juridische do’s en don’ts voor webshops 3

Charlotte is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet. Het beheren van een webwinkel heeft alles te maken met zaken doen via en aanwezig zijn op het internet. Charlotte’s insteek is praktisch van aard en houdt rekening met jou als ondernemer. Haar adviezen houden er rekening mee dat je een zo goed mogelijk klantcontact kunt behouden. Charlotte kan daarom goede adviezen geven, zodat je ook juridisch op het juiste spoor zit. In 4 gastblogs zal zij ons laten zien waar we op moeten letten. In haar eerste gastblog vertelde ze ons over de verplichte informatie die een webshop moet vermelden, in de tweede vertelde ze ons over het herroepingsrecht.

3. Algemene Voorwaarden

Om maar meteen misverstand 1 uit de weg te helpen: Algemene Voorwaarden zijn allerminst verplicht. Je mag prima een webwinkel runnen zonder Algemene Voorwaarden. Handig zijn ze vaak wel, omdat je er veel in kunt regelen en zo van te voren voor zowel je klant als jezelf duidelijk is wat er in een bepaalde situatie zal gebeuren. Algemene Voorwaarden zijn een mooie set regels die je telkens opnieuw in kunt zetten, ongeacht welk product je verkoopt. Je meldt hierin alle regels omtrent ruilen, conformiteit, betaling, verzending, levertermijn en wat je maar geregeld wilt hebben.

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je wel wat ziet in Algemene Voorwaarden. Omdat je ze handig vindt, of omdat je misschien wel aangesloten wilt zijn bij Thuiswinkel.org. Je voorwaarden moeten wettelijk gezien aan een aantal eisen voldoen. Thuiswinkel.org houdt zich aan diezelfde regels, maar legt ze vaak positiever uit voor de consument.

Do’s & Don’ts

Heb je Algemene Voorwaarden, van welke kwaliteit dan ook, zorg dat deze vanaf de homepage binnen twee clicks vindbaar is. Ook moeten ze te de downloaden zijn. Zorg ook dat je voor het afronden van de bestelling nogmaals een duidelijke link naar de Algemene Voorwaarden plaatst.

 De wet kent een zogenaamde grijze en zwarte lijst van regels die niet gevoerd mogen worden. Een belangrijke daarvan is het uitsluiten van aansprakelijkheid. Als webwinkelier mag je niet zeggen dat je niet aansprakelijk bent voor schade aan het product, die niet door de klant zelf is ontstaan.

Wat je vooral wel in je Algemene Voorwaarden op moet nemen is het herrroepingsrecht (zie vorig blog), een klachtenregeling en je bedrijfsgegevens. Als basisartikelen begin je met een artikel over definities (wie bedoel je met klant, wie bedoel je met ondernemer, wat versta je onder dag, een gewone dag of een werkdag, wat is een overeenkomst op afstand) en een artikel over wanneer de voorwaarden van toepassing zijn.

 Ook handig

Behalve wat je hierboven echt moet doen en laten met betrekking tot Algemene Voorwaarden kan het handig zijn om er zaken in op te nemen als levertermijn, wijze van verzending, wijze van betaling. Verder kun je nog een restbepaling schrijven, waarin je bijvoorbeeld zegt dat Nederlands recht van toepassing is (mocht je aan het buitenland leveren). Maar bijvoorbeeld ook een dat, mochten onverhoopt bepaalde voorwaarden toch in de grijze of zwarte lijst voorkomen, dat alle andere voorwaarden dan wel in stand blijven.

Dat klinkt misschien heel logisch, maar je kunt beter zaken in je Algemene Voorwaarden opnemen die heel logisch en standraad zijn dan het niet doen. Het zorgt namelijk ook voor duidelijkheid. Iemand die de Algemene Voorwaarden leest begrijpt dan meteen wat de bedoeling is. Zo hoeft daar later in elk geval geen onenigheid over te ontstaan.

Let op

Let er in elk geval op dat je Algemene Voorwaarden voldoen aan alle wettelijke verplichtingen. Voldoen ze er niet aan, dan zal dit altijd in het voordeel van de consument uitgelegd worden. Soms zullen bepaalde bepalingen of zelfs de gehele set Algemene Voorwaarden komen te vervallen. Gaat er iets mis, dan zul je terug moeten vallen op de weg en als dat niet geregeld is, dan zal er slechts gekeken worden naar wat ‘redelijk’ is.

Het herroepingsrecht gaat binnenkort bijvoorbeeld veranderen. Waarschijnlijk per 1 juli aanstaande. Heb jij na die tijd nog het oude herroepingsrecht op je website en in je Algemene Voorwaarden staan, dan geef je daarmee je klant het recht binnen 12 maanden, in plaats van 14 dagen te herroepen en dus het product terug te sturen. Zonde, want misschien verkoop je dat product tegen die tijd helemaal niet meer en administratief nog onhandig ook.

Tip

De beste tip die ik je kan geven is dat je de zelfgeschreven Algemene Voorwaarden laat nakijken door een jurist, of ze misschien wel helemaal door een jurist laat schrijven. Die persoon moet er verstand van hebben. Mocht het dan nog mis gaan, kun je daar verhaal halen.

Wil je lid worden van Thuiswinkel.org? Bekijk dan vooral hun Algemene Voorwaarden eens. Je zult er waarschijnlijk een hoop aan willen veranderen, maar als basis kan het zeker geen kwaad.

avatar

About Charlotte Meindersma

Charlotte is een van MamaMarketing's vaste gastbloggers. Zij is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet.

, , , , , , , , ,

1 reactie bij juridische do’s en don’ts voor webshops 3

  1. avatar
    Evelien 17 juli 2012 bij 18:41 #

    Leuk artikel, erg duidelijk.
    Ik vroeg mij af of de wijziging mbt het herroepingsrecht inmiddels heeft plaatsgevonden ik kan dit niet terugvinden.

Geef een reactie