Webwinkel te koop: Paper Stories

Een eigen webwinkel is voor veel mensen een droom, want het levert een (extra) inkomen op en het lijkt makkelijk te combineren met een baan en/of de zorg voor een gezin.

Maar een succesvolle webwinkel starten is zo makkelijk nog niet….Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de webwinkels nog nooit winst heeft gemaakt. En dat slechts 18% van de webwinkeliers een modaal inkomen uit hun webwinkel weet te halen.

Standaard investeringsonderschatting door starters

Startende webwinkeliers onderschatten standaard hoeveel tijd het kost om een succesvolle webwinkel te lanceren en te runnen.

Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  1. onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  2. het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  3. het inkopen van je collectie
  4. het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

Overnemen in plaats van zelf starten

Als je het zo bekijkt, is het erg aantrekkelijk om een (goedlopende) webwinkel over te nemen. Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet.
Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.
Kortom: een webwinkel overnemen is een aantrekkelijk alternatief voor zelf een webwinkel opbouwen.

Webwinkel te koop: Paper Stories

webwinkel-te-koop-webvedettes

Op WebVedettes.nl besteden we daarom regelmatig aandacht aan webwinkels die te koop zijn. Dit keer is dat Paper Stories, van Nina Voordes. Hieronder lees je haar verhaal. Misschien is Paper Stories wel dé webwinkel voor jou.

Wie ben jij?
portret-ninaIk ben Nina Voordes. Ik woon met René en onze twee kinderen in Amsterdam. Ik studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en sinds ik daar ben afgestudeerd werk ik als freelance grafisch ontwerper. Verder heb ik een blog waar ik van alles deel over fotografie, de shop, stationery, diy projecten, recepten en over mijzelf.
En tot slot ben ik eigenaar van webshop Paper Stories. Ik heb altijd een grote voorliefde gehad voor alles wat met papier te maken heeft. Een webshop openen met papierwaren was voor mij een  hele leuke en uitdagende manier om met die voorliefde bezig te zijn.

Wat is Paperstories voor soort webwinkel?

webwinkel-te-koop-webvedettesPaper Stories is een stationery webshop gevuld met moois van en voor papier: paper goods to fall in love with. Een snoepwinkel voor elke papierliefhebber. Kleurrijk en vrolijk zijn kernwoorden. De shop is gevuld met producten die alles net een beetje vrolijker maken. Iedereen die ook maar een beetje creatief bloed heeft stromen raakt hopelijk geïnspireerd door de producten uit de webshop.

Hoe lang geleden ben je begonnen met je webwinkel?

Op 1 juni 2012 opende ik de virtuele deuren van Paper Stories. Hiervoor was ik uiteraard al een tijd druk met zoeken naar de juiste producten, inkopen, ontwerpen, productfotografie, vullen van de shop, onderzoek naar doelgroep enzovoorts.

Waarom heb je gekozen voor deze specifieke niche?

webwinkel-te-koop-webvedettes

Mijn hart gaat sneller kloppen bij het zien van een mooi notitieboekje, fijne stickers, labels, stempels etc. Ik wilde me omringen met spullen die mij vrolijk maken.

Mijn doelgroep is overwegend vrouw. De leeftijd is heel uiteenlopend. Zowel schoolmeisjes die hun agenda willen versieren, jonge moeders die traktaties voor hun kinderen bijzonder willen maken en vrouwen die hun gedachtes in een mooi boekje willen zetten komen regelmatig in de winkel.

Wat is het bestlopende product?

webwinkel-te-koop-webvedettes

De hartjes stickers in diverse kleuren doen het super goed. Hiermee scoor ik ook hoog in google. Maar ook papieren zakjes (vooral pergamijn en kraft) worden veel verkocht. De kleine kraft zakjes doen het goed bij Belgische klanten, ze gebruiken dit vaak voor hun doopsuikers. Kortom producten om mee in te pakken en te versieren doen het goed!

Wat is jullie meest effectieve marketingtool?

webwinkel-te-koop-webvedettes

De meeste kopers komen absoluut via Google. Goede (niet te korte) teksten schrijven en alle afbeeldingen een naam geven werkt om hogerop te komen. Verder heeft Paper Stories met regelmaat in de bladen gestaan wat uiteraard ook de nodige verkopen oplevert.

Wat is je grootste marketingsucces?

webwinkel-te-koop-webvedettes

Vorig was Paper Stories genomineerd voor Next Hippest Shop of the Season. Eerder dat jaar had ik de hele shop overgezet naar een nieuwe host. Tegelijkertijd heb ik het ontwerp van de shop aangepast. Ik was erg trots op het resultaat en vond eerlijk gezegd dat ik het wel verdiende om te winnen, en dat is ook gelukt! Niet alleen kreeg ik de meeste stemmen van het publiek, ook Hippe Shops gaf mij een zeer hoge waardering.

webwinkel-te-koop-webvedettes

De prijs die ik hiermee won was een persbericht van Perswereld en er staan nu nog steeds diverse beelden in de beeldbank van Perswereld. Dit heeft veel mooie publiciteit opgeleverd.
Dankzij Paper Stories wordt ik gevraagd voor leuke projecten en evenementen die met stationery en/of papierwaren te maken hebben. Zo stond ik in november bij het Papier Atelier van HappyMakersBlog op Flavourites Live. En erg leuke ervaring en natuurlijk super goed voor de naamsbekendheid van Paper Stories!

Wat vind je het allerleukst aan het runnen van een webwinkel?

webwinkel-te-koop-webvedettes

Nu ik heb besloten om te verkopen mag ik niks meer inkopen, zeker geen nieuwe producten. En dat valt me nu al zwaar! Ik heb alweer zoveel mooie merken gezien en m’n handen jeukten om een bestelling te plaatsen. Wanneer er een doos binnenkomt voor de shop laat ik alles uit m’n handen vallen om uit te gaan pakken. Ik ben dan echt even een kind in een snoepwinkel.

En wat minder?

De winkel promoten op social media is iets wat ik een beetje heb laten liggen. Het aanprijzen van producten, nieuwtjes delen etc. het ligt me niet zo. Hetzelfde geldt voor het versturen van de nieuwsbrief. Ik weet zeker dat hier nog heel veel extra succes te behalen valt!

webwinkel-te-koop-webvedettes
Facebook heeft tegen de 600 volgers, hier kan je dus meteen mee aan de slag gaan.
De andere social media accounts zijn sterk aan mij persoonlijk gekoppeld, en gaan daarom niet mee in de verkoop. De koper van de webshop kan deze accounts dus helemaal opzetten en inrichten naar eigen smaak. Die persoonlijke aanpak wordt zeer gewaardeerd door (potentiële) klanten.

Waarom wil je je webwinkel verkopen?

beeld-bij-waarom-ik-stop

Mijn eeuwige probleem is dat ik teveel dingen leuk vind. Gevolg is dat ik alles maar half doe. Tijd is nou eenmaal schaars en daarom steeds waardevoller. Ik moet daarom keuzes maken waar ik mijn tijd in wil stoppen. De webshop verdient iemand die er echt volledig voor wil gaan en er zo een groter succes van maakt. Die potentie is er echt!
Op mijn blog heb ik ook uitgelegd waarom ik heb besloten om ermee te stoppen.

Kun je wat meer vertellen over je nieuwe plannen?

webwinkel-verkopen-webvedettes

Ik werk al jaren als grafisch vormgever, hier ga ik sowieso mee door. Maar dankzij de webshop heb ik ook het bloggen ontdekt – en het fotograferen herontdekt. En dat blijk ik ontzettend leuk te vinden. Fotograferen, schrijven, bloggen, ontwerpen…. Een combi van dit alles zie ik wel zitten. De precieze vorm weet ik nog niet. Voorlopig ga ik meer aandacht geven aan mijn blog en zo hopelijk nieuwe wegen ontdekken om te bewandelen.

Wat zou je een eventuele koper nog willen zeggen?

webwinkel-te-koop-webvedettes

Ik heb veel ideeën voor de webshop die ik zelf niet meer uit ga/kan voeren, maar die ik wél heel graag wil doorgeven aan mijn opvolger.
Zo heb ik altijd een blog bijgehouden naast de shop. De producten van de shop lenen zich heel goed om vaak over te bloggen. Denk aan het aankondigen van leuke nieuw merken en producten en DIY tips en tutorials over producten uit de shop. Zo wordt je in no time een expert op het gebied van stationery! Dat ik in november in het Papier Atelier op Flavourites stond bijvoorbeeld, was mede te danken aan mijn blog. En het was geweldig was voor de naamsbekendheid.

Omdat het huidige blog op persoonlijke titel is,verkoop ik het niet mee. De nieuwe eigenaar heeft hier dus een mooie kans om iets neer te zetten naar eigen smaak en stijl – en daar adviseer ik haar/hem natuurlijk graag bij. Ik ga graag een keer samen zitten om hier een plan voor te maken.

Verder leent de nieuwsbrief, met nu 266 abonnees, zich heel goed om nog meer te laten zien van de shop. Hiermee kan je je klanten op een leuke manier op de hoogte houden van allerhande nieuwtjes, nieuwe producten, aanbiedingen en andere leuke acties.

Heb je interesse in Paper Stories?

Dan wil je vast meer weten. Wil je een vraag stellen of een bod uitbrengen? Stuur dan een mail naar Nina Voordes, via info@paperstories.nl

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

2 reactie bij Webwinkel te koop: Paper Stories

  1. avatar
    Nina 8 oktober 2015 bij 15:31 #

    Update: de webshop is niet verkocht en inmiddels heb ik besloten om hem toch voort te zetten. Echter wel in een wat andere vorm. Meer hierover lees je op m’n blog: http://www.ninasstories.nl/de-toekomst-van-paper-stories/.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Paper Stories is te koop (deel 2) - 15 maart 2015

    […] te laten weten dat Paper Stories te koop is staat er een mooi artikel hierover op de site van de Webvedettes. Dus wil je nog meer weten over Paper Stories en het hoe en waarom van mijn stoppen, neem een […]

Geef een reactie