6 tips om de Decemberdrukte uit te nutten

Natuurlijk doe je er alles aan om de decemberdrukte bij voorbaat voor te zijn. Maar als je echt slim bent, buit je die drukte nog eens uit, ook. In dit artikel zes tips om het maximale uit de decemberdrukte in je webwinkel te halen.

Vorige week schreven we dit artikel met tips & tricks voor een optimale voorbereiding. Daarin staat ook dat de verkooppiek van Sinterklaas-aankopen op de maandag voor Pakjesavond ligt. En dat je klanten zich vanaf 15 november beginnen te oriënteren – omdat dan Sinterklaas het land binnenkomt.

En omdat jij zo goed bezig bent, en de Decemberdrukte in je webwinkel goed hebt voorbereid, heb je alle tijd om deze periode extra uit te nutten.
Jij hoeft niet last minute naar de HEMA om dure enveloppen te scoren, want jij had al je voorraden en verpakkingsmaterialen al in oktober klaarliggen… toch?

Je hebt dus alle tijd om er een schepje bovenop te doen en van deze decemberperiode één groot verkoopfeest te maken!

Zes tips om de Decemberdrukte uit te nutten

  1. Houd je vinger aan de pols
    Volg via social media wat er leeft bij je klanten. Welke producten zijn populair? Kunnen bekendere webwinkels de vraag niet aan? Bedenk hoe jij hun klanten duidelijk kunt maken dat jij die witte honeycombs nog wel op voorraad hebt.
  2. Houd je #webcare in de gaten
    Voor veel consumenten is het, net als voor jou, een stressvolle periode. Worden alle cadeautjes wel op tijd geleverd? Zorg ervoor dat je op social media goed blijft monitoren: zijn er klachten over je levering, service of product, reageer dan direct. Een blije klant komt graag terug, dus dit is ook een investering in de toekomst.
    Bovendien ben je zo op een positieve manier extra zichtbaar online, wat je ook weer extra klanten op kan leveren.
  3. Bied (printable) cadeaukaarten aan
    Maak mooie cadeaukaarten, bijvoorbeeld met een cadeauverpakking en een kleine goodie, die mensen met goed fatsoen cadeau kunnen doen. En maak meteen een printable versie, voor de mensen die te laat bestellen en toch iets leuks willen geven. Doe ook hier een extraatje bij, bijvoorbeeld een mooi printable cadeau-envelopje.
  4. Bied gratis verzending aan
    In de aanloop naar kerst biedt 70% van de Amerikaanse webwinkels gratis verzending aan. Dat is niet voor niets: acht op de tien Amerikanen vindt dat belangrijk. En Nederlanders zijn heus geen haar beter… Ook hier wordt volop gegoogled op ‘productnaam’+ ‘gratis verzenden’. Doe daar dus je voordeel mee, als het enigszins mogelijk is.
  5. Leer van Sinterklaas
    Ook slim: analyseer wat je klanten kochten met Sinterklaas (of juist niet!) – en biedt ze dat vervolgens aan met Kerst. Kochten ze voor Sinterklaas een prachtig koffiezet-apparaat? Bied dan met Kerst mooie latte machiato-glazen aan, of verschillende december coffee blends, of een bijpassende melkopschuimer.
  6. Versoepel je ruil-regels
    Met Sinterklaas en kerst krijgen mensen vaak iets waar ze niet echt blij mee zijn. Als ze hun ongewenste cadeaus bij jou makkelijk kunnen ruilen (bijvoorbeeld zonder bon, zodat ze daar niet om hoeven te vragen bij de gulle gever), dan is dat fijn voor hen. Zo bind je deze klant (die je letterlijk cadeau hebt gekregen) weer aan je.

 

Last-minute marketing December

kerst_pinterest

Heb jij alles tiptop onder controle? Gooi er dan  nog een schepje bovenop! Lees onze last-minute webwinkel-marketingtips voor december.
Of kijk voor extra inspiratie naar onze last-minute marketingserie over verschillende feestdagen.

Enne: vergeet je persbericht voor Valentijnsdag niet, hè?

 

>> lees hier hoe je je Valentijnsdag persbericht verstuurt <<

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie