Review: “Hoe start ik een webshop?”

Handboek voor de kleine ondernemer, geschreven door Stefanie Druenen. Een klein boekje over wat er allemaal komt kijken bij het starten van een webshop.

Toegankelijk en volledig

Het is een leuk en informatief boekje, dat heel toegankelijk is geschreven. Zonder grote woorden te gebruiken, wordt heel gemakkelijk uitgelegd en beschreven welke zaken je moet regelen als startende ondernemer en in het bijzonder wanneer je een webshop wilt opstarten. Naast wat feiten en cijfers, wordt heel inzichtelijk gemaakt voor welke keuzes je komt te staan als je wilt beginnen met je eigen webshop.

Heel goed en nuttig vind ik het dan ook dat het start met de omschrijving van de juiste doelgroep en de behoefte van de doelgroep aan de producten die je wilt gaan verkopen. En kijk ook vooral naar je concurrenten. Als je dit al goed voor ogen hebt, dan kun je beginnen. Ze neemt je mee van de KvK, via de belastingdienst naar de wettelijke bepalingen.

Bij een webshop komt natuurlijk nog wat meer kijken. Hier moet je keuzes maken voor webwinkelsoftware, inkopen of produceren, verzenden et cetera. Allemaal zaken die zij in haar boek bespreekt en waar je echt wat aan hebt als je gaat starten.

Te weinig diepgang

Natuurlijk zijn er ook wat kritische noten. Zo vind ik het boekje wel heel erg doen en de informatie die erin staat heel summier. Ja, alles wordt behandeld, en ja het is voor de echte starter een goede bron van informatie, maar ik mis hier en daar de diepgang. Daarnaast mag ik als consument ook best wel wat meer volume (het boekje kent welgeteld 52 pagina’s) verwachten voor de prijs van zo’n 15 euro. Dus ik denk dat er best wel wat uitgeweid had mogen worden over sommige onderwerpen.

In het boekje worden een aantal mogelijkheden besproken voor de back-end van de webshop. Welke software kun je gebruiken? Wat zijn de voor en nadelen? Hierover zou best wat dieper ingegaan kunnen worden. Zo ook over het bouwen van een webshop. Het is niet zo dat met de keuze van de software, de winkel ook aan de voorkant staat.

Jammer dat het die diepgang mist, die ik voor deze prijs toch wel echt had verwacht. Het biedt namelijk wel goede algemene inzichten voor de echte beginner.

Conclusie: een aanrader voor de echte beginner die bereid is deze prijs te betalen.

, , ,