Pinterest (2): optimaliseer je account én webwinkel

Even een opfrisser, hoor. Amerikaans onderzoek wijst uit dat Pinterest de op-één-na grootste traffic-drijver op social media gebied. En, ook niet onbelangrijk: dat klanten die via Pinterest binnen komen, bijna twee keer zoveel uitgeven als Facebook-gebruikers en meer dan twee keer zoveel als Twitter-volgers.

pinterest-definition

Pinterest is dus een belangrijke speler, vooral voor webwinkeliers die zich richten op vrouwen en/of moeders.
Vrouwen zijn namelijk dol op Pinterest; zij vormen maar liefst 68% van de bezoekers.

Vijfdelige serie over Pinterest voor Webwinkels

In deel 1 hebben we precies uitgelegd waarom Pinterest belangrijk is voor jouw webwinkelmarketing, en in dit deel 2  laten we zien hoe jij precies een Pinterest account opzet. Zet een kop thee, pak een notitieblok en lees!

De basis: Pin, Pinner, Pinboard

Voor de echte starters hier even een stukje Pinterest-lingo:

  • Pin: de foto’s die je pint
  • Pinboard: een virtueel prikord waarop jij pins (rondom een bepaald thema) verzamelt
  • Pinnen: een foto uploaden op Pinterest (van een website of van je eigen computer)
  • Repinnen: een foto die al op Pinterest staat, ook op jouw eigen board zetten
  • Pinner: degene die pint

Heb jij een plaatje van je webwinkel gepind, dan kunnen anderen dat plaatje:

  • liken
  • repinnen
  • er een comment bijschrijven
  • aanklikken, waarna ze naar de website gaan
    • vanwaar het plaatje gepind is
    • die jij hebt aangegeven (alleen als je een plaatje geupload hebt vanaf je computer)

Jouw doel als webwinkelier is: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk pinners jouw producten pinnen of repinnen zodat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar jouw webwinkel.

Hoe je dat voor elkaar krijgt?
Daar gaan we in deel 3 dieper op in.
Nu eerst verder met de basis.

Je account: zakelijk of toch privé?

Pinterest biedt sinds november 2012 de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken.

Heb jij al een privé-account?
Goed nieuws: dat kun je vrij makkelijk omzetten.

Een business account is handiger dan een privé-account, vooral als je Pinterest actief in wil gaan zetten en bijvoorbeeld met rich pins gaat werken.
Bovendien is het slim om vooruit te kijken: als je webwinkel groeit, wil je niet dat een belangrijk social media kanaal als Pinterest vast zit geklonken aan één persoon.
En wil jij misschien wel vooral lekkere recepten pinnen, of grappige dierenfoto’s, of iets anders wat NIETS te maken heeft met dat wat jij verkoopt in je webwinkel? Dan is een privé-account perfect voor jou – maar niet voor je webwinkel.

Kortom: een business account is zeer aanbevelingswaardig voor webwinkels die serieus met Pinterest aan de slag willen.

Een business account aanmaken op Pinterest

Een business account aanmaken is supersimpel.
Vergelijk het met een Twitteraccount aanmaken: je vult een aantal dingen in, en je bent klaar voor de start.
Klik hier om je business account aan te maken.

Hulp nodig?
Op het voortreffelijke blog van Social Media Examiner wordt stap-voor-stap uitgelegd wat je moet doen hoe je een business account aanmaakt op Pinterest. Hier lees je ook precies hoe je jouw prive-account omzet naar een business-account op Pinterest.

Je Pinterest Business Account optimaliseren

Voor Pinterest geldt hetzelfde als voor alle andere social media: het is een perfecte plek om de mens achter je merk zichtbaar te maken.

  • gebruik een portet van jezelf, in plaats van een logo
  • schrijf een inspirerende en informerende introductietekst
  • koppel je webwinkel aan je account (daarvoor moet je je webwinkel verify‘en, lees hier hoe je dat doet)
  • koppel je Twitter en Facebook account aan je Pinterest account
  • voeg je locatie toe

LET OP: als je bezig bent met het opzetten van je Pinterest business account, word je gevraagd vijf pinboards te volgen.
Geen biggie: kies gewoon de pinboards die het dichts liggen bij dat wat jij wil gaan pinnen.
Je kunt deze pinboards altijd ontvolgen, als later blijkt dat het toch niet zo goed past.

Voorbeelden:

Pinterest Laura van den Brink MamaMarketing

Laura laat zichzelf op een sympathieke manier zien, waardoor je als pinner direct een beeld krijgt van de persoon achter haar webwinkel. Dat schept direct vertrouwen.

In haar tekst gebruikt ze bovendien keywords als handgemaakt, baby, armbandjes en kindersieraden. Slim, want hiermee wordt zij makkelijker gevonden op Pinterest.

Wil je toch graag je logo laten zien?

Denk dan eens aan een combinatie, zoals Mariko van Applepiepieces hier doet:

mariko naber, applepiepieces, pinterest, webwinkel, marketing

 

Haar logo is hier mooi in beeld, en zijzelf is, letterlijk, ook zichtbaar als mens achter haar merk.

In het engels, of in het Nederlands?

Wat is je doelgroep?
Als jij je exclusief richt op de Nederlandse markt, dan is het logisch om in het Nederlands te pinnen. En dus ook in een Nederlandse profieltektst op te nemen. Nederlandstalige pinboard en pin-beschrijvingen.
Richt jij je op een internationale markt, dan is in het Engels pinnen slimmer.

TIP: de woorden die jij gebruikt in je pins, op je profielpagina en op je pinboards tellen allemaal mee voor je SEO.
Pin daarom in het Nederlands als je denkt dat jouw doelgroep in het Nederlands op zoek gaat naar jouw type producten!

Je eigen webwinkel pin-vriendelijk maken

Hoe meer mensen jouw producten pinnen, hoe beter.
En het liefst wil je dat ze pinnen vanaf je productpagina’s, zodat enthousiaste Pinterestgebruikers die geïnteresseerd zijn in jouw product direct bij de betreffende productpagina uitkomen.

Hoe je dat nu marketingtechnisch doet, leggen we in deel 3 uit.
Maar er is nog een andere, simpele manier om je bezoekers te verleiden te pinnen vanaf jouw website, en dat is door je webwinkel pinterest-vriendelijk te maken, namelijk:

  • door te verwijzen naar je pinterest account op je homepage en andere pagina’s
  • door pin buttons bij je producten te laten zien. Dat kan op twee manieren:
    – installeer de Pin it Button van Pinterest zelf.
    Je vindt de officiële Pin It-button hier.
    – installeer een Pin It-button van derde partij, zoals Add This
    Je vindt Add This hier.

pin it formulier webwinkel marketing

In beide gevallen opent zich het Create a Pin formulier, met de URL, het beeld en de beschrijving van de te pinnen foto alvast ingevuld.

Twee praktische tips:

  • zorg voor beelden die 750 pixels breed zijn, zodat ze mooi worden afgebeeld
  • zorg voor een goede beschrijving, zodat de pin ook buiten je webwinkel ‘leesbaar’ en bovendien: dat ‘ie pinners verleidt door te klikken.

Pinboards maken en vullen

Nu je je account hebt opgezet, kun je beginnen met pinnen.
Hoe je dat nu precies doet, leggen we uit in deel 3.
Maar… vóór je kunt pinnen, moet je pinboards aanmaken.
Die pinboards moet je zó inrichten, dat mensen ze graag gaan volgen.
Want als mensen je pinboards volgen, krijgen ze ook al je volgende pins automatisch in hun timeline.

Maak thema-boards aan

Mensen volgen pinboards omdat er pins opstaan die passen bij hun interesses. Denk niet te breed, maar focus je pinboards daarom op één thema, zodat degenen die dat interessant vinden ook echt blijven volgen.
Een voorbeeld: jij verkoopt ijsvormpjes. Dan kun je een pinboard starten met ‘Zomer’, vol met ijsrecepten, mooie ijsbakjes, en fijne zomerfoto’s. Da’s heel breed.
Je kunt ook voor drie aparte pinboards starten: voor ijsrecepten, ijsbakjes en fijne zomerfoto’s.
Zo jaag je mensen die alleen op zoek zijn naar originele ijsrecepten niet weg met een foto van een zonnig strand.

Verzin een goede naam

Geef al je boards een naam én doe dit in de je eigen stijl, je eigen tone of voice. Een mooi voorbeeld daarvan zijn deze pinboards van Moodkids.

pinterest, webwinkel, marketing, tips

Al hun pinboardtitels hebben het hartje in zich, zo zijn ze heel goed herkenbaar.

Schrijf een introductie-tekst

pinterest webwinkel marketing applepiepieces mamamarketing

Voorzie ieder pinboard van een beschrijvende tekst. Daarmee leg je uit wat mensen kunnen verwachten op jouw board. Bovendien kun je, door gebruik te maken van voor jouw relevante zoekwoorden, ook je SEO een boost geven.

Kies een omslagfoto

laura van den brink, lovy, pinterest, webwinkel, marketing

Als je een pinboard start, start dan met minstens 5 pins per board. Kies de meest veelzeggende foto als omslagfoto, zodat mensen als ze je profiel bekijken, in één oogopslag zien waar jij allemaal over pint.

Drie verschillende soorten pinboards

Naast je gewone pinboards, die we hierboven bespreken, zijn er nog twee soorten pinboards: gedeelde groupboards en geheime boards.

Gedeelde groupboards

Schermafbeelding 2013-07-08 om 12.22.00

Een group board ziet eruit als een gewoon board, alleen kun je er met meer mensen op pinnen. Zo pinnen er 198 mensen mee op het door Moodkids gestarte group board Do It Together ? DIY & Craft ideas board.
In deel 5 leggen we uit hoe je met group boards meer volgers kunt krijgen. En hoe je met group boards campagnes kunt starten.

Hier lees je hoe je een group board op Pinterest aanmaakt.

Geheime pinboards

Geheime boards kunnen handig zijn als je Pinterest ook gebruikt als inspiratiebron.
Pins die je liever voor jezelf houdt, zet je op een geheim board.

Een geheim board is ook ideaal als je een nieuw themaboard wil starten, maar nog niet voldoende content hebt verzameld. Start als een geheim board, en bouw het rustig op.
Heb je voldoende mooie pins erop staan?
Dan maak je ‘m openbaar.

Hoe heurt het eigenlijk?

Voor dat je echt aan de slag gaat met Pinterest, lees hier de pin-etiquette.
De regels zijn simpel, maar essentieel om Pinterest zo mooi en inspirerend te houden.

En dan nu… aan de slag!

De geest te pakken? Veel succes met het opzetten van je Pinterest account en je eerste pinboards!

Lezen hoe succesvolle pinners het hebben aangepakt?
Lees hier de interviews en Pinterest-tips van:

Inge (Kidsdinge) over hoe zij meer dan een miljoen volgers op Pinterest kreeg

Coretty (PSikhouvanjou) over hoe zij haar Pinterest boards inricht

Carolien (David en Goliat) over hoe zij met Pinterest mensen naar haar merk beter neerzet

Maike en Eefje (Moodkids) over hoe zij met Pinterest een wereldwijd bereik kregen

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

8 reactie bij Pinterest (2): optimaliseer je account én webwinkel

  1. avatar
    Lizz 28 april 2014 bij 22:46 #

    Helaas doet de link naar de pin-etiquette het niet meer..

    Verder handige tips! Ik ga er van de week eens goed voor zitten.

  2. avatar
    Roos 7 oktober 2013 bij 22:04 #

    Ik ben niet actief op Twitter, dus daar kan ik niet bij zijn. Komt het antwoord ook nog op deze site te staan?

  3. avatar
    Roos 7 oktober 2013 bij 22:02 #

    Hoe krijg je zon hartje in de titel van je pinterest board? Zoals in het voorbeeld te zien is. En is er keus uit meerdere figuurtjes?

  4. avatar
    Roos 7 oktober 2013 bij 21:16 #

    Hoe kun je zowel je zakelijke als je privé board onderhouden op de ipad. Op mijn computer kan ik nog in en uitloggen, ook niet echt handig trouwens. Is er een manier om beide accounts allebei bij de hand te hebben zonder uit en in te loggen?

    • avatar
      Diana van Ewijk 7 oktober 2013 bij 21:49 #

      Goede vraag! Vind je het goed als we deze beantwoorden tijdens het #SpreekKWartier op Twitter? Donderdag 10 oktober, om 10 uur? Tot dan!

  5. avatar
    Christy 28 juli 2013 bij 21:42 #

    Hi,
    Ik heb nu mijn persoonlijke Pinterestaccount omgezet naar een zakelijk account en zal ik een ander prive-account maken. Maar hoe verplaats ik mijn boards nu van mijn (nieuwe) zakelijke account naar mijn privé?

    Doeg!

    • avatar
      Diana 29 juli 2013 bij 10:03 #

      @Christy Individuele boards overzetten gaat niet, helaas 🙁 Die moet je dus handmatig omzetten, lees: opnieuw pinnen op je nieuwe board.
      Als het board ook past bijje webwinkel (qua gevoel dat je neer wil zetten) kun je overwegen er een shared board van te maken, dan kun je vanaf je priveaccount ook op het board pinnen. Wel alleen als het bijdraagt aan je merk of de mens achter je merk 🙂

      Succes!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pinterest (3): Wat & hoe? Jouw Pinstrategie » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 15 juli 2013

    […] waarom Pinterest zo’n goede marketingtool is voor jouw webwinkel. In deel 2 heb je gezien hoe je een zakelijk Pinterest-account opzet en je webwinkel optimaliseert voor Pinterest. In dit 3e deel gaan we kijken hoe je moet […]

Geef een reactie