Pinterest en SEO, tips

Wanneer je Pinterest zakelijk inzet, wil je natuurlijk graag dat je ook gevonden wordt. En liefst niet alleen op Pinterest, maar ook in zoekmachines. Waar moet je rekening mee houden bij het pinnen om dit voor elkaar te krijgen? Met andere woorden waar moet je op letten als het gaat over Pinterest en SEO? Graag geef ik je acht praktische tips.

1. Zoekprivacy

Heel basaal, check bij je account instellingen of je profiel verborgen is voor zoekmachines. Zo ja, verander dit. Plaats bij ‘Zoekprivacy’ het schuifje zo dat ‘nee’ zichtbaar is. Nu kunnen Google en andere zoekmachines je Pinterest account vinden.

Pinterest-en-SEO-1

2. Accountnaam en ‘over jou’

Kies de naam en de url van je Pinterest account verstandig. Gebruik het liefst je volledige bedrijfsnaam. Dat is de naam waarmee pinners op zoek zullen gaan naar je account. Als de naam te lang is, kort hem dan zo in dat hij herkenbaar blijft.

Zo heb ik als url gekozen voor suuswartenbergh, aangezien veel mensen me al snel Suus noemen en mijn Twitternaam ook Suus in zich heeft (@ScubaSuus).

Pinterest-en-SEO-2

Als deze naam niet meer beschikbaar is, moet je creatief worden. Voor mijn Smile) Pinterest account heb ik de url verlengd naar smilesocmedia. Identiek aan de Twitternaam en Facebook url van Smile).

Pinterest-en-SEO-3

Gebruik alle tekens van het ‘over jou’ veld. Gebruik hierbij zoekwoorden waarop anderen je zoeken. Het zal je vast niet verbazen dat in mijn tekst de woorden Pinterest en Social media te vinden zijn.

Pinterest-en-SEO-4

3. Zoekwoorden

Binnen Pinterest wordt het meest naar afbeeldingen gezocht via het zoekvenster. Dat je zoekwoorden moet plaatsen in de beschrijving van een pin om deze beter vindbaar te maken, is vast geen verrassing. Zo kan het gebeuren dat je pin een half jaar nadat je hem hebt gepind weer gevonden wordt en ineens ‘viral’ gaat.

Pinterest-en-SEO-5

Maar gebruik je deze zoekwoorden ook in de titels van je borden? En in de beschrijving van je borden? Dat maakt ook je borden beter vindbaar.

Gebruik zoekwoorden ook wanneer je repint van anderen. Pas gerust de beschrijving aan en voeg voor jouw account belangrijke zoekwoorden toe. Mits passend natuurlijk.

4. Hashtags

De vindbaarheid van je pins, borden en account kun je verder vergroten door ‘hashtags’ voor de zoekwoorden te plaatsen. Zo wordt een pin met in de beschrijving #Pinterest beter gevonden dan wanneer er alleen Pinterest staat.

5. Verifieer je website

In mijn vorige blog vertelde ik al dat je met drie simpele stappen de website op je Pinterest account kunt verifiëren. Behalve dat je hiermee laat zien dat het echt om jou gaat, geeft dit een boost aan de vindbaarheid van je account. Wat weer meer traffic op kan leveren naar je website.

Pinterest-en-SEO-6

6. Pinterest categorieën

Geef je borden standaard Pinterest categorieën. Zo worden je borden beter gevonden. Daarnaast kunnen de pins op deze borden verschijnen in de zoekresultaten van een categorie wanneer een pinner binnen een categorie zoekt.

Pinterest-en-SEO-7

7. Afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen op je eigen site plaatst en ze daarvandaan pint, geef deze afbeeldingen (letterlijk de bestanden) dan een titel met één of meer zoektermen. Een foto titel met getallen en letters (bv. IMG_0396.jpg) zegt een zoekmachine niets, zoekwoorden in een titel worden wel herkend. In deze blog gebruik ik bijvoorbeeld: pinterest-en-SEO-5.

De titel wordt zelfs automatisch meegenomen in de beschrijving van de pin wanneer deze wordt gepind. Kans dus dat je zoekwoorden op die manier ook aan de pins gekoppeld worden die je niet zelf plaatst!

Pinterest-en-SEO-8

Geef de foto bestanden niet alleen een goede naam, zorg ook voor alt tags met zoekwoorden. Doe dit ook bij de titel van je profielfoto op je Pinterest account!

8. Locatie

Vul je locatie in op je Pinterest account. Zo wordt je gevonden in lokale zoekresultaten in zoekmachines. En let op! In Engeland en Frankrijk is het al zo ver dat binnen Pinterest lokale zoekresultaten voorrang krijgen. Het verbaast mij niets als dat snel voor andere landen, zoals Nederland, uitgerold gaat worden.

Pinterest-en-SEO-9

Pinterest en SEO, aan de slag!

Ik hoop dat deze tips je helpen om je Pinterest activiteiten verder te optimaliseren. Veel plezier en succes daarmee! Ik hoor graag van je of je deze tips gaat toepassen of al kende in een reactie onder deze blog.

Als je aanvullende tips hebt, deel ze gerust! Zo zorgen we samen voor meer pin plezier voor iedereen!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

18 reactie bij Pinterest en SEO, tips

  1. Yvonne 28 april 2014 bij 18:00 #

    nog een vraag.. hoe krijg je meer volgers op pinterest?

    gr Yvonne

    • Suzanne 29 april 2014 bij 14:24 #

      Hoi Yvonne,
      Vooral interactie opzoeken met andere pinners, actief mooie pins pinnen en je Pinterest account overal promoten. Volgers krijg je niet ineens van vandaag op morgen 😉
      Groetjes, Suzanne

  2. Yvonne 28 april 2014 bij 17:54 #

    Hoi,

    Het verifieren van mn website lukt niet, ondanks de stappen, help! 🙂
    gr Yvonne

    http://www.pinterest.com/YvonneHoenen/

    • Suzanne 29 april 2014 bij 14:23 #

      Als je een wordpress site hebt, kun je het ook proberen met de volgende plugin “Pinterest Verify”. Zo niet, neem dan contact op met je webbouwer. Het is van belang dat de code of het document op de juiste plek op je site belanden anders herkent Pinterest het niet. Helaas kan ik dat van een afstand zo niet voor je beoordelen… Succes!
      Groetjes, Suzanne

  3. Margreet le Clercq 7 november 2013 bij 00:28 #

    Heel nuttig allemaal, ik ben er alleen sinds kort achter dat je ook een bedrijfsaccount kunt aanmaken op pinterest.
    Is dit noodzakelijk en wat is het verschil met een ”gewoon” account.

    Alvast bedankt,
    Margreet

    • Diana van Ewijk 7 november 2013 bij 09:24 #

      Hoi Margreet! Dank voor je vraag. Het antwoord hierop vind je in deze post over Pinterest: http://www.webvedettes.nl/pinterest-2-optimaliseer-je-account-en-webwinkel/ Ook in ons Werkboek Pinterest gaan we uitgebreid in op het voordeel van pinnen via een zakelijk account: http://www.webvedettes.nl/werkboek-pinterest-mamamarketeers/ Veel pinplezier!

    • Suzanne 7 november 2013 bij 12:32 #

      Hoi Margreet, bedankt voor je reactie! Nog een kleine toevoeging. Pinterest is zich enorm aan het ontwikkelen vooral ook om de inzet van het platform interessanter te maken voor bedrijven. De verwachting is dat er functionaliteiten aan het bedrijfsaccount toegevoegd zullen worden, die een persoonlijk account niet zal krijgen. Zoals de mogelijkheid gebruik te gaan maken van ‘promoted pins’ en uitgebreidere statistieken. Pin ze!

      • Diana van Ewijk 8 november 2013 bij 09:34 #

        Dankjewel Suzanne! Ben persoonlijk erg benieuwd naar die promoted pins… Hoop dat ze snel worden uitgerold in Europa.

  4. Jeroen Timmer 20 september 2013 bij 22:47 #

    Na je presentatie afgelopen woensdag in de Zwijger direct met Pinterest aan de slag gegaan.
    Een heel nieuwe wereld is opengegaan! Dank voor de tips!

    Vriendelijke groeten,
    Jeroen Timmer
    EnvelopeBook
    /envelopebook

    • Suzanne 21 september 2013 bij 13:45 #

      Goed om te horen Jeroen! Als je vragen hebt, weet je me te vinden 😉
      Pin ze!
      Suzanne

  5. Suzanne 20 september 2013 bij 15:25 #

    Hoi Michelle,

    Kun je in Pinterest niet vinden hoe het werkt, het verifiëren van je website? Of lukt het je niet om de stappen uit te voeren? Ik help je graag verder!

    Pin ze!

  6. Michelle 20 september 2013 bij 13:24 #

    Hier ben ik blij mee, veel geleerd en gaan ik ook toepassen. Het enige wat me niet lukt is het verifiëren van mijn website.

  7. Laura 16 september 2013 bij 09:18 #

    Goed artikel, dankje! Ik ben er nog steeds niet uit of je beter in je eigen taal kunt pinnen of in het Engels, aangezien daar het meest op gezocht wordt… Of tweetalig? Heb je daar een idee / tips over? Tnx!

    • Suzanne 16 september 2013 bij 11:54 #

      Hoi Laura, dank je en graag gedaan 🙂

      Het is inderdaad zo dat er op dit moment meer gepind wordt in het engels, simpelweg omdat de grootste gebruikersgroep engelstalig is.

      Wat betreft de taal voor jouw pins. Wie is je doelgroep? Als je doelgroep Nederlands is, pin dan in het Nederlands.

      Als je wilt dat je pins ook gevonden worden als mensen op engelse woorden zoeken, pin dan in twee talen.

      Pin ze!

  8. kidsdinge 13 september 2013 bij 19:49 #

    Heel goede tips ! 😉

    • Suzanne 14 september 2013 bij 11:51 #

      Graag gedaan 🙂 Pin ze!

  9. Karlijn van Bobbiño kids 13 september 2013 bij 13:02 #

    Bedankt! Nuttig artikel, weer wat geleerd 🙂 Heb net alle tips toegepast op http://www.pinterest.com/bobbinokids

    • Suzanne 16 september 2013 bij 10:07 #

      Graag gedaan en goed bezig 🙂