Pinterest (1): waanzinnig voor webwinkelmarketing

pinterest, webwinkelmarketing, lovy, laura van den brink

Ja echt: Pinterest is een waanzinnige marketingtool voor webwinkeliers.
Daarom publiceren wij de komende weken een serie over Pinterest, en hoe je met Pinterest je webwinkel kunt promoten.

Wat is Pinterest precies?

Even helemaal naar het begin: Pinterest is een online prikbord van beelden die op blogs en websites staan.
In plaats van je favorieten opslaan als bookmark, kun je ze snel, eenvoudig en vooral overzichtelijk verzamelen op een pinboard.
Dat is tenminste hoe Pinterest wordt gebruikt door consumenten – en daar kun jij als webwinkelier handig op in spelen.
Als jij op Pinterest beelden deelt die jouw potentiele klant interessant vindt, kun je je bereik, en daarmee de traffic naar je webwinkel én je sales, enorm vergroten. En als we zeggen enorm, dan bedoelen we enorm.

Even wat indrukwekkende Pinterest-cijfers:

– Pinterest heeft inmiddels 48,7 miljoen gebruikers
– Pinterest heeft per maand 2,8 biljoen (!) pageviews
– Pinterest is de op-één-na grootste traffic-drijver op social media gebied én zorgt voor de grootste orders. Amerikaans onderzoek wijst uit dat klanten die via Pinterest binnen komen, bijna twee keer zoveel uitgeven als Facebook-gebruikers en meer dan twee keer zoveel als Twitter-volgers.

Je ziet: Pinterest is een prachtige webwinkelmarketingtool – als je het goed aanpakt!

Alles over Pinterest als webwinkelmarketingtool – in vijf delen

In onze vijfdelige blogserie over Pinterest laten we jullie zien hoe je Pinterest op een goede manier in kunt zetten voor jouw webwinkel.

  1. Pinterest: waanzinnig voor webwinkelmarketing
    In dit eerste deel laten we zien waarom Pinterest nou precies zo goed is voor jouw webwinkel.
  2. Pinterest: optimaliseer je account – én je webwinkel
    In deel 2 geven we algemene uitleg over Pinterest: hoe maak je je eigen site pinvriendelijk? Hoe maak je een account aan? Hoe optimaliseer je jouw Pinterest-account? en: welke (ongeschreven) regels zijn er op Pinterest?
  3. Pinterest: Wat & Hoe? Jouw Pinstrategie
    In deel 3 gaan we dieper in op het pinnen zelf. Hoe pin je? Wat pin je? En waarom eigenlijk? We leggen uit hoe je jouw potentiële klant bereikt en er zo voor zorgt dat jouw pins werken voor jouw webwinkel.
  4. Pinterest: meten is weten
    Deel 4 is gericht op statistieken. Want meten is weten 🙂 Hoe meet je of je Pinterest-activiteiten effect hebben? Ook gaan we na hoe jouw webwinkel het doet op Pinterest. Immers: als je weet wat wel werkt, en wat niet, én als je weet waar jouw potentiële klant in geïnteresseerd is, kun je gaan optimaliseren.
  5. Pinterest: actief met campagnes
    In deel 5 gaan we kijken naar Pinterest-campagnes. Als je de basis eenmaal onder de knie hebt, kun je Pinterest actief in gaan zetten. Welke acties zijn mogelijk op Pinterest? Hoe zet je ze op? Hoe zorg je ervoor dat mensen meedoen. En aan welke regels moet je voldoen?

Maar dat komt allemaal later…
Nu eerst antwoord op de vraag waarom Pinterest goed is voor jouw webwinkel.

Waarom is Pinterest goed voor webwinkelmarketing?

1. Pinterest is een heel toegankelijk, ‘puur’, visueel ingesteld social medium.
Waar Twitter voor veel mensen nogal ‘raar’ is, met al die #, @ *quotes* en verkorte urls, en Facebook tegenwoordig vol advertenties en CandyCrush oproepen zit, is Pinterest niets anders dan een verzameling mooie/grappige/ontroerende/inspirerende plaatjes. Dat maakt Pinterest een bijzonder geliefd social medium dat razendsnel blijft groeien.

2. Pinterest is een geweldige plek om de mens achter jouw merk op een positieve manier zichtbaar te maken.
Met jouw pinboards laat je zien wat jouw smaak is, en jouw unieke stijl. Wat inspireert jou?
Onze eigen Laura doet dat voor haar kindersieradenlabel LOVY heel goed.

pinterest webwinkelmarketing Laura van den Brink (lauralovy) on Pinterest

Zij heeft, naast boards met haar eigen sieraden en collecties, ook boards rondom thema’s en boards die niet direct om haar label gaan, maar wel haar persoonlijke interesses laten zien: witte werkkamers, schattige baby’s, kinderkapsels… zaken die niet direct met haar sieraden te maken hebben, maar die haar potentiële klanten wel aanspreken.
Meer zien? Je vindt de pinboards van LOVY hier!

3. Met Pinterest vergroot je jouw expertstatus
Want op Pinterest kun je jouw volgers keer op keer waardevolle content bieden.
Inspirerende plaatjes, motiverende uitspraken, informatieve infographichs, of gewoon grappige plaatjes van gapende dieren: alles kan, zolang het past bij jouw merk, niche én doelgroep.
Deel jij via Pinterest consequent waardevolle content, dan bouw je daarmee consequent aan je expert status.

4.  Jouw producten promoten op Pinterest
Stel, jij verkoopt sieraden. Waar zijn jouw potentiele klanten dan in geïnteresseerd? In trends, mode, sieraden, natuurlijk.
En stel: jij verkoopt een bepaald soort sieraden: grappig, opvallend, kleurrijk, bijvoorbeeld. Of sieraden rond een bepaald thema.
Op Pinterest maak je dan pinboards aan rond die kernwoorden, gericht op de interesses van jouw potentiële klant.
Een voorbeeld van een webwinkel die dit goed doet op Pinterest is Applepiepieces.

Pinterest webwinkel marketing Applepiepieces (applepiepieces) on Pinterest

Zij heeft niet alleen boards waarop haar hele collectie staat (zoals Feel Good Jewelry), maar ook boards waarop haar thema-collecties staan (zoals The Unicef Collection) en boards die op kernwoorden als kleuren zijn gebaseerd, zoals dit Color board Tangarine:

pinterest webwinkel marketing Color board - TANGARINEOp dit board deelt ze beelden in deze kleur én natuurlijk haar eigen sieraden in die kleur. Die afwisseling maakt dit soort boards heel interessant: mensen komen op de kleur af, zien een sieraad in hun favoriete kleur en worden op die manier heel natuurlijk naar je webwinkel getrokken. Zo wordt Pinterest niet alleen maar gebruikt als online etalage, maar meer als een soort magazine, gebouwd rondom haar producten.
Interessant? Je vindt de pinboards van Applepiepieces hier.

5. Jouw fans ambassadeurs van jouw merk
Door je eigen website te optimaliseren voor Pinterest, verleid je jouw bezoekers jouw producten op hun boards te pinnen. Zo maken jouw fans reclame voor jouw producten in – in hun netwerk.

6. Pinnen is goed voor je SEO
Zoekmachines nemen resultaten van social media (dus ook van Pinterest) mee in hun ranking. Hoe meer pins van jouw webwinkel, hoe hoger je in Google zult komen.

7. Persaandacht met Pinterest
Veel redacteuren en stylisten zijn actief op Pinterest. Hier spotten zij nieuwe trends én producten die ze eventueel in hun bladen/op hun blogs willen delen. Of… op hun pinboards. Stel je voor dat 101 Woonideeën jouw met de hand geborduurde kussens op hun pinboard zet… Dan wordt het wel gezien door 23.000+ mensen.

pinterest webwinkelmarketing 101woonideeën D.I.Y. magazine (101woonideeen) on Pinterest

Zo is Pinterest ook een mooie manier om je producten op een sympathieke manier onder de aandacht van het netwerk van jouw fans én die van de pers te brengen. Daarover schreven we hier overigens ook al een artikel.

Kortom: door consequent waardevolle content te delen:

  • bouw je niet alleen aan je expert status,
  • je laat ook jezelf als mens achter je merk op een sympathieke manier zien én
  • je verbetert je zoekmachinemarketing ermee.

Bovendien is Pinterest ook voor jezelf inspirerend. Je kunt je, gelegitimeerd, onderdompelen in prachtige beelden en doet zo de mooiste ontdekkingen. En het is ook nog goed voor je webwinkelmarketing – twee vliegen in één klap!

Meteen mee aan de slag, toch?

Okee… maar hoe begin ik dan met Pinterest?

Hoe begin je? hoe maak je je eigen site pinvriendelijk? Hoe maak je een account aan? Hoe optimaliseer je jouw Pinterest-account? En ook: welke (ongeschreven) regels zijn er op Pinterest? Dat leggen we in deel 2 van deze serie uit!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pinterest (3): Wat & hoe? Jouw Pinstrategie » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 15 juli 2013

    […] deel 1 heb je geleerd waarom Pinterest zo’n goede marketingtool is voor jouw webwinkel. In deel 2 heb je gezien hoe je een zakelijk Pinterest-account opzet en je webwinkel optimaliseert […]

  2. Pinterest (2): optimaliseer je account én webwinkel » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 8 juli 2013

    […] deel 1 hebben we precies uitgelegd waarom Pinterest belangrijk is voor jouw webwinkelmarketing, en in dit deel 2  laten we zien hoe jij precies een Pinterest account opzet. Zet een kop thee, […]

  3. Uh… zit jouw doelgroep op Pinterest? » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 5 juli 2013

    […] Even herkauwen hoor, uit deel 1 van onze blogserie Pinterest voor webwinkeliers: […]

Geef een reactie