Handig: mini-etalage voor 15 dollar

Een animated web banner is geweldig om je webwinkel te promoten. Het is als een etalage die blijft veranderen, waardoor je allerlei verschillende boodschappen en produkten kunt laten zien.

Veel vliegen in één klap

Een animed banner is een bewegende banner die bestaat uit meerdere frames. Door die achter elkaar af te spelen, krijg je een soort mini-tekenfilmpje. Het mooie van een animated banner is dat je die frames kunt gebruiken om verschillende dingen achter elkaar te laten zien. Bij een gewone ‘statische’ banner heb je maar één frame, waar je dus ook maar één ding in kunt communiceren.

Het script: een drietrapsraket

Het is dus zeer de moeite waard om een animated banner te hebben voor jouw webwinkel. Voordat je die gaat maken, is het handig om paraat te hebben wat je er allemaal in wilt communiceren. Eigenlijk schrijf je een mini-script. Zo’n script bestaat in principe uit 3 belangrijke onderdelen – een soort drietrapsraket dus :-).

De belangrijkste 3 onderdelen zijn:

  1. je logo: daarmee zet je de sfeer van je webwinkel in 1 klap neer op een andere site
  2. je tagline: daarmee maak je de kijker direct duidelijk waarom ze naar jouw webwinkel moet doorklikken
  3. één of een paar mooie produktfoto’s van opvallende items uit je webwinkel: geven een visuele trigger om door te klikken

Nu is het nog zaak om die onderdelen zo te combineren, dat er een logisch verhaal ontstaat. Een verhaal dat de lezer bovendien triggert om op de banner te klikken om in jouw shop te gaan rondneuzen. Dat doe je door je lezer te prikkelen. Met een mooi beeld, of een intrigerende vraag.

Om het maximale uit je banner te halen, zorg je ervoor dat je de 3 frames op de volgende manier gebruikt:

  • frame 1: je roept een vraag op
  • frame 2: produkt (antwoord op vraag)
  • frame 3: logo + tagline

Nog een beetje abstract? Hieronder bespreek ik twee animated banners die op onze eigen homepage staan. Ze hebben allebei een ander script, dus dat geeft een mooi beeld van hoe je zo’n script kunt invullen.

Case Study: HippeShops.nl

Een voorbeeld van een goed opgebouwde 3 frames-script is die van HippeShops.nl:

Het script ziet er als volgt uit:

  • frame 1: ‘hoe hip is jouw shop?’ Mmm. Een interessante vraag. Als webwinkelier krab jij je nu even achter je oren…
  • frame 2: ‘doe de gratis hip scan’ Dit is het produkt dat HippeShops.nl als antwoord heeft op bovenstaande vraag
  • frame 3: logo HippeShops.nl, hiermee zetten ze hun look & feel direct neer.


Case Study: Larie.net

De banner van Larie.net is op een iets andere manier opgebouwd:

Het script (hoewel bestaand uit meerdere frames), ziet er als volgt uit:

  • frame 1: produktfoto van een tasje. Vraag: ‘Wat voor tasje?’
  • frame 2: ‘Kek netwerktasje’ – een antwoord dat nieuwsgierig maakt
  • frame 3: ‘… en meer geborduurde accessoires’ – de tagline, die in combinatie met de foto en de tekst prikkelt om de rest van de geborduurde collectie te bekijken.


NOOT:

Slim is dat Alja ervoor heeft gekozen het logo in alle frames zichtbaar te houden. Daardoor kan ze de laatste frame gebruiken voor haar tagline.
Ik weet toevallig dat Alja’s banner uit meerdere frames bestaat, om het net iets mooier te laten verlopen, maar qua script is het ook een drietrapsraket.

Lekker uitbesteden

Een bewegende banner is meestal een animated gif. Deze kun je zelf maken in bijvoorbeeld Photoshop, maar je kunt dit ook lekker uitbesteden. Voor 15 dollar heb je namelijk al een op maat gemaakte animated banner die bestaat uit 3 frames. Door die frames goed te benutten, heb je voor weinig geld een geweldige manier om je webwinkel te promoten. Want die banner plaats je natuurlijk in je eigen blog en webwinkel, maar kun je ook inzetten bij linkruil. En als je besluit om betaald te adverteren online, dan gebruikt je ‘m daar ook voor. Veel vliegen in één zeer betaalbare klap dus 🙂

Handig adres: Fly Bird Fly

Ben je overtuigd, heb je 15 euro over en wil je een custom animated web banner laten maken? Dan kan bij Fly Bird Fly, op Etsy.com. Stuur haar een mailtje, dan legt zij uit hoe het verder gaat.

Vraag:

Heb jij meer tips van goede animated banners? Die van jou, bijvoorbeeld? Of ken je een Nederlandse partij die geweldige animated banners maakt? Laat het ons weten – laat een comment achter!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

4 reactie bij Handig: mini-etalage voor 15 dollar

  1. avatar
    Ellen 29 december 2014 bij 01:06 #

    Hoi Diana,

    Al googelend kwam ik op je artikel, fijne tips!

    En dan deel ik graag nog een tip met jou/jullie: via http://picasion.com/ kun je gratis een animated gif maken van een aantal plaatjes. Zorg voor een aantal plaatjes van hetzelfde formaat, selecteer juiste afmeting en snelheid die je wilt hebben, en klaar. En nog gratis ook. Ik vond het een uitkomst.

    Groet, Ellen

  2. avatar
    Diana 16 februari 2011 bij 06:24 #

    Hoi Wendy, bedankt voor je reactie! Ik heb helaas geen handig NL adres voor het maken van (animated) banners 🙁

    Mocht jij er een tegenkomen, wil je het ons dan laten weten?

  3. avatar
    Wendy 15 februari 2011 bij 21:58 #

    Bedankt voor het artikel. Heb je ook een handig Nederlands adresje voor het maken van banners?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mama Marketing | Love2BeMama.com - 16 februari 2011

    […] een artikel als ‘de mini-etalage voor 15 dollar’ wordt je in heldere bewoordingen uitgelegd wat het is, hoe het werkt en waar je het kunt […]

Geef een reactie