How to blog: template uitkiezen (met checklist!)

Wat is een template precies? En waar vind je mooie blog templates? Kortom: een template uitkiezen voor je blog, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Via Twitter, de mail en dit blog kregen we veel positieve reacties op ons blog. Veel mensen vroegen ons hoe we in vredesnaam door de lelijkheid van het originele template door hebben kunnen kijken. Sommigen tipten ons over andere template-sites. In deze post vind je het antwoord op een aantal van jullie vragen plus een handige checklist bij het uitzoeken van een template. En een case study over het blog van illustrator Caroline Ellerbeck.

Twee soorten blogs

Er zijn heel erg veel verschillende soorten blog-designs. Grofweg kun je ze indelen in 2 groepen:

  • klassieke blog: bestaat meestal uit een grote kolom waarin de posts geplaatst worden, en een zij-kolom waarin een aantal basis functionaliteiten staan, zoals de categorieën, de blogroll (links naar blogs die jij graag volgt) en de RSSfeed.
  • uitgebreide blog: deze blog is voorzien van allerlei extra functionaliteiten, zoals een grote slideshow of een social media button bar (waarin je direct linkt naar bijvoorbeeld je Twitter-account).

Deze laatste categorie blogs zijn eigenlijk complete websites. WordPress, mijn favoriete blogtool, biedt zelfs de mogelijkheid om een webshop te openen binnen je blog!

Stap 1: kiezen – simpel of toch uitgebreid?

Heb je geen tijd, geen zin en geen ervaring met programmeren? Wil je gewoon snel een blog starten en je energie steken in het schrijven van mooie, inspirerende posts? Kies dan voor een klassieke blog. Hieronder vind je een case study van het inspirerende blog van illustrator Caroline Ellerbeck, die ze in no-time had staan en die ze met veel plezier gebruikt.

Heb je grotere plannen met je blog? Overweeg je bijvoorbeeld om advertentie-ruimte te gaan verkopen, wil je je blog gebruiken als webshop, of droom je ervan een online magazine te maken? Dan kies je voor een uitgebreide blog! Een blogtool als WordPress biedt heel erg veel functionaliteiten, van tagcloud tot winkelmandje.

Templates
Een template (ook wel thema of theme genoemd) is een kant-en-klaar ontwerp, speciaal gebouwd voor jouw blogprogramma. Ieder blogprogramma (WordPress, Joomla, Blogger) biedt gratis templates aan. Maar er zijn ook websites die templates verkopen. Dat is vooral handig als jezelf geen programmeer-kennis hebt!
Een ander voordeel van een template kopen is dat een ander al voor jou heeft nagedacht aan wat voor eisen (bijvoorbeeld) een portfolio-blog zou moeten voldoen. En die de gewenste functionaliteiten er al in gebouwd heeft. Dat scheelt jou heel veel denkwerk!

Waar te vinden?
Heb je de knoop doorgehakt? Dat kun je een template uitkiezen.
Mooie en eenvoudige templates voor WordPress vind je bijvoorbeeld hier.

Templates voor uitgebreide blogs vind je oa op ThemeForest, hier (heel erg veel keus, dus zet een grote pot thee!). Themeforest heeft haar templates ingedeeld op functies: ‘Corporate’, ‘Magazine’, ‘Portfolio’ etc. Hiermee kun je alvast gerichter op zoek. Ook VivaThemes, hier biedt templates aan: er is minder keus, maar daardoor is de site wel een stuk overzichtelijker.

Stap 2: nuttige functionaliteiten (CHECKLIST)

Veel blog templates bieden zoveel extra functionaliteiten, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een slideshow hier, een buttonbar daar, tagcloudje erbij… daar wordt niemand vrolijk van (ik in ieder geval niet!)

Er zijn echter een aantal functionaliteiten die ik zelf graag in mijn blogs heb:

  • Over ons: een kleine vakje waarin je je foto kunt zetten, plus een korte tekst over jezelf. Liefst met een doorklik naar een uitgebreide ‘Over ons’ pagina voor diegenen die meer willen weten
  • Read More: hiermee post je een korte intro (met natuurlijk een lekker beeld!) op je blog-homepage. Mensen die meer willen weten, klikken door naar de rest van het bericht. Het voordeel van deze functionaliteit is dat er meer blogposts boven de ‘vouw’ passen; is je lezer niet geinteresseerd in de eerste post, dan ziet ze ook de volgende posts al, die haar wellicht wel aanspreken
  • Social Media Button Bar: hiermee maak je het je lezers makkelijk om je te volgen op Twitter, Facebook, Hyves of Linkedin
  • Populaire Post-lijst: hierin worden je meest gelezen blogs getoond. Handig als je al veel posts hebt, want hiermee voorkom je dat je beste posts onvindbaar worden
  • Comments-teller: hiermee laat je bovenaan je post zien hoeveel mensen er een reactie op je post hebben achtergelaten. Dat is goed, want hoe meer comments er op een post zijn, hoe meer nieuwe bezoekers nieuwsgierig worden en de post ook gaan lezen!
  • Share Buttons boven of onder je post: zoals bijvoorbeeld de duim van Facebook, of de tweet-button. Hiermee nodig je lezers uit specifieke posts te delen met hun achterban. Bovendien kun je hiermee ook zelf makkelijk oudere content opnieuw onder de aandacht van jouw achterban brengen.
  • Zoek-functie: heel erg belangrijk, zeker als je serieuze plannen hebt met je blog. Met een zoekfunctie kunnen mensen gericht zoeken naar informatie op jouw blog. En niet te vergeten: jijzelf ook! Ik post inmiddels al 2,5 jaar 3 x per week op mijn blog Ozowiezo, dus ik zoek regelmatig of ik toevallig niet al eens ooit iets had geschreven over bijvoorbeeld paas-eieren…

Stap 3: gewoon beginnen!
Met bloggen is het net als met twitteren: je moet er gewoon aan beginnen. Twijfel je nog, begin dat met een supersimpele blog. Bevalt het niet, dan stop je er weer mee. Bevalt het wel, dan kun je makkelijk je simpele template omwisselen voor een toeters-en-bellen-exemplaar. Het voordeel hiervan is dat je, door het bloggen, al veel duidelijker weet wat voor jouw blog handige functionaliteiten zijn. Dat maakt het zoeken naar een geschikte template stukken makkelijker!

—————————————————————————

Case Study: het blog van illustrator Caroline Ellerbeck
Simpele blog

Caroline is een geweldige illustrator die het liefst de hele dag tekent. Een blog bouwen stond dus niet per se op haar verlanglijstje. Ze koos daarom voor een heel simpele blog template, waar ze bijna niets aan hoefde te veranderen.
Dit blog sprak haar aan door zijn ‘leegheid’ en duidelijkheid. De horizontale navigatie-balk gaf haar bovendien de mogelijkheid om ook haar portfolio en (simpele) shop op een heldere manier in haar blog te zetten.

Door de opvallende header die ze maakte, werd haar blog direct ‘eigen’!
En dat is het allerbelangrijkste natuurlijk: dat je met je blog in 1 oogopslag helder maakt wie je bent en waar je voor staat.
Caroline heeft veel plezier van haar blog. Ze startte een gratis online workshop Poppetjes Tekenen die de aandacht trok:  Flow Magazine vroeg haar een tekenboekje te maken voor in hun blad!

En nu? Aan de slag!

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie