Schrijversdilemma twee: schrijftoon

Geachte WebVedette-lezer,??

Ik ben bijzonder verheugd dat u deze zinnen tot u neemt en ik wil ik u gaarne welkom heten bij deze online feestelijkheden. Gelieve  pen en papier in de hand te nemen en ik verzoek u voorzichtig te zijn met uw kop thee en eventuele andere versnaperingen. Morsen en mogelijke vlekken op uw  intellectuele vruchten moeten wij immers te allen tijde voorkomen. ?

Ehm…?

Hallo WebVedette-lezers?

Krabben jullie je al verwonderd achter de oren bij deze formele en licht overdreven aanspraak en vraag je je af op je wel op het goede blog zit? Vandaag wil ik het graag hebben over het belang van de schrijftoon.

Wat is een schrijftoon?

Schrijftoon, vaak ook tone of voice genoemd, is belangrijk, want door woord- en informatiekeuze krijgt een tekst een bepaalde uitstraling. De juiste schrijftoon vergroot dus de kans op aansluiting bij jouw lezers.  Zo kan ik me dus voorstellen dat wat ik net schreef zeer goed zou vallen bij een ouderwetse herensociëteit, maar minder goed bij jullie.  Hoe komt dat? Onder meer door de woorden die ik gebruik. Verheugd, gelieve en intellectuele vruchten, roepen een ouderwets gevoel op.

Invloed van de doelgroep

De doelgroep heeft alles te maken met tone of voice. Tijdschriften en dagbladen hebben precieze doelgroepomschrijvingen en velen zelfs een eigen stijlboek.  Daar hoort het woordgebruik bij en zaken als ‘is de lezer een U of een je of wordt die nooit persoonlijk aangesproken in de tekst?’ Zo staat er in het stijlboek van Cosmopolitan, dat de schrijftoon “volwassen, intelligent, maar wel humoristisch” moet zijn en de tekst moet de lezer informeren, maar niet ontmoedigen. Zo is het woord ‘sterren’ weinig werelds en zal je in Cosmo eerder het woord  ‘celebs’ lezen als het over beroemdheden gaat.  En misschien is het ook handig je te realiseren dat een lezer van Volkskrant Magazine gemiddeld tussen de 35-64 jaar is en uit de hoogste welstandsklasse komt en er net iets meer mannen het Magazine lezen dan vrouwen. De bijpassende schrijftoon is dus meer elitair en intellectueel.

Wat kan jij met deze informatie?

Duizelt het je? Geen zorgen, je hoeft je niet te ontpoppen tot een schrijfkameleon, die in allerlei verschillende tonen tekst kan aanleveren. Maar door je bewust te zijn van deze stijlverschillen per tijdschrift, kan het schrijven van je bericht je gemakkelijker afgaan.

Hoe doe je dat?

  1. Stel vooraf duidelijk vast waar jouw product past. (Vragen om te stellen: wat voor product heb je? Wie is je koper? Is die koper te vinden in de bladen die je aanschrijft? Wat is de doelgroep van dit tijdschrift?)
  2. Lees deze bladen voordat je ze een bericht schrijft en bestudeer hoe ze schrijven. Welke woorden zie je? Wat valt je op? Als je dit doet vlak voordat je begint aan je tekst, zul je zien dat het makkelijker schrijft. Ken je het effect van een film kijken en je volledig vereenzelvigen met de hoofdpersoon? Zo sterk, dat je het een paar uur na het zien van de film nog voelt? Alsof jij de held in de film was? Zo werkt dat ook met de schrijftoon. Dompel je even helemaal onder in de stijl van dat blad en ga dan dat bericht naar ze schrijven.
  3. Teveel gedoe? Een iets formeler bericht (denk aan een sollicitatiebrief en/of bezwaarschrift) is altijd veilig en kan je later levendiger maken.
  4. Vermijd bepaalde woorden in je tekst waarvan je denkt dat het blad van jouw keuze die niet gebruikt.
  5. Een redacteur ziet heus ook het verschil in persberichten van een kleine ondernemer met die van de marketingafdeling van H&M. Wees niet bang dat ze je daar op afrekenen. Het heeft juist charme! Zeker nu handgemaakt een trend is. Als jouw product past bij de lezers van het tijdschrift, met zorg is gemaakt, mooi is en er zit goed beeld bij je persbericht, dan maak je een goede kans.

 

Mamamarketing_Etsy_beeld

Een plaatje, deze vintage ansichtkaart. Te bestellen via Etsy.

Waar gebruik je wel een persoonlijke schrijftoon?

Voor je nieuwsbrieven, je blogposts en je twitterberichten is het fijn als in de tekst doorklinkt wie je bent. Zakelijk is altijd veilig, maar als mensen jouw producten kopen vanwege de ‘persoonlijke touch’ en ‘de gunfactor’, laat dan vooral een stukje persoonlijkheid zien. Dat geeft mensen een beeld van wie je bent. Hier gaat het er dus helemaal niet om, dat jouw schrijfstijl perfect is.

In de volgende blogpost ga ik in op wat een redacteur graag ziet in een persbericht. In de tussentijd wens ik je veel plezier met tijdschriften lezen en het bestuderen van de schrijftoon!

Wil je meer weten over de schrijftoon en hoe woordgebruik  bijdraagt aan de uitstraling van je tekst? Het werkboek van de online schrijfcursus van Laura Soer is nu voor € 13,- te downloaden. Daarin leer je stap voor stap hoe je sfeer, beeld en gevoel in je tekst schrijft.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

, , ,

Reageren is niet meer mogelijk