Met Personal Branding van ruwe Diamant naar Briljant!

10 manieren om te schitteren & fonkelen als geen ander

Net als jij beweeg ik mij dagelijks op internet om interessante berichten voor mijn volgers te publiceren of geïnspireerd te raken door anderen. Leuk om te doen en soms verrassend. Laatst las ik de volgende tweet:

Ben jij op zoek naar een passende edelsteen die je bij je kunt dragen? Dan is een edelsteenconsult iets voor jou.

Wat mij aanspreekt is het gebruik van edelstenen om je persoonlijkheid te versterken. Mijn klanten zie ik namelijk ook als waardevolle edelstenen. Als unieke briljanten die fonkelen en schitteren als geen ander! En zo ontstond er spontaan een leuk ‘gesprek’ over het gebruik van edelstenen als metafoor voor je business branding. En het laat eens te meer zien dat social media onbegrensde mogelijkheden voor je biedt.

Een metafoor helpt om te visualiseren wat je waard bent

Ik kies voor briljanten, omdat elke diamant die tot een briljant wordt geslepen uniek is. Het is een edelsteen die haast een magisch effect op anderen heeft. Die de één afstoot, maar de ander juist aantrekt. En zo creëert elke persoon haar of zijn eigen groep ‘brand cheerleaders’. Bovendien verlaat in mijn beleving een unieke ‘briljant’ nooit onopgemerkt de ruimte, simpelweg omdat deze personen schitteren en fonkelen als geen ander! En dat gun ik jou ook!

Nu denk je wellicht dat ‘fonkelen’ en ‘schitteren’ is weggelegd voor de ‘happy few’, maar dan heb je het mis! Ik werk met zeer succesvolle vrouwen met een glansrijke carrière, een leuk salaris en een prachtig vrijstaand huis. Zij zijn vaak klaar met presteren, veel uren maken, werk en privé in balans houden en met ‘dingen’ bezig zijn die hen geen vervulling meer geven. Dit gaat terug naar de essentie waarom doe je wat je doet. Maar ik werk ook met vrouwen die bijvoorbeeld vanuit hun uitkering een bedrijf willen starten en niet goed weten hoe hun ideeën om te zetten naar resultaatgerichte (marketing)acties.

3) gamechangerWat zij met elkaar gemeen hebben, is de drive om verschil te maken, hun alertheid, het denken in mogelijkheden en het feit dat ze het écht graag willen. Ze staan op een kruispunt en voelen dat het tijd is voor vernieuwing. In feite zijn ze op zoek naar hun ‘game-change’, datgene waardoor het ‘kwartje’ ineens valt en zij kunnen excelleren met hun bedrijf of in de positie binnen een organisatie waar ze zitten of die ze ambiëren. Succes ligt dan op de loer. Dan ben je pas werkelijk de briljant waar ik het eerder over had. Daarom is personal branding nog nooit zo leuk geweest en heb ik op basis daarvan een programma ontwikkeld dat ‘Build Your Brand’ heet.

3) stumble forward

Van ruwe diamant naar briljant

Terug naar de 10 manieren waardoor ook jij met je bedrijf, product of dienst onweerstaanbaar kunt worden voor anderen. Je kunt alle tien tips ter harte nemen, of in willekeurige volgorde één van de actiepunten oppakken. Maar begin nu, maak je merk waar!

  1. Maak een wensenlijstje. Weet waarvoor je het doet!
  2. Schaf een notitieboekje aan. Noteer opvallende uitspraken, waar je van opkijkt, wat je inspireert, verrast of inzichten geeft.
  3. Lees regelmatig terug wat je genoteerd hebt. Wat valt je op, welke zaken komen telkens terug, waar liggen kansen en waar niet.
  4. Focus op succes, blijf weg van de middelmaat
  5. Werk aan een krachtige pitch voor o.a. website, blogartikelen en netwerken
  6. Maak een activiteitenplanning. Weet wat je wilt bereiken, wanneer, hoe en met wie
  7. Bied veel waarde. Vraag jezelf af wat je klanten echt nodig hebben.
  8. Vergroot je zichtbaarheid. Laat regelmatig van je horen op het platform dat goed bij jou en je doelgroep past.
  9. Doe geen concessies om je dromen te verwezenlijken. Vermijd azijnpissers (excusez le mot).
  10. Zorg voor goede salesteksten op je website

De lijst kan natuurlijk veel uitgebreider. De valkuil is dat je dan alles tegelijk op wilt pakken en uiteindelijk niets af komt. Mijn tip: Voorkom frustraties en geniet van het proces. Wil je meer weten kijk dan ook eens op mijn weblog:  www.ilsetempelaars.wordpress.com.

avatar

About Ilse Tempelaars

Ilse Tempelaars is eigenaar van Trend- en Communicatiebureau STOUD. Zij helpt ambitieuze ondernemers in een markt met veel concurrentie aan een ijzersterke positionering, waardoor je expertstatus groeit en je snel meer klanten aantrekt. Lees ook eens haar blog.
Nog geen reacties

Geef een reactie