Twitter voor webwinkels: perfect of passé?

Twitter voor webwinkels. Is dat perfect – of alweer passé? Bereik je je klanten wel met Twitter, als webwinkel? Of… spreek je er vooral gelijkgezinden, collega-ondernemers en (de horror!) copycats?
In dit artikel kijken we wat webgiganten op Twitter doen en geven we 5 tips over hoe jij Twitter in kunt zetten voor je webwinkel.

Over Twitter doen een hoop verhalen de ronde. Sommigen zeggen, dat Twitter passé is. Het kost ze vooral een hoop tijd, hun twittervolgers groeien niet en ze halen er geen sales uit.Kansloos, voelt dat.
De vraag is natuurlijk: is dat ook zo? Is Twitter inderdaad passé? Legt Twitter het af tegen andere social media – en is het eigenlijk alleen nog maar interessant op B2B-vlak?

To Twitter or not to Twitter?

Twitter-voor-webwinkel-door-webvedettes

(bron: emerce)

In december streefde Instagram Twitter voorbij in aantal maandelijkse gebruikers. Ook Facebook blijft, ondanks het gemor rondom privacy en de angst dat Facebook jouw babyfoto’s aan een commercieel bedrijf verkoopt, onverminderd populair. Pinterest: nog zo’n blijvertje. En dat terwijl de groei van Twitter, ook in Nederland, juist gestagneerd is. Wat is de rol van Twitter dan nog?

Webgiganten en Twitter

Een paar jaar geleden kon je geen online marketing-boek/blog/tijdschrift lezen waarin ‘bloggen’ niet dood werd verklaard. Grote partijen met een goedgelezen blogs, sloot hun blog en concentreerden zich op Facebook. Twee jaar later blijkt dat zonde: bloggen is hot. Niet alleen onder amateur-bloggers; ook steeds meer grote merken gaan bloggen. V&D, Bol.com, HEMA – ze hebben allemaal een blog. Bijenkorf heeft een blog en een vlog op YouTube. En, hee, ze zitten ook allemaal op Twitter.

HEMA op Twitter


HEMA heeft 45,4K volgers op Twitter.

Hema-twitter-instax

 

Zij posten iedere dag een leuke aanbieding, vaak afgestemd op die dag en soms bedoeld om mee naar een fysieke winkel te gaan. Ook gebruiken ze Twitter om te laten weten dat bepaalde (popualire) artikelen weer op voorraad zijn.

hema zilverblauw

 

En ze posten blogberichten door vanaf hun eigen blog, zoals deze van blogger Anki van Zilverblauw. Slim: ze taggen Anki in hun tweet. En sympathiek: Anki reageert op de reacties die op de tweet komen. Webgiganten krijgen soms een hoop kritische tweets, en reageren daar niet altijd even persoonlijk op. Dus is het fijn dat Anki in dit geval de kritische klant verder helpt.

Bijenkorf op Twitter

 

Bijenkorf heeft 103K volgers. Ze twitteren een of meer keer per dag een leuke aanbieding,of een bericht waarin ze een bepaald product onder de aandacht brengen. Ook doen ze meer lifestyle-achtige tweets. zoals deze:

twitter-voor-webwinkel-webvedettes

 

Leuk is, dat ze echt een gesprekje aangaan met hun volgers. Op een heel losse manier – losser zelfs dan je zou verwachten van een Bijenkorf-medewerker. In de filialen is het een stuk minder knipogerig 🙂
Ook Bijenkorf doet veel aan webcare via Twitter, en op een heel constistente manier.

bijenkorf twitter vrouwendingen

En ze maken gebruik van hashtags. Zo hebben ze hun eigen hashtags als #BFashion en #Bcare, maar gebruiken ze ook #vrouwendingen.

Bol.com op Twitter

Bol.com heeft 32,3K volgers. Ook zij delen dagelijks (en soms meerdere keren per dag) aanbiedingen en zetten producten in de spotlights. Net als HEMA en Bijenkorf deelt ook Bol.com meer lifestyle-achtige tweets, zoals deze:

Goed, de grote merken zijn dus ook aanwezig op Twitter. Ze moeten wel, zeggen veel experts: ze moeten namelijk hun merk monitoren op Twitter. Twitter zou dus in de eerste instantie vooral voor webcare gebruikt worden.

Webgiganten en #webcare

HEMA-profielfoto

 

Webcare is inderdaad een belangrijk onderdeel van de Twitterstrategie van webgiganten. Op Twitter monitoren ze of hun merk (negatief) besproken wordt, haken ze in op discussies rondom hun producten én beantwoorden ze klantenvragen. Voor veel klanten wordt Twitter dé plek waar ze met hun vragen heengaan: het gaat vaak een stuk sneller dan bellen, vooral natuurlijk als je een groot aantal volgers hebt.
bol-twitter-klachtHoewel het voorgaande jaren nog weleens mis ging met de webcare op Twitter, worden bedrijven er steeds beter in. Zo geeft HEMA in haar profielpaginatekst aan wanneer ze bereikbaar zijn voor consumentenvragen.
En in bovenstaande tweet zie je dat het webcare-team van Bol.com haar tweets afsluit met initialen. Zo krijg je als knorrige klant toch het idee dat je met een mens te maken hebt – en kan er een gesprekje ontstaan.

Twitter: voor webwinkels!

twitter-winactie-webvedettes

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat Twitter voor grote webwinkels een belangrijk kanaal is, waar ze veel tijd, energie en aandacht aan besteden.
Grote merken als Bol.com, HEMA en Bijenkorf zetten Twitter niet alleen als #webcare kanaal, maar delen inspirerende plaatjes, links naar relevante blogberichten en natuurlijk aanbiedingen en winacties.
En het mooie is: daar kun je, als webwinkel in het MKB, je voordeel mee doen.

Zes Twitter tips voor webwinkel-MKB

Hema-ballen

Het mooie van Twitter is dat iedereen het kan. En dat het heel betaalbaar is. Natuurlijk moet je investeren in tijd, fotografie en ontwerp, maar die kosten vallen in het niet bij het maken van een commercial, het adverteren in een grote krant of een flyer huis-aan-huis laten bezorgen.
Met deze vijf tips kun jij Twitter effectief inzetten voor je webwinkel:

  1. kijk goed wat webgiganten op Twitter doen – en kopieer gerust
    Zo’n winactie als HEMA hierboven doet, kun je zelf ook doen. Dat kost niet veel, en kan veel effect hebben. Natuurlijk moet je niet hun tweets letterlijk kopiëren, maar vooral leren van hun aanpak.
  2. monitor je merk/webwinkel
    Houd goed in de gaten of en wat mensen op twitter zeggen over je merk of je webwinkel. Zijn mensen niet tevreden, hebben ze vragen? Haak dan gerust aan bij het gesprek.
  3. neem klachten serieus en beantwoord ze professioneel
    Neem een voorbeeld aan HEMA en Bijenkorf, die pakken hun webcare goed aan. Persoonlijk, professioneel en volgens afspraak.
  4. gebruik je blog als basis voor je tweets
    Schrijf op je blog relevantie, inspirende artikelen en deel die via Twitter. Zo trek je potentiele klanten van Twitter naar je blog, en vanaf daar trigger je ze naar je webwinkel over te stappen. Dat heet de Hink-Stap-sprong – en HEMA doet dat heel goed.
    > lees meer over Hink-Stap-Sprong-marketing <
  5. ga niet spam-spam-spammen!
    Hoe aanlokkelijk het ook is: alleen maar spammen met aanbiedingen en zelfs win-acties is niet wenselijk. Ga in gesprek met je volgers, deel iets inspirerends, maak een grap.
  6. wees eigen
    Ga niet geforceerd ‘professioneel’ twitteren. Wees jezelf, maak af en toe een grap, laat zien wie je bent. Mensen kopen graag van merken die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen!

Heel veel succes en plezier met Twitter!

VRAAG: hoe zet jij Twitter in voor je webwinkel?

Nu zijn wij natuurlijk nieuwsgierig… Hoe zet jij Twitter in voor je webwinkel? Wat werkt goed – en wat werkt juist absoluut niet?
Deel je ervaringen in de comments, hieronder!

 PS: Wil jij beter leren twitteren?

Doe mee met onze win-actie en maak kans op een plek in onze Live Workshop Twitter voor Webwinkels!
J
e kunt tot en met zondag as meedoen.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

Nog geen reacties

Geef een reactie