Wat is dat? Duplicate content.

Jij hebt een webwinkelblog? Slim. Heel slim. Want bloggen is business: de fashion, lifestyle, mommy en beautyblogs schieten als paddestoelen uit de grond. Net als het aantal blog awards, blogazines en bloggers pop-up cafe’s. En het aantal grote webwinkels dat een blog/vlog start, zoals HEMA, V&D en Wehkamp.

Jij als webwinkelblogger kunt daarop mee liften: bloggers zijn hot!
Jouw klanten lezen graag blogs. Sterker nog: blogs nemen de rol van magazines langzaam maar zeker over.
Dus als jij een blog kunt starten dat de aandacht van jouw doelgroep trekt, en hen vervolgens via dat blog naar jouw webwinkel leidt, zit je gebakken. Miss Lipgloss is daar een goed voorbeeld van, met haar succesvolle beauty blog en webwinkel.

Bloggen is big business – dat zeiden we toch al?

Maar zoals bij alles wat hip & happening is, is er ook een boel ruis en onduidelijkheid. De bloggerswereld is totaal niet transparant.

Daarom gaan wij de komende tijd in deze rubriek een paar blogtermen verder uitdiepen, zodat jij op je eerst volgende borrel niet met je mond vol tanden staat als één of andere blaataap met moeilijke termen begint te gooien. En we trappen af met de term ‘duplicate content’.

Blog vakjargon: Duplicate Content

Duplicate content? Dat is de schrik van veel bloggers. Iets met read more-buttons, gastblogs en dat ‘dat niet mag, van Google.’ Maar was is duplicate content nu precies?

Eerst even de officiële definitie van duplicate content:

“Duplicate content is a term used in the field of search engine optimization to describe content that appears on more than one web page. The duplicate content can be substantial parts of the content within or across domains and can be either exactly duplicate or closely similar.[1] When multiple pages within a web site contain essentially the same content, search engines such as Google can penalise or cease displaying that site in any relevant search results.”

In goed Nederlands is duplicate content:

Duplicate content is gedupliceerde content; content die dubbel geplaatst wordt, hetzij op je eigen website, hetzij op je eigen website en een externe site.

Wat gebeurt er in het geval van duplicate content?

Zodra de Google search bots twee (nagenoeg) dezelfde teksten bespeurt, raken ze in verwarring. Welk stuk is nu origineel, en welke is de kopie?

In het beste geval besluit Google een van beide teksten hoger te waarderen, en eerder te laten zien dan het andere, in het slechtste geval krijgt je blog een penalty, wordt lager geïndexeerd of zelfs helemaal niet meer getoond in zoekresultaten.

Oei.

Waarom zo streng?

Dat Google dit doet, is logisch: Google wil haar bezoekers zo relevant mogelijke zoekresultaten tonen. Wanneer een tekst op meerdere webpagina’s te vinden is, dan is het voor de bezoeker niet zinvol om al die pagina’s in de zoekresultaten getoond te krijgen.

Duplicate content komt vaker voor dan je denkt.

“Nou,” denk jij nu misschien, “duplicate content, daar doe ik dus niet aan mee!”
Maar is dat ook echt zo? Laten we eens kijken naar een aantal veel voorkomende situaties waarin een bloggende webwinkel duplicate content produceert.

Duplicate content door webwinkelblogs

Wat wij vaak zien: blogs waar het hele blogartikel op de homepage van het blog te lezen is.
Dat is duplicate content. Waarom? Omdat exact dezelfde tekst ook in je archieven staat.
Stel een read more button in; probleem opgelost.

Of deze: je schrijft een gastblog voor een grotere website met meer autoriteit en besluit het hele gastblog ook op je eigen blog te plaatsen.
Twee keer bonus, toch?
Toch niet. Want ook dit is een vorm van duplicate content.
Ja, je ziet het pas als je het doorhebt, om met Cruyff te spreken 🙂

Ook veel gezien: je neemt een (flink) stuk tekst over van een blog dat je waardeert.
De desbetreffende blogger weet het zo goed te omschrijven, dat jij er eigenlijk weinig aan toe te voegen hebt. Je neemt het hele stuk dus, hup, over. Content curatie, noem je dat. Met link, zo netjes ben je wel.
Dit is dubbel fout: als je het niet goed aanpakt, schendt je het auteursrecht.
En sowieso: ook dit is duplicate content!

Een laatste voorbeeld zien we veel in webwinkels: je verkoopt veel soortgelijke producten in je webwinkel en hergebruikt de product-omschrijvingen.
Want om nou voor ieder zakje loom-bandjes een originele tekst te schrijven – daar heb je dus geen tijd voor. Jij kopieert, net als al je concullega’s, de teksten die de leverancier heeft aangeleverd…
Yep, je snapt het al: duplicate content.

Hoe voorkom je duplicate content?

Nu we hebben uitgelegd wat duplicate content is, wil je er misschien verder mee aan de bak.

Martine Bakx, (SEO-expert, pardon: auto-didact :-)) schreef een gastblog voor WebVedettes over duplicate content.
Wil je er echt dieper induiken, lees dan dit artikel van Martine.

Hoe te bloggen als webwinkelier?

Bloggen is big business – ook als webwinkelier. Want als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer je je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten je de koop – ook als ze het elders iets goedkoper kunnen krijgen. De Hink-Stap-Sprong, noemen wij dat.

Wil je meer lezen over hoe je als webwinkelier het best kunt bloggen?

Op ons blog vind je heel veel tips over het opzetten en promoten van je eigen webwinkelblog. Met interviews met succesvol bloggende webwinkeliers, artikelen over de juridische kant van bloggen, je schrijftoon, hoe je een blogkalender opzet en hoe je aan goede onderwerpen komt.

>> lees meer over bloggen voor webwinkels
>
> lees onze visie de Hink-Stap-Sprong

OPROEP:

Ben jij bezig met bloggen voor je webwinkel? En heb jij een dringende vraag over blog jargon? Laat een comment achter, hieronder!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Wat is dat? Duplicate content.

  1. avatar
    Martine Bakx 14 oktober 2014 bij 22:18 #

    Zoals het een autodidact betaamt. Ik heb nog aanvullingen. Voortschrijdend inzicht heet dat.
    Slik, kuch, die 2 artikelen waarnaar je verwijst zijn meer dan 3 jaar oud!
    Niet dat ze achterhaald zijn, zeker niet.

    Maar in het 2e artikel (2 maanden later) kom ik al terug op 2 aannames uit het 1e artikel, te weten:
    Penalties worden mijn inziens alleen gegeven bij pagina’s die voor een groot deel (99%?) identiek zijn, dat komt dus eigenlijk alleen voor bij pagina’s op dezelfde site. Een gastblog zal niet zo snel een penalty krijgen, omdat het in een andere layout, met andere teksten/buttons/kantlijn eromheen staat. Wel zal het minder scoren omdat het op 2 plaatsen te vinden is.
    Ik veronderstelde dat Google de als eerst geplaatste als origineel ziet en daarom bovenaan zet. Dit was ijdele hoop. Dat was heel fijn geweest voor ons schrijvers. Het zal misschien wel meespelen, maar Google geeft een grote, veel bezochte site, populaire, mooi opgebouwde, bekende enz. toch echt voorrang!

    Tot slot de “lees meer”. Ja, Google zou een penalty kunnen toekennen als je 1 lang bericht op de homepage zet. Zet je er 2 berichten neer is het gevaar al geweken. Ververs je regelmatig, dan is het gevaar ook geweken. Het duurt namelijk even voordat Google het door heeft dat iets dubbel staat. Bovendien verdwijnt de penalty weer vanzelf bij een homepage verversing.
    Daar zijn de meningen over verdeeld. Zo’n “lees meer”. Lees deze post maar eens http://www.blogpraat.com/blogtips-tricks/seo-tip-geen-lees-meer-knoppen

Geef een reactie