10. Stippel de route uit. Word een WebVedette.

Wake up call: geluk heeft er niets mee te maken.
Een succesvolle webwinkel is het resultaat van hard werken, vooruitkijken en op tijd de juiste keuzes maken. En goede keuzes maken, dat kan alleen als je weet waar je staat – en waar je heen wil.

We hamerden er in les 9 al op: weet waar je staat.
Als jij exact weet waar je staat, kun je daarna met een gerust hart en een solide basis gaan free wheelen.

Want als jij weet waar je staat, kun je bewust kiezen waar je heen wil.

Je kunt, met andere woorden, een goed onderbouwd plan maken.
Sterker nog: je kunt een SMARTdoel stellen.
Een doel dat Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden is.

En als je dat SMARTdoel eenmaal bepaald hebt, kun je een route gaan uitstippelen.

Wat ga je wanneer doen?
Heb je daar hulp bij nodig?
Kun je het groter aanpakken.
Of slimmer, of beter?

Stel: jij hebt een webwinkel in little black dresses.

Kerst is hét moment om die little black dresses te verkopen.
500 jurkjes wil jij wegzetten in de periode voor Kerst, heb je je tot doel gesteld.

Maar om in de aanloop naar Kerst 500 jurkjes te kunnen verkopen, moet je ruim vóór Kerst al aan de slag.

Wanneer start je je campagne om die 500 little black dresses te verkopen?
Om dat te bepalen, moet je weten wanneer jouw doelgroep haar kerst-outfit samenstelt.
Want op dat moment moeten jouw little black dresses haar aandacht trekken.

Stippel dus je route uit.

Bedenk welke soort informatie jouw doelgroep interessant vindt op het moment dat ze zich gaat oriënteren op kerstjurkjes.
Vintage foto’s van vrouwen in kerstjurkjes? Tips hoe je champagnevlekken uit tere stoffen verwijdert? Een video-tutorial over hoe je jurkjes oprolt in plaats van -vouwt, zodat je ze zonder probleem in een weekendtas stopt? Het kan van alles zijn.

En bedenk waar ze zich gaat oriënteren: Pinterest, Facebook of Instagram?
Struint ze alle fashion blogs af?
Koopt ze alle kerst-specials in de kiosk?
Wat zij ook doet; jij moet er je strategie op afstemmen.

Klinkt als een bak met werk?
Dat is het ook.

Een video-tutorial heb je niet in een half uurtje in elkaar gedraaid. Een speciale December Vlekkengids kost tijd om te maken. Foto’s van vrouwen in jouw little black dresses, in jouw vintage Christmas-stijl? Daar moet je ruim op tijd aan beginnen.

Als jij de route niet van te voren uitstippelt, is de kans groot dat je verdwaalt.

Dan koop je veel te dure advertenties in bladen die jouw doelgroep niet leest.
Dan ga je ineens heel veel tijd steken in de perfecte Pinterest-strategie – terwijl jouw klant alleen op Facebook zit.
Of dan ga je op 6 december toch nog maar een December Vlekkengids ontwerpen – die dan pas 23 december klaar is, als jouw klant al lang en breed, zonder wifi, ergens tussen de besneeuwde bergtoppen zit. Met in haar koffer een little black dress van jouw concurrent, perfect kreukloos opgerold, dankzij de handige video tutorial waarmee die concurrent haar al in oktober naar haar webwinkel had gelokt.

Kortom: wil jij je tijd en geld effectief investeren?
Stippel de route uit. Word een WebVedette.

webvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 10 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie