5 waardevolle tips voor succesvol netwerken

Netwerken is een van de meest succesvolle manieren om jezelf zichtbaar te maken. Toch geven veel zelfstandige professionals aan hierbij geholpen te willen worden. Het blijkt dus niet zo eenvoudig als op het eerste oog lijkt. Uitspraken als “Ik ga elke maand naar netwerkbijeenkomsten, maar ik haal er geen opdrachten uit” of “Ik ben gestopt met wekelijks netwerken, omdat het me gewoon veel tijd en geld kost en te weinig oplevert” komen je vast bekend voor. Veel ondernemers, zowel starters als ervaren ondernemers, worstelen met ‘hoe’ of ‘waar’ te netwerken.

Socializen of netwerken?

Misschien is het volgende voorbeeld verhelderend. Laatst sprak ik met Simone, een oud collega. Ze is haar eigen adviesbureau begonnen om projectteams te laten excelleren. Ze is heel gedreven, enthousiast en weet precies wat ze wil. Toch stranden veel ideeën in haar hoofd en weet ze niet ‘hoe’ werk te maken van haar denken. Dit frustreert haar enorm. “Wat houd je werkelijk tegen?” was mijn vraag. Toegeven, dit zijn vaak niet de leukste momenten voor zelfstandige professionals, maar het maakt vaak het probleem zichtbaar. In Simone’s geval: netwerken. “Ik ga elke week naar een netwerkbijeenkomst, maar ik weet niet goed hoe ik het anders aan moet pakken zodat ik verder kom dan alleen een gezellig praatje”. In werkelijkheid is Simone dus meer bezig met socializen dan netwerken. Herkenbaar?Gezellig praatje (2.netwerken)

Wat is netwerken niet?

Netwerken is niet wekelijks of maandelijks dezelfde groep mensen zien en daar koffie mee drinken en ‘bijkletsen’. Zij weten immers al wie je bent en wat je doet. En als deze gesprekken geen zakelijke waarde voor je bieden (buiten wellicht gezellige contacten, maar daarvoor ben je geen bedrijf gestart), hoeveel zin heeft dit dan volgens jou? Netwerken is ook niet hetzelfde als zoveel mogelijk visitekaartjes uitdelen (of ontvangen). Het is ten eerste zonde van je geld en je loopt het risico gezien te worden als een netwerk-tijger waar iedereen van terugschrikt bij een volgende bijeenkomst. Dat is wat je juist niet wilt. Als je vooruit wilt met je bedrijf, zul je je horizon moeten verbreden en niet telkens op hetzelfde plekje willen blijven zitten.

Hoe succesvol netwerken werkt?

KLT (2.netwerken)Netwerken kun je doen op daadwerkelijke netwerkbijeenkomsten of bij elke andere zakelijke ontmoeting die je hebt. Je kunt dus ook netwerken tijdens events, seminars, workshop of zelfs als je onderweg bent naar een of andere afspraak. Het is een manier om te delen met anderen wat je doet met mensen die wellicht jouw hulp kunnen gebruiken, of iemand anders kennen die dat kan. Daarnaast zorgt regelmatig netwerken ervoor dat anderen jou leren kennen. Hoe beter ze je kennen, mogen en vertrouwen, hoe eerder zij ook anderen naar je door willen verwijzen. Netwerken betekent dus contact maken met mensen die je nog niet (goed) kent. Netwerken wordt pas echt leuk als je hier ontspannen mee omgaat. Je hebt tenslotte iets waardevols brengen, waar anderen om zitten te springen. Mocht bovenstaande informatie je nog niet voldoende houvast bieden, dan heb ik hieronder 5 extra waardevolle tips voor je:

  1. Verdiep je in het netwerk waar je naartoe wilt gaat. Hoe goed sluit hun visie aan bij wat jij voor ogen hebt? Veel netwerken hebben namelijk zelf het concept ‘netwerken’ nog niet door. Zonde van je tijd, energie en soms ook geld.
  2. Weet wat je voor het voetlicht wilt brengen. Houd voor ogen dat bijna elke gesprekspartner zal denken ‘What’s in it for me?’. Met andere woorden: weet wie je tegenover je kunt krijgen en stem af op de juiste ‘golflengte’.
  3. Voorkom informate-overload. Deel wat je wilt delen in behapbare brokken en begrijpelijke en duidelijke taal. Niet meer, niet minder.
  4. Geef ruimte aan je gesprekspartner. Uiteindelijk kun je op basis van de juiste vragen achterhalen of je iets voor hen kunt betekenen. Of wellicht iemand anders kent die dat kan? Zo (net)werkt het twee kanten uit.
  5. Merk je dat er een zakelijke klik is? Ga dan niet voor de overkill, maar vraag zijn of haar visitekaartje en stuur de volgende dag een leuk e-mailbericht of bel op waarin je die persoon uitnodigt voor een vervolggesprek.

Netwerken is vooral ook jezelf blijven en maak het vooral niet groter dan het is: namelijk je bereik vergroten waardoor jij meer mensen kunt helpen. Mooi toch? Build Your Brand! Veel succes!

avatar

About Ilse Tempelaars

Ilse Tempelaars is eigenaar van Trend- en Communicatiebureau STOUD. Zij helpt ambitieuze ondernemers in een markt met veel concurrentie aan een ijzersterke positionering, waardoor je expertstatus groeit en je snel meer klanten aantrekt. Lees ook eens haar blog.

, ,

1 reactie bij 5 waardevolle tips voor succesvol netwerken

  1. avatar
    Charlotte Meindersma 15 augustus 2013 bij 11:11 #

    Netwerken was en is voor mij heel zinvol. Zowel offline als online overigens.

    Voor mij werkte het vooral goed er niet re krampachtig in te staan. Ik ben ook niet perse opzoek naar een directe lead.
    Wellicht maakt het verschil dat ik een dienst bied en geen producten. Leren kennen en vertrouwen zijn dus erg belangrijk. Er gaat wel tijd overheen voor iemand iets door mij laat uitvoeren, maar daarnaast verwijzen mensen ook naar mij door, terwijl ze zelf nog nooit van mijn diensten gebruik hebben gemaakt. Voor mij is de herhaling belangrijk.

    Iemand uit mijn netwerk heeft wel een webwinkel en verkoopt handgemaakte producten. Wat ik van haar slim en handig vind is dat zij haar netwerk aanbiedt producten mee te nemen naar een netwerkavond, waardoor je verzendkosten bespaart. Zien anderen ook meteen weer haar logo en product. Dat noem ik nou win-win.

Geef een reactie