Grip op je tijd / Timemanagement 4

Deze serie blogposts is geschreven door Noeky Karreman. Noeky is zelfstandig ondernemersadviseur voor kleine ondernemingen en zzp-ers. Zij biedt advies en praktische ondersteuning bij verschillende onderdelen van hun onderneming. Haar artikelen in deze serie gaan over timemanagement. Hoe krijg je inzicht in je dagindeling, hoe creeer je structuur en hoe maak je een goede planning. In haar laatste bijdrage over timemanagement “Een werkbare week- en dagplanning” geeft nog de laatste tips voor een perfecte planning.

Een werkbare week- en dagplanning (2)

De vorige keer heb ik een aantal tools gegeven om je activiteiten in een werkbare planning te gieten. Nu de laatste tips om voortaan productief en overzichtelijk aan je werkweek te beginnen.

Gebruik je energiecyclus

Houd met je weekplanning rekening met je eigen energiecyclus. ’s Morgens heb je  vaak de meeste concentratie, gaandeweg de dag neemt die af. Plan dus ’s ochtends een blok van twee uur voor een activiteit die veel aandacht vereist, en plan na de lunch een ‘doe’- activiteit. Bestellingen inpakken bijvoorbeeld, of mails checken. Rond 15 uur neemt je concentratieniveau meestal weer wat toe, dus dan kun je wellicht nog een blok van anderhalf á twee uur plannen.

Bundel activiteiten

Plan wekelijks dus een aantal blokken van twee uur ongestoord werken in. Telefoon op de voicemail, mailbox uit. Probeer vergelijkbare activiteiten te bundelen: twee uur ongestoord werken kan ook twee uur bestellingen klaarzetten zijn. Dat kost minder energie dan dat je qua gedachten steeds om moet schakelen, en je hoeft maar één keer alle spullen klaar te leggen of de juiste documenten erbij te zoeken. Neem om de anderhalf á twee uur een korte pauze van tien minuten. Daardoor ben je productiever dan dat je aan één stuk door zou blijven werken.

Tijd tekort?

Kom je tot de ontdekking dat je eigenlijk teveel werkzaamheden in je week probeert te proppen? Kijk dan eens of je geen taken kunt uitbesteden. Wellicht kan iemand anders veel sneller jouw administratie en belastingaangiftes doen, en nog beter ook! Zeker vrouwen hebben de neiging alles zelf te willen doen, wij houden nu eenmaal van controle. Mannen denken veel sneller ‘Dat is niet mijn ding, ik besteed het uit’. Natuurlijk zijn daar kosten aan verbonden, maar de tijd die het jou kost is ook geld waard. Nu kun je die tijd besteden aan dat waar je echt goed in bent, en wat je bovendien nog veel leuker vindt ook!

Overzicht kwijt?

Ben je ondanks zorgvuldig plannen in het heetst van de strijd toch het overzicht kwijtgeraakt? Las een pauze-moment in. Juist op een moment waarop je denkt ‘Nu ben ik te druk om een to-do lijst te maken’, levert het maken van die lijst het meeste op. Het kost misschien tien minuten om je acties onder elkaar te zetten, maar daarna heb je weer overzicht en rust in je hoofd. En wist je dat mensen van de meest gekke dingen lijstjes maken? Kijk maar eens op http://www.karreman010.nl/to-do-lijstjes/

Noeky, hartelijk bedankt voor jouw gastblogs over TimeManagement. Aan de reacties, die wij op jouw blog hebben gekregen, kunnen we zien dat je vele mamamarketeers hebt geïnspireerd en geholpen met hun planning. Namens hen bedankt, en wij zijn ontzettend blij met jouw bijdrage aan MamaMarketing. 

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

, , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie