Open een pop-up shop: tips + checklist

Wat is er nog leuker dan een webwinkel? Kijk diep in je hart en je weet het antwoord: een ‘echte’ winkel!
Eentje met een ouderwetse kassa, waar je een kopje koffie kan drinken en met een mooie etalage die je wekelijks volgens je eigen ideeën anders in mag richten. 

Dromen kan natuurlijk, maar het is niet altijd haalbaar.
Financiën, onzekerheid over de markt, het opgeven van een vaste baan; er zijn legio redenen om het niet te doen.
Wat veel laagdrempeliger is, en daarom voor bijna iedereen binnen bereik, is een pop-up shop.

Een pop-up shop is een tijdelijke winkel, die na verloop van tijd weer opgeheven wordt. Tijdelijk is een ruim begrip; je kunt een pop-up shop hebben voor een weekend, maar ook voor twee jaar.
In dit artikel geven we je wat handvatten om je eigen pop-up shop te openen.

Pop-up shop: de ruimte

Etsy Pop-up Shop van Ka-ching op Schiermonnikoog

Etsy Pop-up Shop van Ka-ching op Schiermonnikoog

Allereerst heb je natuurlijk een winkelruimte nodig. Er zijn veel verschillende manieren om die te vinden, waarvan we er hier een paar noemen:

  • Simpelweg door de stad fietsen en je ogen open houden.
    Zie je een leuk leegstaand pand dat je iets lijkt, noteer de naam van de eigenaar/makelaar en waag er een telefoontje aan.
  • Neem contact op met anti-kraak organisaties.
  • Neem contact op met woningcorporaties.
  • Kijk op een website als www.popupsquare.com
    Deze zijn speciaal gericht op het vinden van ruimte voor pop-up winkels.

Al deze mogelijkheden hebben te maken met leegstand; de eigenaar van een pand heeft niet graag dat zijn ruimte leeg staat, dus hopelijk kun jij het voor een zacht prijsje huren.
Jij hebt je winkel, hij heeft wat geld en bovendien een pand dat in gebruik is, dus iedereen is blij.

Andere mogelijkheden zijn nog:

  • Gedeelde ruimte/bestaand project:
    het Ka-ching Collectief sloot zich in Amsterdam tijdelijk aan bij Storm Space
  • Festival/event:
    Op Schiermonnikoog had het Ka-ching Collectief een week lang een winkel in de bibliotheek van een hotel in het kader van het Wad & Design Festival.
  • Je eigen huis/schuur/caravan/bus.

Let bij alle ruimtes op o.a. bereikbaarheid, de aanloop van potentiële klanten en natuurlijk of de ruimte zelf werkbaar is.

Pop-up shop: hoe lang?

Hoe lang je de winkel open houdt, is helemaal aan jou.
Een weekend kan, maar twee maanden ook.
Dit hangt o.a. af van de de tijd die je winkelruimte beschikbaar is, de kosten, je eigen beschikbare tijd of eventueel de duur van het event of festival waar je onderdeel van bent.

Pop-up shop: vergunningen

Houd er rekening mee dat je sommige dingen niet zomaar mag gaan verkopen.
Zeker de regelgeving rond etenswaren kan nog weleens mistig zijn, dus laat je van tevoren goed informeren.

Pop-up shop: samen of alleen?

Het is al leuk om in je eentje een pop-up shop te openen, met twee of meer is het een stuk gezelliger!
Bovendien heeft het ook praktische voordelen: je kunt sparren over hoe je alles wilt opzetten, je kunt de verschillende taken onderling verdelen, evenals de tijd als je eenmaal open bent.

Een winkel een week lang van negen tot vijf open houden is met z’n tweeën een stuk beter behapbaar dan in je eentje; je kunt de tijden verdelen, maar er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een aantal dagen of dagdelen samen in de winkel te staan.
Vooral fijn op drukke dagen.

Praktische zaken voor samenwerkingen

Enkele dingen waar je op moet letten of over zou moeten overleggen als je met meerdere personen een pop-up begint:

  • Hoe stal je de verschillende artikelen uit?
    Heeft iedereen haar eigen hoek/tafel of leg je alle producten door elkaar?
  • Hoe verdeel je de gemaakte kosten?
    Den aan de huur, displaymateriaal etc.?
  • Hoe ga je eventueel om met commissie? Krijg jij een percentage als je iets van je collega verkoopt?
    In de meeste scenario’s zal dit niet het geval zijn, maar het komt wel voor.
  • Zorg dat al je artikelen duidelijk geprijsd zijn.
    Niet alleen voor de klanten, maar ook voor je collega’s.
  • Zorg dat je klanten kunt informeren over de producten van je collega’s.
    Is het zelf ontworpen, handgemaakt, hypo-allergeen, nog in een andere kleur verkrijgbaar?
  • Zeker bij de verkoop van vintage willen klanten nog weleens om korting vragen.
    Bespreek van tevoren met elkaar hoe je hiermee om gaat.

Pop-up shop: inrichten winkel

Etsy Pop-up Shop van Ka-ching op Schiermonnikoog

Etsy Pop-up Shop van Ka-ching op Schiermonnikoog

Eindelijk, je eigen winkel inrichten. Je kunt helemaal los!
Maar… het is ook tijdelijk, dus denk twee keer na voordat je een verhuisbedrijf inschakelt om die zware toonbank naar binnen te slepen.

Denk ook creatief: je hoeft voor kasten, planken, inpaktafels etc. niet de hoofdprijs te betalen, zeker niet als je ze maar zo kort gaat gebruiken.
Houd de kringloop, Marktplaats en het grof huisvuil in de gaten, en voor je het weet heb je een tweedehands winkelinterieur bij elkaar gescharreld.

display in Ka-ching pop-up shop in Amsterdam met producten uit al onze winkels

display in Ka-ching pop-up shop in Amsterdam met producten uit deelnemende merken/Etsy-shops

Praktische zaken mbt de inrichting

Naast de ‘standaard’ uitrusting die je altijd nodig zult hebben (zie ook de checklist bij dit artikel), is het goed om rekening te houden met het volgende:

  • Wel of geen PIN?
    Als je langer open bent dan een paar dagen en behoorlijk aanloop verwacht, is het zeker de moeite waard een pinapparaat te huren.
  • Wifi, of anders een goede 3G verbinding op een tablet.
    Niet alleen voor je eigen vermaak tijdens de stille uurtjes, maar ook om klanten makkelijk te verwijzen naar je webwinkel en die meteen te kunnen laten zien (of er iets in te laten bestellen wat je niet in de pop-up op voorraad hebt).
  • Uithangbord/sandwichbord.
    Laat passanten weten dat je winkel open is! Zeker als je in een steegje/doodlopende straat/precies om de hoek zit, loont het om een eind verderop een groot bord neer te zetten dat naar jouw shop verwijst.
  • Een mooie etalage, dé manier om passanten te laten zien wat je in huis hebt.
    Gebruik mooie artikelen en goede styling. Ook dit hoeft niet duur te zijn; met een ouderwets kastje en een Ikeastoel kom je al een heel eind. Ook leuk: op de etalageruit schrijven/tekenen met een raamstift.

Pop-up shop: andere activiteiten

Bedenk van tevoren of je ook nog iets anders in je pop-up shop wilt doen dan alleen spullen verkopen.
Je hebt nu een leuke ruimte, dus waarom zou je hem niet gebruiken?
Denk bijvoorbeeld aan een workshop, een handwerkdemonstratie of een poëzie-avond.

Pop-up shop: promotie

Naast natuurlijk promotie op de gebruikelijke social media, loont het ook om blogs en lokale (papieren) media te benaderen.
Zorg voor een pakkend persbericht met een paar mooie foto’s en contactinformatie, en mail dit naar relevante blogs, buurtwebsites, het sufferdje en de lokale krant.

Ook leuk is het om de aanloop naar de opening te delen via je blog; laat hierbij het hele proces zien, met alle ups en downs.
Op deze manier gaan je lezers meeleven en worden ze nieuwsgierig.

Aan de slag!

Open een pop-up shop: checklist

download de gratis Checklist ‘Open een pop-up shop

In deze checklist vind je alles wat we hier genoemd hebben en meer.
Print uit en hang boven je bureau als je je (eerste) pop-up shop gaat openen!

En dan is je winkel open… Blijf promoten, klets met je klanten, deel visitekaartjes uit, pak cadeautjes mooi in, werk hard en…

Veel plezier!

avatar

About Kaching

Het Ka-ching Collectief bestaat uit Etsyverkopers Annabel, Barbara, Babette en Margriet. Met de filosofie dat je samen meer bereikt dan alleen, hebben ze de handen ineen geslagen en staan ze nu gezamenlijk op markten, organiseren ze events en werken ze elke dag aan de uitbreiding van hun netwerk. Tot nu toe organiseerden ze o.a. twee pop-up shops, een Etsy Craft Party en een productfotodag voor Etsyverkopers. Je kunt het Ka-ching Collectief volgen op Facebook, Twitter of via hun blog.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie