OK, je hebt het voor elkaar: een product, een webwinkel, een verkoopsysteem en de eerste klanten. Maar hoe nu verder? Kleine webwinkeliers zoeken hun heil voor een toestroom van nieuwe bezoekers vaak in online adverteren (Adwords). Maar dat kost geld en als beginner wil je je uitgaven juist binnen de perken houden. Adverteren in print media is nóg kostbaarder en daarvan is het resultaat eigenlijk niet te meten. Een andere manier om bij je doelgroep onder de aandacht te komen is om te proberen in bladen, kranten of op websites en blogs te komen met free publicity. ‘Gratis’ publiciteit door journalisten te informeren over jouw nieuws.
Do’s en don’ts
Maar deze journalisten en redacteuren krijgen dagelijk tientallen persberichten op hun scherm. Waarom zouden ze dat van jou eruit pikken? Ik de komende blogs wil ik verder ingaan op wat free publicity inhoudt, het omgaan met de pers en het schrijven van persberichten. De do’s en don’ts. Want je kunt met een slecht mediaplan meer kapot maken dan je denkt…
Spring eruit, wees ‘-ste’
Stap 1 is bedenken welk nieuws je wilt verkondigen. Is jouw nieuws wel nieuwswaardig? Dan heb ik het bijvoorbeeld over de opening van een nieuwe webwinkel met – laten we zeggen – kinderkleding. Dan moet je toch wel van hele goede huize komen om daar de pers warm voor te krijgen. Maar is jouw winkel gespecialiseerd in alleen paarse kinderkleding of werk je samen met een bekende Nederlander? Dan heb je wellicht iets bijzonders in handen. Ga voor dat je een nieuwsbericht opstelt eerst na hoeveel anderen je voor waren en zoek een aparte invalshoek. Een goed geheugensteuntje is dat nieuws ‘-ste’ moet zijn (de eerste, de grootste, de beste…) of opmerkelijk (een bejaarde die gaat paintballen of een baby met schoenmaat 42).
Aanhaken op actuele gebeurtenissen
Om op te vallen werkt inspringen op de actualiteit goed. Een speciale kerstedititie van je product voor de feestdagen, een Hup Holland Hup uitvoering van je babyslofjes tijdens het EK voetbal. Maar ook sociale onderwerpen als ‘groen en ecologisch’ en ‘kredietcrisis’ zijn veel in het nieuws. Daar kun je met je bericht bij aanhaken.
Weet naar wie je mailt
Houd bij het schrijven van een persbericht altijd in het vizier wie de tekst leest. Je schrijft het zo dat de redacteur er in een paar stappen een goed verhaal van kan maken. Vermijd daarom in de je- of u-vorm te schrijven. Dat wordt meer een advertentie en als er iets is waar journalisten niet van houden is reclamepraat. Heerlijk verhelderend is om af en toe de Klaagmuur van online prbureau COOPR te lezen. Wat vinden journalisten echt heel irritant?
Lees de krant of het magazine waar je naar stuurt een paar keer goed door. Welke onderwerpen behandelen ze, welke artikelen uit mijn collectie passen daar goed bij, wat is de sfeer van het blad? Allemaal zaken die je goed kunt voorbereiden en die je meer kans op succes geven.
Voldoende informatie
Schrijf het bericht zo dat bovenin het belangrijkste nieuws staat. Benoem daar de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer). In de volgende alinea’s vertel je meer over de achtergronden, je winkel en jezelf. Dat noemen we ‘oprolbaar’ schrijven. Je kunt steeds de onderste alinea weglaten zonder dat het bericht dan onleesbaar wordt. En onderaan je bericht staat heel duidelijk vermeld waar de journalist terecht kan voor meer informatie. Jouw naam, je mobiele nummer en je emailadres. Be prepared…
Kortom, in ‘de krant’ kom je niet zo maar. Maar met wat tips en trucs kun je je wel in de kijker spelen van de juiste journalisten. En wie weet wordt juist jouw bericht eruit gepikt.
- Eén PA – en een piña colada, please. - 8 maart 2014
- Drie snelle tips voor meer bestellingen - 15 oktober 2012
- Copycat? 4 tips om er je voordeel mee te doen - 21 augustus 2012
- 5 dingen die ik leerde op de Kleine Fabriek - 16 juli 2012
- Recessie: blinde paniek of uitdaging? - 27 februari 2012
Zeker interessant en bedankt voor de info. Kwam de link tegen op je Twitterpagina. ik volg je ook op twitter ( @webshopszNl ) We bloggen voornamelijk over soortgelijke onderwerpen, dus interessant om te lezen hoe jullie dat doen!!
Succes nog
Hallo,
Och ja, ik ben nu bezig met ons persbericht. Het is niet gemakkelijk pfff…Als zouden jullie nog meer tips hebben graag.
groeten,
Ewa
Inderdaad wat super om dit soort informatie te delen met elkaar.
Ben onder de indruk van jullie website.
Dank jullie!
Weer wat geleerd! Wat fijn dat zulk soort informatie gedeeld wordt. Zeker voor beginners met een eigen webwinkel. Je wil wel graag in de pers komen maar hoe en waar te beginnen. Dit zijn goede handvatten. Ik kan er in ieder geval iets mee wanneer ik hier klaar voor ben! Bedankt!
Kijk! Hier hebben we zeker wat aan. Ik kijk nu al uit naar de volgende blogs over dit onderwerp!