Wat is dat: Conversie?

Marketing-jargon. Termen die snelle reclamejongens veelvuldig gebruiken om vooral maar de schijn te wekken dat ze er heel veel verstand van hebben. Des te leuker is het, dat jij straks precies weet waar zij het over hebben. Op de volgende netwerkborrel sta jij niet met je mond vol tanden, maar kun je gemakkelijk meepraten. Het buzz-woord van deze week: Conversie.

Wat is Conversie?

Volgens Wikipedia betekent het

“De omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.”

Met andere woorden, je hebt bepaalde doelstellingen geformuleerd op je website of in je webshop. Dit kan een bestelling zijn, maar ook een aanmelding op de nieuwsbrief, een registratie van een klant of zelfs het bezoeken van een specifieke pagina, dit worden in de marketing conversiedoelen genoemd. Het percentage van het aantal bezoekers dat een conversiedoel succesvol heeft afgerond ten opzichte van het totaal aantal bezoekers is de conversie of conversieratio (CR).

Het conversieratio wordt gebruikt om het succes van de webshop aan te duiden. Hoe hoger de conversie, hoe groter het succes. Maar wat is nu een goede conversie? Het gemiddelde conversieratio. Voor het conversiedoel “bestellingen” ligt de conversie van webshops in Nederland ligt tussen de 1,5% en de 2,5%. Dat klinkt dus niet erg hoog. Je zult dus echt naar je eigen situatie, omzet en doelstellingen moeten kijken om te bepalen of dit voldoende is om succesvol te zijn.

Conversie optimalisatie

Nu lijkt het conversieration nooit hoog genoeg te zijn en is er altijd ruimte voor verbetering. Daarom is het verstandig om steeds maar weer te kijken hoe je de conversie kunt verbeteren. Er wordt veel onderzoek gedaan en veel geschreven over conversie-optimalisatie. Wellicht dat ik daar in volgende artikelen wat meer aandacht aan kan besteden. Maar je kunt ook zelf al heel veel doen om de conversie te verbeteren.

Een paar korte tips om mee aan de slag te gaan.

Zorg voor een fantastische eerste indruk. Laat zien wat je verkoopt en waarom jouw shop daarin de beste is, je hebt 7 seconden, dus doe je best.

Haal drempels weg! Bezoekers die teveel moeite moeten doen hun doel te bereiken, bijv. een bestelling doen, of zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zullen afhaken. Door het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken, zullen ze eerder tot hun doel komen en beter converteren.

Trek ze over de streep. Gemak dient de mens, maar vergeet niet dat veel mensen twijfelen over een aankoop, zorg daarom dat je ze overhaalt tot actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld aan aanbiedingen, maar ook een goede wervende tekst kan mensen overtuigen.

Zo, en dan nu aan de slag. Je weet wat conversie is en kunt meepraten met de besten. En ondertussen kun je kijken hoe je de conversie van jouw webshop kunt verbeteren.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie