2. Laat de mens achter je merk zien. Word een WebVedette.

Wat heb jij wél, wat Wehkamp niet heeft – maar dolgraag zou wíllen hebben? Een echt mens achter je merk. Want: mensen kopen graag van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.

Het is eigenlijk heel simpel: door de mens achter je merk op een sympathieke manier zichtbaar te maken, gunnen jouw klanten jou de koop. Oók als ze het ergens anders iets goedkoper of sneller kunnen krijgen. Dat is nou de gunfactor.

Okee.
Maar hoe krijg je de gunfactor?

Een heel makkelijke manier om de gunfactor te krijgen: laat zien wie JIJ bent.
Maak die leuke ondernemer achter je webwinkel zichtbaar.
Door de mens achter je merk zichtbaar te maken, kan je klant zich met jouw merk identificeren.

Grote merken weten dat, maar ja – die hebben geen leuke mensen achter hun merk. 
Grote merken hebben een anonieme klantenservice, steeds wisselende community managers en een oprichter die misschien ooit wel passie had voor zijn product – maar die inmiddels allang onder de groene zoden ligt.

Daarom geven grote bedrijven flinke delen van hun marketingbudget uit aan het creëeren van een nepmens achter hun merk.
Ze huren een acteur in die het gevoel van hun winkel moeten overbrengen. Denk maar aan die sullige winkelmanager van Albert Heyn. Altijd en eeuwig tussen de dozen cornflakes, met die stofjas en die hysterische hamsters. Terwijl ‘ie in het echt vast elke avond, strak in het pak, tussen de hysterisch shiny happy people, in de allerhipste clubs staat te dansen.
Een acteur die de mens achter een merk speelt?
Dat kost geld.
Grote happen uit het marketingbudget.

Jij hebt geen groot marketingbudget.
Maar jij hebt wél een echt mens achter je merk.
Dus: laat zien, dat mens.

Toon de mens achter je merk.
#WordEenWebVedette.

PS: meer lezen over de gunfactor? Lees deze column over de gunfactor in een stoffig oud kantoorboekhandeltje. En deze column, over hoe je met onverwachts excellente klantenservice de gunfactor creëert.

WV_Campagne_Pinterest-02

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 2 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie