Hoe bereid ik mij voor – op een offline marktplaats? (2)

Hedendaagse creatieve makers vinden vaak beter hun weg op online “markten” als http://etsy.com, dan op “ouderwetse” markten. Toch trekt het fysieke klassieke marktkraampje ons aan en blijft het in veel van onze achterhoofden hangen. Moet je nou wel of niet meedoen aan een creatieve markt? 

Nu een nieuw marktseizoen zich aandient, kun je je orienteren en beslissen of een offline markt iets voor je is. In deze serie van vier blogs zal Marta Pakovska van Etsy Nederland je op weg te helpen bij het maken van deze beslissing. Als je beslist dat je het een keer wil proberen, geeft ze je een aantal tips om je goed voor te bereiden op een markt. Deel 1 gaat over keuzes maken. Deel 2 gaat over de voorbereidingen. Deel 3 richt zich op de marktdag zelf en het opmaken van de rekening. Het laatste en vierde deel laat ze wat foto’s zien van haar favoriete markt.

Na de keuze komt de voorbereiding

Je hebt de knoop doorgehakt en je gaat over een paar maanden op een markt staan. Wat moet je dan doen? Je moet je voorbereiden! Daarvoor bestaan net als op vakantie gaan, specifieke voorbereidingslijsten. Wij hebben er eerder een gemaakt op Dutchhandmade. Hieronder zetten we deze lijst nogmaals en we delen de lijst in op basis van drie voorbereidingsfases.

De vroege voorbereiding:

  • Informeer naar de hoeveelheid ruimte die je hebt op de markt (is het standje overdekt? zijn er stoelen? Hangt er zeil aan de achterkant van je stand?)
  • Bedenk met welke items je naar de markt wil. Bedenk hierbij dat items die online verkopen, niet perse offline verkopen. Omdat het de eerste keer is dat je op een markt staat, is het belangrijk dat je een brede variatie aan producten aan kan bieden, zodat je kan toetsen wat goed verkoopt op een markt.
  • Kondig jouw aanwezigheid op de markt zo vroeg mogelijk aan op je blog/flickr/twitter/facebook en bij vrienden en kennissen. Overweeg om een permanente button op je blog te plaatsen. Misschien heb je hardcore online fans, die je graag een keer in het echt willen ontmoeten. Mensen kunnen dan alvast hun agenda blokken.
  • Hou je vorderingen bij op je blog. Mensen lezen graag over ontwikkelingsprocessen en vorderingen.
  • Bedenk al vroeg in het proces hoe je je tafel gaat inrichten.
  • Maak een to-do/afstreeplijst van alle items die je moet maken en streep elke keer af als je iets af hebt.
  • Bestel visitekaartjes als je deze nog niet hebt. Visitekaartjes zijn heel belangrijk, mensen kopen niet altijd meteen iets, maar nemen graag een visitekaartje mee om later misschien naar je webwinkel terug te komen.

Een week vantevoren:

  • Een paar weken terug heb je als het goed is al een keer nagedacht hoe je je tafel ging inrichten. Nu je al je items af hebt, is het belangrijk om de tafel “droog” te oefenen. Maak je eettafel leeg en oefen hoe je je tafel op wil zetten. Op de marktdag zelf heb je waarschijnlijk weinig tijd en al genoeg andere dingen aan je hoofd. Als je de perfecte opstelling hebt, maak dan een foto en neem een afdruk van deze foto mee op de marktdag zelf. Probeer origineel te zijn, dat kan extra aandacht aantrekken.
  • Maak de prijskaartjes voor je items.
  • Maak een inventarislijst van je items (is meteen je checklist bij het inpakken).
  • Stuur vrienden en kennissen nog een leuk mailtje en vertel ze dat je bij ze in de buurt op een markt staat.
  • Maak een checklist van items die je mee wil nemen. Je vindt een handige checklist op de blog van dutchhandmade .
  • Begin alvast met het sparen van kleingeld. Het is handig om wisselgeld bij de hand te hebben als je op de markt staat.

Een dag vantevoren:

  • – Pak alles in op basis van je checklist en inventarislijst
  • – Ga iets leuks doen, dat niets te maken heeft met de markt!
  • – Ga vroeg naar bed, morgen wordt een lange dag!
avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie