Wat is dat? Content curatie.

Bloggen is business. Het is niet voor niets dat HEMA, V&D en Wehkamp blogs/vlogs starten… Zij zetten blogs in als marketing tool. 

Het mooie is: ook jij, als webwinkelier in het MKB, kunt op de bloghype meeliften.
Want: jouw klanten lezen graag blogs. Sterker nog: blogs nemen de rol van magazines langzaam maar zeker over.
Dus als jij een blog kunt starten dat de aandacht van jouw doelgroep trekt, en hen vervolgens via dat blog naar jouw webwinkel leidt, zit je gebakken. Miss Lipgloss is daar een goed voorbeeld van, met haar succesvolle beauty blog en webwinkel.

Bloggen is big business – dat zeiden we toch al?

Maar zoals bij alles wat hip & happening is, is er ook een boel ruis en onduidelijkheid. De bloggerswereld is totaal niet transparant.

Daarom gaan wij de komende tijd in deze rubriek een paar blogtermen verder uitdiepen, zodat jij op je eerst volgende borrel niet met je mond vol tanden staat als één of andere blaataap met moeilijke termen begint te gooien.

Vorige week legden we de blog term duplicate content uit.
Vandaag gaan we in op de term content curatie.

Blog vakjargon: content curatie

Over het begrip ‘content curatie’ bestaat veel verwarring.

Eerst even de officiële definitie van content curatie:

“Content curation is the process of collecting, organizing and displaying information relevant to a particular topic or area of interest. Services or people that implement content curation are called curators. ”

In goed Nederlands is content curatie:

het filteren en aanbieden van informatie (content) die relevant is voor een bepaalde groep mensen.

Een voorbeeld:
Wij WebVedettes cureren via social media vaak content: wij filteren relevante online marketingartikelen die relevant zijn voor het Nederlandse webwinkelMKB, en delen die op Twitter en Facebook, zodat jij als lezer niet al die marketingblogs hoeft te volgen.

Wat is het verschil tussen content creatie en content curatie?

Simpel: de eerste soort content creëer jezelf, de tweede stel je samen uit content van anderen.
Een voorbeeld: stel, jij verkoopt doopsieraden, en je wilt een blogbericht plaatsen waarin je uitlegt hoe je zelf doopkleed je maakt. Dan kun je zelf een patroon ontwikkelen (content creatie), maar je kunt ook verwijzen naar patronen die anderen al ontwikkeld hebben (content curatie).

Waarom content curatie?

Content cureren biedt drie voordelen:

  1. het is sneller dan zelf creëren
    … en dus kun je meer en vaker content delen.
  2. je inspireert en adviseert je klant
    niet alleen omdat je vaker en meer deelt, maar ook omdat je je klant wegwijs maakt. Het internet staat zo barstensvol mooie, interessante, grappige en bijzondere content, dat het voor jou potentiële klant heel fijn kan zijn als jij alvast voor hen filtert, en alleen die content aanbiedt die zij interessant vindt.
  3. je blijft zelf op de hoogte van de ontwikkelingen binnen je vak
    door continu op zoek blijven naar goede content om te cureren, blijf jezelf ook op de hoogte van wat er allemaal gebeurt in je vakgebied. Dat inspireert jou ook, en helpt je natuurlijk bij het inkopen ontwikkelen van nieuwe producten voor je webwinkel.

Content cureren is dus zo gek nog niet. Als je goed content weet te cureren, en dat structureel en op een eigen manier op je webwinkelblog weet te brengen, zal je klant jou om die reden gaan waarderen en volgen.

Maar… waar moet je opletten bij content curatie?

Als je content gaat cureren, moet je er wel op letten dat je het auteursrecht niet schendt.
Vermeld altijd waar jij je link vandaan hebt, en geef die persoon de credits voor het werk.

En creëer context: dit is niet alleen maar goed omdat je daarmee toegevoegde waarde duidelijk maakt, maar ook juridisch gezien. Door de content te duiden, en in een bepaalde context te plaatsen, in een eigen artikel, met een duidelijke bronvermelding, maak je duidelijk dat jij die content niet gecreëerd hebt.

>> lees het blog van Charlotte Meindersma over plagiaat <<

Aan de slag met content curatie als webwinkelier?

Doen! Want als jij content filtert vanuit jouw expertise, en deelt met jouw doelgroep, profileer je je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten je de koop – ook als ze het elders iets goedkoper kunnen krijgen. Een goede combi van content curatie en creatie kan je helpen die Hink-Stap-Sprong te maken.

Wil je meer lezen over hoe je als webwinkelier het best kunt bloggen?

Op ons blog vind je heel veel tips over het opzetten en promoten van je eigen webwinkelblog. Met interviews met succesvol bloggende webwinkeliers, artikelen over de juridische kant van bloggen, je schrijftoon, hoe je een blogkalender opzet en hoe je aan goede onderwerpen komt.

>> lees meer over bloggen voor webwinkels
>
> lees onze visie de Hink-Stap-Sprong

OPROEP:

Ben jij bezig met bloggen voor je webwinkel? En heb jij een dringende vraag over blog jargon? Laat een comment achter, hieronder!

2 reactie bij Wat is dat? Content curatie.

  1. Coen Koppen 28 oktober 2014 bij 09:07 #

    Mooie samenvatting van het fenomeen content curatie Diana.

    Charlotte Meindersma is daarbij een zeer waardevolle bron voor de juridische overwegingen die je in de gaten moet houden tijdens het cureren.

    Wellicht is mijn handleiding over ethische curatie nog een mooie aanvulling? Staan praktische tips in en bronnen voor bijvoorbeeld het juiste beeldmateriaal voor gecureerde artikelen. http://curation.nl/ethische-content-curation-content-overnemen-als-een-gentleman/

    • Diana van Ewijk 29 oktober 2014 bij 14:43 #

      Dankjewel Coen, mooie aanvulling. Ethische curatie, daar kunnen we het niet vaak genoeg over hebben.