraag die ik via Twitter kreeg:

Het grappige was dat de beurs (hoewel niet uitverkocht) erg goed bezocht was en dat vrijwel iedereen binnen de doelgroep viel.

Er waren veel jonge stellen, veel vriendinnen (“Ik ga over drie jaar pas trouwen, maar ben me aan het oriënteren”) en een enkele moeder/dochtercombi. Hoewel het publiek vrij homogeen was (logisch!), was de hele breedte vertegenwoordigd: van een meisje met een halfkaalgeschoren hoofd tot een langharige blondines met van die nonchalante vlechten.

Standhouders / vendors

Engaged was geen grote beurs. Er stonden in totaal 34 stands. Denk daarbij aan fotografen, filmers, sieradenontwerpers, wedding planners etc. Maar ook hippe horeca-concepten als de KoffieKever en Heeerlijk.
Ook was er veel muziek van hippe bandjes die je ook in kon huren op je bruiloft.

koffiekever

(beeld via 30sMagazine)

En hoewel je er niet mocht verkopen, stonden er ook een aantal ontwerpers met een webwinkel, zoals Mino Paper Sweets, Oh So Pretty Party en Puur Anders. Zij werken(ook) in opdracht en vertelden al een flink aantal potentiële klanten gesproken te hebben.

Curated content

Als standhouder moest je goedgekeurd worden – niet iedereen kan zomaar meedoen. Ook je stand moest je voorleggen, zodat ‘ie in het concept zou passen. Dat resulteerde in een prachtige beursvloer vol bijzondere stands, zoals deze van Oh So Pretty Party:

 

De marketing

Ik had nog nooit van Engaged gehoord, maar goed, ik ben ook ruim 10 jaar ouder dan de doelgroep.
Van andere bezoekers begreep ik dat ze het vooral via social media (leve Twitter) ontdekt hadden.

twitverslag door mamamarketing

De marketing op het event paste perfect bij het concept: er is heel wat af-geInstagramd met de #Engaged – ook omdat je mooie prijzen kon winnen als je de leukste foto deelde.

twitverslag mamamarketing

 

Ook kreeg iedereen een goodiebag mee met van iedere standhouder een mooi cadeautje en het speciale Engaged Magazine.

Marketing door standhouders

Sommige standhouders hadden een slimme manier bedacht om bezoekers aan zich te binden, bijvoorbeeld door hen over te halen hun email-adres achter te laten. Zo organiseerde Puur Anders een prijsvraag:

twitverslag mamamarketing

 

Conclusie

Alle standhouders die ik heb gesproken waren enthousiast: zij hebben veel informatie kunnen geven aan oprecht geïnteresseerde mensen. Voor ontwerpers en fotografen/filmers/cateraars etc die zich op deze doelgroep richten is het een geweldig event om jezelf te presenteren.

Wil je meer mooie beelden zien? Kijk op 30sMagazine voor een beeldverslag van Engaged!

GEZOCHT: hyperspecifieke curated markten/beurzen/fairs

Ken jij meer van dit soort kleine, superspecifieke, streng gecureerde markten, beurzen of fairs? Events die zich richten op een uitgesproken doelgroep? Waarvan de styling en het totaalconcept kloppen?

Zelf denken we al aan Yvestown Fair, Rotterdamse Oogst en Show Up (hoewel die laatste al best groot gegroeid is…) – maar we horen er graag meer!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

2 reactie bij Engaged: een hyperspecifieke curated bruidsbeurs

  1. avatar
    willemijn 9 oktober 2013 bij 10:18 #

    Ik ken nog wel een hyperspecifieke curated event. De WIT Wedding Catwalk en Trouwfabriek. Dit jaar is hij er niet. Hopelijk volgend jaar wel weer…

  2. avatar
    Margreet 8 oktober 2013 bij 21:45 #

    Wow, erg interessant en super leuk dat jullie meer van dit soort markten/ beurzen gaan bezoeken. Kijk al uit naar de volgende!

Geef een reactie