Pinterest (5): trek kwalitatieve volgers met campagnes

En, heb je de smaak te pakken?
Ben je al verslingerd aan Pinterest? Zijn je pinboards up to date, en je pins allemaal relevant en waardevol voor jouw potentiële klant?
Mooi.

Nu de hamvraag: wil jij meer volgers?

En dan bedoelen we niet: meer volgers in het algemeen.
Nee, we bedoelen: wil jij meer kwalitatieve volgers?
Volgers die in potentie jouw producten zouden kunnen kopen.
Dit is een retorische vraag, dat begrijp je… natuurlijk wil jij meer volgers!

Meer kwalitatieve volgers op Pinterest

Je kunt Pinterest heel goed slow gebruiken: als jij consequent waardevolle pins die relevant zijn voor jouw doelgroep deelt, dan zal jouw bereik langzaam maar zeker groeien.
Met deze aanpak is helemaal niets mis – het gaat alleen misschien niet zo snel als jij wel zou willen.

Gelukkig is er een manier waarop je SNEL MEER VOLGERS kunt werven… namelijk: door Pinterest-campagnes te starten.

In deze blogpost gaan we in op het opzetten en uitvoeren van een campagne op Pinterest.

1. de regels

pinterest campagne regels

De regels zijn in principe simpel, maar wel belangrijk om zelf door te lezen. Deze regels zijn namelijk continu in ontwikkeling; Pinterest reageert op campagnes die worden gevoerd en scherpt daarom om de zoveel tijd de regels aan.

>> lees alle Pinterest campagne regels hier.

Eén van de belangrijkste is: je mag geen sweepstake organiseren.
Dat wil zeggen: je kunt niet zomaar zeggen “Volg mij op Pinterest en win een iPad mini.”
Deelnemers moeten echt wat doen, bijv. een foto van je webwinkel pinnen.
En jij moet echt kiezen, bijvoorbeeld: de meest creatieve foto wint. Of: de meest gerepinde foto wint.

2. types campagnes

  • pin it to win it
    Heel simpel: vraag je volgers hun favoriete items uit jouw webwinkel te pinnen en verloot vervolgens onder de pins dat item.

  • pinboard aanmaken met minimaal 1 product uit jouw winkel
    Met deze actie trek je mensen niet alleen je webwinkel in, maar je maakt ze extra hebberig.
    Een voorbeeld: stel, jij verkoopt jurkjes. Laat je volgers dan een pinboard maken met daarop de perfecte netwerkoutfit.
    Andere ideeën:
    – mee in de zomervakantiekoffer: voor webinkels die badkleding/handdoeken/etc verkopen,
    – perfecte woensdagmiddag: voor webwinkels die DIY verkopen,
    – mooiste snailmail: voor webwinkeliers die snailmailproducten verkopen,
    – meest inspirerende werkkamer: voor webwinkeliers die woonproducten verkopen.

  • beste klantenfoto met jouw product / iets uit jouw niche
    Dit is een leuke manier om mensen jouw product in hun leven te laten zien.
    Eigenlijk ook een soort review.
    Voorbeeld: stel je verkoopt kinderijsvormpjes. Je vraagt mensen hun leukse kinderijsfoto te uploaden. Of de mooiste zomerfoto.
    Of: je verkoopt blokkendozen? Vraag hen dan de mooiste kinderbouwsels te fotograferen en op een speciaal pinboard te pinnen.
    Webwinkel in knuffels? Laat mensen een foto van de lievelingsknuffel van hun kind pinnen. Met naam, hoe vaak ‘ie gewassen mag worden, etc.

Case Study: Country Living #dreambedroom Pinterest Board

pinterest campagne sweep stake

Country Living, een Amerikaans blad, startte een campagne ‘Dream Bedroom’.
De prijs: een set beddengoed (heel relevant in verhouding tot het thema én de doelgroep)
De opdracht:

  • volg alle boards van Country Living op Pinterest
  • creëer een pinboard met de titel ‘”My Country Living Dream Bedroom”
  • pin daar minimaal 10 pins op waarmee je jouw droomslaapkamer in Country Living stijl laat zien
  • van die 10 pins moeten er minimaal 5 van CountryLiving.com komen
  • tag alle pins op je board met #countryliving and #dreambedroom
  • laat een comment achter op de actiepin van Country Living, met een link naar je pinboard

De aanpak: CountryLiving had een speciale landingspage, met daarop:

  • een foto van de prijs
  • de regels
  • een link naar een uitleg hoe je lid kunt worden van Pinterest
  • een link naar de officiële regels

het resultaat: 126 mensen creëerden een Pinterest board. 
Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar bedenk wel dit: al die mensen pinden bij elkaar minstens 630 pins van CountryLiving.com. En sommige van die pins werden heel vaak gerepinned, zoals deze:

country living campagne pinterest

Deze pin werd 74 x gerepinned. En van die 74 repins, werd ‘ie vast weer een x aantal keer gerepinned. Bij elkaar hebben dus heel veel mensen dit beeld gezien – en is er dus heel veel traffic via dit beeld naar CountryLiving.com gegaan.

Case Study: Pin to Win van Applepiepieces

applepiepieces pinterest

Een ander voorbeeld van een manier om campagne te voeren, is de Pin to Win-acties van Applepiepieces.

De prijs: 3 winnaars winnen hun favoriete Applepiepieces item

De opdracht:

  • Pin jouw favoriete feel good jewelry vanuit www.applepiepieces.com met je Pinterest-account
  • Je mag zoveel items pinnen als je wilt

De aanpak: ook Applepiepieces had een speciale landingspage, met daarop:

  • de regels
  • de datum van de uitslag

het resultaat: dat kunnen wij niet meten, helaas 🙂

Maar wat we wel weten, is dat Applepiepieces regelmatig dit soort acties doet.
En dat het dus  waarschijnlijk resultaat oplevert!

Ook mooi om te zien:

pin to win applepiepieces

 

Applepiepieces deelde haar idee om een Pin to Win actie te starten op Facebook en kreeg alleen op die mededeling als 138 vind-ik-leuks. Een Pinterest-actie blijft dus niet beperkt tot Pinterest!

3. Zeven tips voor een campagne op Pinterest

Klinkt dus goed, campagne voeren op Pinterest.
Maar: hoe pak je het aan?

Hieronder 7 tips voor het voeren van campagnes op Pinterest:

  1. creëer een pin met de uitleg
    zoals CountryLiving dat doet in de case study. Zo bereik je in ieder geval jouw volgers op Pinterest – en hun volgers, als die pin gerepinned wordt. Bovendien hoeven fervente pinners niet van Pinterest af om de regels te lezen en kunnen ze zo direct meedoen. (NOOT: je mag mensen niet verplichten deze pin te repinnen)
  2. maak een landingspage
    Licht jouw campagne toe op een speciale pagina op je blog of website.
    Zo hoef je niet alle informatie in één pin te proppen, en trek je bovendien pinners naar je blog of website.
  3. voeg een unieke zoekwoord toe
    Door een uniek zoekwoord toe te laten voegen aan pins, kun jij je campagne monitoren.
    Bovendien maak je je campagne herkenbaar voor pinners
    En: je kunt dat unieke zoekwoord ook gebruiken om je campagne te buzzen op Twitter en Facebook.
  4. vraag mensen een korte omschrijving te geven onder hun pin
    Neem als actievoorwaarde op dat mensen beschrijven waarom ze dit product leuk vinden? Op deze manier genereer je direct een positieve review. (NOOT: dit mag je niet verplicht stellen volgens de Pinterest regels)
  5. cross-promoot je campagne
    op je website, je blog, Facebook, Twitter en waar je ook maar actief bent
  6. bedenk een prijs die relevant is voor jouw doelgroep
    Door een prijs te bedenken die relevant is voor jouw doelgroep, zorg  je ervoor dat je voornamelijk mensen uit jouw doelgroep bereikt. Duurder is niet altijd beter. Het belangrijkst is, dat jouw doelgroep jouw prijs dolgraag wil hebben.
  7. Vraag om een follow
    Niet iedereen zal jouw boards automatisch gaan volgen. Terwijl dat wel jouw bedoeling is. Daarom: vraag gerust of ze je willen gaan volgen.

Tot zover onze tips over hoe je een campagne op Pinterest kunt starten.

En dan nu: aan de slag!

Nu weet je hoe jij een succesvolle campagne op Pinterest op kunt zetten.
Dusse.. waar wacht je nog op?
Bedenk een prijs en een uitdaging en ga aan de slag!

Eerst nog wat inspiratie opdoen? Lees  hoe succesvolle pinners het hebben aangepakt:
Lees hier de interviews en Pinterest-tips van:

Inge (Kidsdinge) over hoe zij meer dan een miljoen volgers op Pinterest kreeg

Coretty (PSikhouvanjou) over hoe zij haar Pinterest boards inricht

Carolien (David en Goliat) over hoe zij met Pinterest mensen naar haar merk beter neerzet

Maike en Eefje (Moodkids) over hoe zij met Pinterest een wereldwijd bereik kregen

OPROEP: jouw pinterest campagne?

Heb jij een campagne op Pinterest gevoerd? Laat het ons weten in de comments!
Als jij een inspirerend verhaal hebt, horen we daar graag over. Want het leukst is natuurlijk om te horen hoe andere webwinkeliers het aanpakken – van elkaar leer je het meest.

PS: Nog niet op Pinterest?

Lees dan nu snel onze blogserie over Pinterest. Daarin laten we jullie zien hoe je Pinterest op een goede manier in kunt zetten voor jouw webwinkel.

  1. Pinterest: waanzinnig voor webwinkelmarketing
    In dit eerste deel laten we zien waarom Pinterest nou precies zo goed is voor jouw webwinkel.
  2. Pinterest: optimaliseer je account – én je webwinkel
    In deel 2 geven we algemene uitleg over Pinterest: hoe maak je je eigen site pinvriendelijk? Hoe maak je een account aan? Hoe optimaliseer je jouw Pinterest-account? en: welke (ongeschreven) regels zijn er op Pinterest?
  3. Pinterest: Wat & Hoe? Jouw Pinstrategie
    In deel 3 gaan we dieper in op het pinnen zelf. Hoe pin je? Wat pin je? En waarom eigenlijk? We leggen uit hoe je jouw potentiële klant bereikt en er zo voor zorgt dat jouw pins werken voor jouw webwinkel.
  4. Pinterest: meten is weten
    Deel 4 is gericht op statistieken. Want meten is weten 🙂 Hoe meet je of je Pinterest-activiteiten effect hebben? Ook gaan we na hoe jouw webwinkel het doet op Pinterest. Immers: als je weet wat wel werkt, en wat niet, én als je weet waar jouw potentiële klant in geïnteresseerd is, kun je gaan optimaliseren.
  5. Pinterest: actief met campagnes
    In deel 5 gaan we kijken naar Pinterest-campagnes. Als je de basis eenmaal onder de knie hebt, kun je Pinterest actief in gaan zetten. Welke acties zijn mogelijk op Pinterest? Hoe zet je ze op? Hoe zorg je ervoor dat mensen meedoen. En aan welke regels moet je voldoen?

Heel veel succes én plezier met pinnen!

Enne: volg ons op Pinterest.

Wij delen interessante weetjes over webwinkelmarketing, inspirerende infographics, motiverende quotes, bijzondere werkruimtes en natuurlijk handige tools en fijne hebbedingen (van gratis fonts tot mooie nietmachines).

>> Volg MamaMarketing op Pinterest, hier!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie