juridische do’s en don’ts voor webshops 4

Charlotte is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet. Het beheren van een webwinkel heeft alles te maken met zaken doen via en aanwezig zijn op het internet. Charlotte’s insteek is praktisch van aard en houdt rekening met jou als ondernemer. Haar adviezen houden er rekening mee dat je een zo goed mogelijk klantcontact kunt behouden. Charlotte kan daarom goede adviezen geven, zodat je ook juridisch op het juiste spoor zit. In 4 gastblogs zal zij ons laten zien waar we op moeten letten. In haar eerste gastblog vertelde ze ons over de verplichte informatie die een webshop moet vermelden, in de tweede vertelde ze ons over het herroepingsrecht. En in haar derde ging zij dieper in op de Algemene Voorwaarden

4. Privacy

Privacy. Een heel belangrijk onderwerp. Je zou zelf tenslotte ook niet willen dat jouw gegevens zomaar op straat liggen, dus moet jij je klanten wat zekerheid kunnen bieden.

Welke informatie

Vertel je klant duidelijk welke informatie je zult opslaan en waar je deze voor wilt gebruiken. Vraag ook expliciet om toestemming voor het opslaan hiervan. Je hebt tenminste een naam en adresgegevens nodig om alles te kunnen verzenden. Zodra ze betalen ken je ook die gegevens. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Dus niet: “de door u ingevulde gegevens gebruiken wij voor verzending”

Maar meer: “Uw naam, adres- en bankgegevens gebruiken wij voor een correcte afhandeling en verzending van uw product. De gegevens zullen veilig worden opgeslagen voor ten hoogste een jaar. Wij zullen de gegevens niet aan derden verstrekken”. Of iets van dien aard. Belangrijk is dat klanten hun gegevens ook in mogen zien en zo nodig mogen (laten) wijzigen. Verwijderen mogen ze echter niet zomaar, tenzij daartoe aanleiding is.

Verder zal jouw site waarschijnlijk ook gebruik maken van cookies. Wat dit zijn en hoe deze werken zul je ook aan je klant uit moeten leggen.

Opslaan

Zoals gezegd moet je aangeven hoe lang je de gegevens zult bewaren en moet je toestemming hebben voor het opslaan van de gegevens. Zorg vooral dat de gegevens op een beveiligde manier op zijn geslagen. Derden mogen niet zomaar bij de gegevens kunnen. Een eenvoudig excel bestand is daarom vaak niet goed genoeg. Zorg in elk geval voor een wachtwoord op het document en bij voorkeur ook voor versleuteling van de tekst zelf.

Bij het verkrijgen van de gegevens is overigens ook van belang dat dit via een beveiligde manier gebeurd, bijvoorbeeld via een zogenaamde SSL verbinding.

Nieuwsbrief

Mooi, denk je bij een nieuwe bestelling, deze klant gaat meteen op mijn nieuwsbrieflijst. Maar dat mag niet zomaar! Het feit dat je over die gegevens beschikt, betekend nog niet dat je ze zomaar mag gebruiken. Ook niet als je een pot-out systeem in je nieuwsbrief hebt verwerkt. Vraag je klanten expliciet of je ze een nieuwsbrief mag sturen, door ze daar bijvoorbeeld een extra hokje voor aan te laten kruisen. Je zou ook in de uitleg over het gebruik en de opslag van de gegevens op kunnen nemen dat je de gegevens ook gebruikt om een nieuwsbrief te kunnen verzenden.

Van belang is in elk geval dat er ook een opt-out systeem in de nieuwsbrief zit: mensen moeten eenvoudig zich uit kunnen schrijven voor de nieuwsbrief. Niet alleen verplicht, maar ook wel zo klantvriendelijk. Wat heb je tenslotte aan een (voormalige) klant die zich nu ergert aan jouw bedrijf vanwege de ongewenste nieuwsbrieven?

Website

Als laatste opmerking: zorg dat je privacyverklaring, waarin je dus uitlegt welke gegevens je met welk doel op zult slaan, duidelijk op je website staat. Dat kan bijvoorbeeld helemaal onderin, naast een link naar je Algemene Voorwaarden. Belangrijk is dat klanten van te voren op de hoogte kunnen zijn van wat je met de gegevens zult gaan doen en hoe ze er voor kunnen zorgen dat deze gewijzigd of verwijderd worden.

Heel erg bedankt Charlotte voor jouw bijdrage aan MamaMarketing! Ik denk dat je veel webshophouders hebt geholpen met deze adviezen en uitleggen. 

Voor iedereen die nog steeds met juridische vragen zit, dan heb ik nieuws! Wij hebben Charlotte namelijk gevraagd om jullie vragen in een vragenuurtje op Facebook te beantwoorden. Op dinsdag 3 juli van 13.30u tot 14.30u gaat dit plaatsvinden. Dus zet het vast in je agenda. Meer informatie over het MamaMarketing vragenuurtje vind je hier. Volg ons op Twitter en wordt fan van ons op Facebook en blijf op de hoogte!

avatar

About Charlotte Meindersma

Charlotte is een van MamaMarketing's vaste gastbloggers. Zij is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet.

, , , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie