Over opdringerige persberichten, oftewel: waarom jij Opzij geen babydekentjes stuurt

“Hoe kun je een persbericht sturen zonder dat het te opdringerig wordt?” vroeg een webwinkelier tijdens ons dagelijks #SpreekKwartier op Twitter.

“Hoe bedoel je?” dacht ik in de eerste instantie.
Een persbericht is een mededeling van jou aan iemand die daar misschien iets mee kan.
Niks niet opdringerig, gewoon doen.
Makkelijke vraag, dito antwoord.
Klaar, toch?

Nee, niet klaar.
Want de vraag áchter deze vraag moet nog beantwoord worden.
“Wie zit er op mijn persbericht te wachten?”
Oftewel: “Wie ik ben om te denken dat ik iets interessants te melden heb?”

Biologisch-dynamische muesli, zelfgebreide babydekens of zwarte jurkjes in duizend variaties… daar is niets wereldschokkends aan, toch?
Eigenlijk de moeite van het vermelden niet waard, dat weet jij wel zeker.
Toch waag je een poging – je stuurt een persbericht.
Hulde!

Wat jij niet weet, is dat jouw persbericht gniffelend wordt opengescheurd, onder hoongelach wordt gelezen en vervolgens, opgefrommeld tot een klein balletje, met een achteloze boog in de dichtsbijzijnde papierbak wordt gemikt.

Maar ja: dat weet jij dus niet.
Het enige wat jij weet is dat jouw wintercollectie babydekens niet in Ouders van Nu staat.
Balen.
Je raapt al je moed bij elkaar en stuurt een tweede persbericht, over de zomercollectie.
Nu gaat er op de redactie een wenkbrauw omhoog.
“Moet je zien,” wordt er schande gesproken, “die-en-die heeft alwéér een persbericht over haar babydekentjes gestuurd… Tsss. Wat opdringerig zeg. Wie denkt ze wel niet dat ze is?”

Echt? Gaat dat zo?
Nee, dat gaat niet zo.
Want weet je wat het is met die redacties waar jij je persbericht naar stuurt?
Die zijn altijd op zoek naar mooie producten om in hun blad te zetten.
Door relevante informatie naar de juiste bladen te sturen, help je hen bij het vinden van content voor hun magazine.
Vinden ze het wat?
Dan plaatsen ze jouw product.
Doen ze dat niet, dan betekent dat nog niet dat ze het niets vinden.
Misschien hadden ze al een soortgelijk product.
Of hebben ze al te veel over zulk soorten producten geschreven.
Of, kan ook: was je persbericht niet duidelijk genoeg.

Knoop maar in je oren: als jij relevante persberichten naar de juiste bladen stuurt, wordt dat niet als opdringerig ervaren.
Gewoon doen dus, die informatie delen – desnoods iedere maand.
Zolang je jouw zelfgebreide babydekentjes maar niet naar Quote stuurt, of naar Opzij.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

, , , ,

1 reactie bij Over opdringerige persberichten, oftewel: waarom jij Opzij geen babydekentjes stuurt

  1. Joke 24 juni 2013 bij 15:22 #

    Vandaag stuurde ik richting de redactie van Flair en Libelle België 2 pakketjes met spullen uit mijn webwinkel en een leuk kort briefje erbij. Niet echt een “groots persbericht”, wel leuke DIY- en naaispullen waar hopelijk iemand enthousiast over is!
    Fingers crossed!

    Joke
    lielonline.be