
Tussen al het geluier, gelees en #zomerzen graag iets concreets om je tanden in te zetten? Spijker jezelf rustig bij, deze zomervakantie, met onze ZomerSchool.
Hoe werkt ZomerSchool?
Wij bieden iedere week een verzameling leeslinks rond een bepaald thema aan. Daarbij gaat het altijd om online marketing voor webwinkels – of om ondernemingsplannen voor webwinkels. Spreekt het thema je aan, dan kun je lekker veel lezen.
Spreekt het je niet aan? Dan sla je lekker over, en kruip je terug in je hangmat.
ZomerSchool thema’s
- 19 juli: Nieuwsbrieven voor webwinkels
- 26 juli: Pinterest voor webwinkels
- 2 augustus: Twitter voor webwinkels
- 9 augustus: Persberichten voor webwinkels
- 17 augustus: Bloggen voor webwinkel
- 24 augustus: Instagram voor webwinkels
Zomerschool: Nieuwsbrieven
De nieuwsbrief is springlevend – ook al beweren sommige marketing goeroes van niet. Die beweren dat door de groei van social media de nieuwsbrief overbodig is geraakt. Daar heb je immers toch al, 24/7, contact met je klanten?
Nieuwtje: mensen volgen je niet op Social Media omdat ze jouw aanbiedingen niet willen missen.
Ze volgen je daar omdat ze interesse hebben in jouw merk, omdat ze jouw als ondernemer leuk vinden of omdat ze je een keer hebben ontmoet en graag op de hoogte blijven.
Okee, af en toe een reclame-boodschap is prima.
Maar voor de rest: no spam, please.
De twee belangrijkste voordelen van een nieuwsbrief
Heel anders is het met een nieuwsbrief. Want een nieuwsbrief biedt twee belangrijke voordelen:
- jouw nieuwsbrief-abonnee heeft moeite gedaan om zich in te schrijven:
zij is geïnteresseerd in jouw webwinkel, heeft jou haar e-mailadres gegeven – en haar expliciete toestemming je producten aan haar te verkopen. - een nieuwsbrief belandt rechtstreeks bij jouw (potentiële) klant in de inbox:
en gaat dus niet verloren in de vele andere aandachttrekkende tweets, pins en updates.
Goud waard, dus, een nieuwsbrief. Maar hoe schrijf je een effectieve nieuwsbrief? En hoe kom je aan abonnees?
Wij zetten een aantal fijne artikelen op een rijtje, kun je ze deze vakantie lekker, op je eigen tempo, lezen.
Hoe maak en verstuur ik een nieuwsbrief?
Laura van den Brink schreef een handige serie waarin ze in vier delen uitlegt hoe je een Mailchimp-nieuwsbrief opzet
- Maak een MailChimp nieuwsbrief (deel 1)
- Maak een MailChimp nieuwsbrief (deel 2)
- Maak een MailChimp nieuwsbrief (deel 3)
- Maak een MailChimp nieuwsbrief (deel 4)
Met deze links kun je voorlopig aan de slag, toch?
Hoe krijg ik meer nieuwsbrief-abonnees?
Maar als je nieuwsbrief staat, komt de volgende uitdaging: hoe krijg ik meer (kwalitatieve) nieuwsbrief-abonnees?
- Meer abonnees met goede nieuwsbriefabonnee-lokker
- En bekijk hier een goed voorbeeld van een nieuwsbrief-abonneelokker
Hoe doet een ander dat?
In deze twee artikelen lees je hoe Natascha Klootsma de nieuwsbriefstrategie van Flavourites aanpakt.
Erg leuk om te lezen, vooral omdat ook zij met het zweet in haar handen stond bij haar allereerste nieuwsbrief!
Serieus aan de slag met je nieuwsbrief?
Heb je nu vooral veel vragen? Welke dag is het handigst om mijn nieuwsbrief te versturen? Hoe kom ik aan abonnees? Waar moet ik over schrijven? In ons Werkboek Nieuwsbrieven voor Webwinkeliers gaan we op al je vragen in.
En we geven je handige tips, tricks, templates en checklists, zodatje concrete hulp krijgt.
Bovendien bevat het werkboek nieuwsbrieven van webwinkels, zodat je een beetje kunt spieken bij de concurrent – altijd fijn toch?
Ook bevat het Werkboek Nieuwsbrieven een flink aantal werkbladen, waarmee je de theorie die we aanreiken meteen kunt vertalen naar je eigen webwinkelpraktijk.
>> bestel hier het Werkboek Nieuwsbrieven voor Webwinkeliers <<
Dus, heb je zin om te leren? Bestel het werkboek en ga aan de bak. Lekker in je hangmat, met een flink glas ijsthee onder handbereik…
Fijne zomervakantie!

- Kom leren in Almere - 7 oktober 2015
- Let’s TalkShop: Najaar 2015 - 12 augustus 2015
- ZomerSchool: Persberichten voor webwinkels - 9 augustus 2015
- ZomerSchool: Twitter voor webwinkels - 2 augustus 2015
- ZomerSchool: Pinterest voor webwinkels - 26 juli 2015
Hoi Webvedettes!
Superleuk en leerzaam deze zomerschool! Ik hou hem nauwlettend in de gate ;)!
Happy groet, Debbie
Altijd fijn die goede tips van jullie! Enne mochten jullie een ijsthee bij die hangmat zoeken dan heb ik een paar lekkere voor jullie in mijn webshop.