Juridische do’s en don’ts voor webshops 1

Charlotte is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet. Het beheren van een webwinkel heeft alles te maken met zaken doen via en aanwezig zijn op het internet. Charlotte’s insteek is praktisch van aard en houdt rekening met jou als ondernemer. Haar adviezen houden er rekening mee dat je een zo goed mogelijk klantcontact kunt behouden. Charlotte kan daarom goede adviezen geven, zodat je ook juridisch op het juiste spoor zit. In 4 gastblogs zal zij ons laten zien waar we op moeten letten.

1. Verplichte Online Informatie voor Webshops

Het hebben van een webwinkel brengt  veel verplichtingen met zich mee. Verplichtingen voor de belastingdienst bijvoorbeeld, maar ook een hoop juridische verplichtingen. De meeste webwinkeliers verkopen hun producten aan consumenten. Zoals jij en ik ook consumenten zijn  wanneer we voor onszelf ergens iets leuks kopen, dat totaal niets van doen heeft met onze onderneming. Consumenten worden extra beschermd, omdat er van uitgegaan wordt dat zij minder kennis hebben dan een ondernemer. Ik zou talloze blogs kunnen vullen met de verplichtingen die je als ondernemer hebt, ten opzichte van consumenten. In deze blogreeks probeer ik de belangrijkste punten aan te stippen.

De basis van een webwinkel is uiteraard je website. Alle informatie en verkopen lopen via deze weg. Het is daarom van belang dat er bepaalde informatie gemakkelijk te vinden is op die website. Ik zal het een en ander opsommen:

* KvK en BTW nummer, ondernemingsvorm
* Vestingingsplaats
* Contactgegevens
* Prijs van product en bijkomende kosten
* Klachtenregeling
* Algemene voorwaarden
* Herroepingsrecht
* Privacyverklaring

Hallo!

Het is belangrijk dat de bezoeker van je webwinkel weet wie je bent. Niet zozeer jij als persoon, maar wel het bedrijf. Je bent verplicht zowel het KvK als BTW nummer op de website te vermelden. Dat hoeft niet groot. Kan ook ergens klein, onderaan de website. Als het maar snel vindbaar is. Met dat KvK nummer kunnen de bezoekers, tegen betaling, opzoeken hoe het bedrijf bij de KvK ingeschreven staat. Is het een eenmanszaak of BV? Hoe lang bestaat het al? Dat schept ook nog eens vertrouwen! Ook moet je de ondernemingsvorm (bijvoorbeeld BV, VOF) op de website plaatsen, tenzij er sprake is van een eenmanszaak.

Verder is het van belang dat de bezoekers via elektronische weg contact met je kunnen zoeken. Plaats daarom bijvoorbeeld het e-mailadres op de website of maak een contactformulier. Dat is ook prettig voor de servicegerichtheid: mochten mensen vragen hebben dan is de drempel nog maar laag om even contact op te nemen. Als ze niet te lang naar die gegevens hoeven te zoeken tenminste. Vergeet vooral ook niet de vestigingsplaats van je onderneming op te nemen, ook als het voor klanten niet mogelijk is om producten op te halen.

Wat kost het?

Uiteraard zorg je altijd voor een zo helder mogelijke beschrijving van het product zelf, zodat mensen goed weten wat ze kopen. Verder is de verplichting gesteld dat op de website duidelijk aangegeven moet zijn hoeveel een product kost. Nog voor dat iemand bestelt of afrekent moet hij/zij kunnen lezen wat de prijs van het product is, hoeveel btw al bij de prijs inbegrepen zit of bovenop betaald moet worden en ook eventuele andere kosten zoals administratie-, verpakkingen-, en verzendkosten. Uiteindelijk is het doel dat iemand weet wat het totaalbedrag is, nog voor hij of zij af moet rekenen. Plaats deze informatie, gezamenlijk met de betalingsmethode, bij voorkeur op de productpagina.

Zorg er ook voor dat het bestelproces duidelijk is. Bijvoorbeeld hoeveel stappen ze moeten doorlopen om het product aan te kunnen schaffen. Geef binnen dat bestelproces de klant ook de mogelijkheid nog een laatste check te doen omtrent de gegevens, zodat ze deze eventueel nog aan kunnen passen. Laat je klant vervolgens ook weten hoe ze de overeenkomst op kunnen vragen, mochten ze dat willen. Bijvoorbeeld door in te loggen, waar alle orders te zien zijn.

Algemene Voorwaarden

Je bent als webwinkelier niet verplicht om algemene voorwaarden te voeren. Althans, voor de wet niet. Het kan natuurlijk zo zijn dat een keurmerk waar je voor in aanmerking wilt komen daar wel om vraagt. Hanteer je wel Algemene Voorwaarden, zorg dan dat ze binnen twee kliks vindbaar zijn op je website en dat klanten de Algemene Voorwaarden kunnen downloaden. Ook moet je in het bestelproces een link naar de Algemene Voorwaarden plaatsten om ze op tijd ter hand te hebben gesteld. Meer over (de inhoud van) Algemene Voorwaarden vertel ik  mijn derde gastblog.

Wat in je Algemene Voorwaarden moet staan, maar ook zeker niet op de website mag ontbreken: het herroepingsrecht. Bij koop op afstand, zoals bij een webwinkel, hebben consumenten het recht het product binnen 7 dagen na ontvangst alsnog terug te sturen. Hiervan moet je de consument op tijd op de hoogte stellen, anders wordt deze termijn verlengd naar drie maanden. Let op!: dit gaat veranderen. Binnenkort krijgen consumenten 14 dagen de tijd om een product te beoordelen en eventueel terug te sturen. Hier geen melding van maken op je website gaat er dan voor zorgen dat deze termijn een jaar wordt! Meer hierover in mijn volgende blogpost.

Privacy

Niemand die graag al zijn of haar gegevens op straat ziet liggen. Maar bepaalde gegevens heb je als webwinkelier nu eenmaal nodig om de koop te kunnen sluiten. Door middel van een privacyverklaring, die overigens verplicht is, stel je je klant op de hoogte wat jij van plan bent al dan niet te doen met de gegevens die je van hem of haar krijgt. Meer hierover in mijn laatste blogpost in deze reeks.

avatar

About Charlotte Meindersma

Charlotte is een van MamaMarketing's vaste gastbloggers. Zij is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet.

, , , , , , , , ,

1 reactie bij Juridische do’s en don’ts voor webshops 1

  1. avatar
    Margot 10 mei 2012 bij 17:51 #

    Helder verhaal Charlotte!
    Ga zeker nog even mijn site langslopen met jouw lijstje om te controleren of ik alles erop heb staan. Ben benieuwd naar de volgende 3 blogs!

Geef een reactie