Geld verdienen met je blog (verslag Meet the Blogger, Amsterdam)

frida ramstedt meet the blogger 2012 mamamarketing

De Zweedse blogger Frida Ramstedt is miljonair geworden –  met haar blog Trendenser. Diana van Ewijk, van MamaMarketing, was vandaag op het event Meet the Blogger 2012 in het Amsterdamse Conservatorium Hotel. Een prachtige plek met geweldig goede vibes en een heleboel inspirerende lifestyle / interieurbloggers. Hieronder haar verslag van de key note presentatie van Frida Ramstedt.

Waarom bloggen belangrijk is voor je webwinkel

Bloggen is voor webwinkeliers een geweldige manier om jezelf te onderscheiden van je concullega’s. Met een blog laat je zien dat jij een expert bent binnen jouw niche.

Hoe je miljonair word met je blog

Maar bloggen kan meer worden dan een ondersteunende tool voor je webwinkel – je kunt met je blog miljonair worden. Zweedse lifestyle & interieurblogger Frida Ramstedt legt het uit in haar presentatie. Ik heb hier, live, een verslag van gemaakt op Twitter. Handig voor degenenen die geen kaartjes konden bemachtigen, die konden het gewoon vanuit de tuinstoel, met een kop thee onder handbereik, volgen. Hieronder de belangrijkste tips van Frida Ramstedt zoals wij die vandaag getweet hebben.

Tien tips om een succesvolle blog op te bouwen

Of, zoals Frida Ramstedt dat zei: “Turn your blog from a hobby to a business – and become a millionaire.” Zij begon in 2005 met bloggen en is in die tijd van 25 lezers naar 70.000 lezers per dag gegroeid. Hieronder doet ze uit de doeken hoe ze dat heeft gedaan.

tip 1: “Find your passion – or suffer from severe boredom.” 
Frida benadrukt dat je je passie moet volgen, omdat het je anders niet lukt om ten succesvol blog van de grond te krijgen. Voor degenen die niet precies weten waar hun passie is: “If you want to know where your heart is look at where your mind goes when it wanders.”

tip 2: “find your focus area – and become the top of your niche.”
Of, goals Frida zegt: “Make sure you differentiate from fellow bloggers – example give: divide by style.”

tip 3: “Build a brand around what your blog stands for.”
En, vult ze aan: “write a slogan for it.” Met andere woorden: onderscheid je van je concullega’s met behulp van een unieke tagline.
TIP: lees ons artikel over het schrijven van je eigen tagline voor je webwinkel, hier.

tip 4: “Become a specialist, choose something you love and that you can be an expert on.” 

tip 5: “Find business opportunities – beyond banners”
Banners zijn slecths een startpunt, zegt Frida. “Look at your blog as a highway: broadcast your expertise on it – and sell it.
Concrete tips hierbij zijn:

  • – write a book
  • – freelance for magazines / for tv
  • – produce web content  for ad agencies en
  • – consult companies with your expertise on blogging and social Media.
  • – create courses on your subject – and sell them.
Frida doet dit allemaal (ja, ze komt ook op TV!) en ze heeft zonet haar eigen iPad Magazine gelanceerd.

tip 6: “Know your worth – don’t work for free,”
Ook hier geeft ze concrete tips bij:

  • – compare yourself to the traditional magazines and sell your banners for half their price
  • – prepare to haggle – name a price that ashames you then go down from there

Op een vraag uit het publiek over barteren zegt ze: “Bartering is okay, in return for example given: exposure, but always send an invoice, no matter how small.” Met andere woorden: zorg ervoor dat je je waardering ook uitdrukt in geld, al is het maar een symbolisch bedrag.

TIP: lees hier ons artikel over de voordelen van barteren – met 5 tips over hoe je barteren in goede banen leidt.

tip 7: ‘Keep it legal – don’t take bribes just send an invoice.”
Het organiseren van giveaways is gebonden aan allerlei juridische regels, zeker in Zweden. Of dit ook geld in Nederland kun je checken op de website van de Belastingdienst.

tip 8: ‘Encourage competition’ – see them as healthy competion, not scary people.’

tip 9 “Ignore the pessimist. Don’t take nasty comments to heart – put your energy on your passion.”

tip 10: “Write your own future – instead of a business plan.”
Of, zoals ze zegt: “Dream a little, see yourself in your perfect environment – in small details.” Ze geeft haar eigen voorbeeld: 5 jaar geleden deed zij dit zelf; ze visualiseerde haar toekomstige kantoor en werk in detail – ze had zelfs een beeld van de kleur van haar munttheekopjes. En dat is dus allemaal uitgekomen. Een helder (en heerlijk) beeld van jouw succesvolle toekomst voor ogen hebben, helpt je die toekomst te realiseren.

Nu direct zelf gaan bloggen?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

Tot slot: Dank!

Dank aan Janneke en Liselore, de drijvende krachten achter Meet the Blogger 2012, voor het organiseren van een geweldig inspirerend en leerzaam event! Volgend jaar zijn wij graag weer van de partij.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie