Twitter marketing: 9 vragen (+4 tips) aan webwinkel Goed in Stijl


Widget area "Twitter widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template

twitter-strategie-voor-webwinkel-tips

Met meer dan 6000 volgers en een heel eigen manier van Twitteren is Sandra Tirrito, van webwinkel Goed in Stijl, het schoolvoorbeeld van een webwinkelier die Twitter Marketing in weet te zetten op die manier die past bij haar, haar doelgroep en haar webwinkel.

“Hoe doet ze dat toch?” vraag jij je nu misschien af.

Je wordt op je wenken bediend: in dit mini-interview legt ze uit hoe zij Twitter inzet én wat ze eruit haalt.
En, last but not least: ze geeft 4 insider tips over hoe jij Twitter effectief in kunt zetten voor jouw webwinkel.

1. Hoe lang ben jij al actief op Twitter?

Iets meer dan 4 jaar, waarvan het eerste jaar onder mijn eigen naam.

2. Hoeveel tijd besteed jij ongeveer (per dag) aan Twitter?

Toen ik mijn account wijzigde in @GoedinStijl, was ik erg bezig om volgers te krijgen en zat iedere avond uren op Twitter… tot ergernis van mijn omgeving. Het was toen nog vrij nieuw en iets persoonlijker.

3. Je volgt meer dan 5000 mensen. Hoe houd je die allemaal bij?

Ik hou geen lijsten bij en als ik op Twitter ga, dan scroll ik altijd even terug, kijk of ik paar bekende tweeps tegenkom of leuke, interessante, grappige , belangrijke tweets tegenkom en reageer daar dan op. Of ik haak even in op een gesprek tussen tweeps.
Meestal 10 minuutjes in de ochtend, in de middag nog even en in de avond.
Ik zit er niet zoveel meer op als voorheen.
Ik kan ook niet alles en iedereen volgen en je hebt meestal een paar favoriete tweeps waar je veel contact mee hebt. Gaat vanzelf en natuurlijk (en met de meeste van die tweeps heb ik ook connectie op Facebook gekregen).

4. Hoeveel tweets stuur je per dag ongeveer uit – en heb je een bepaalde Twitterstrategie?

De ene dag stuur ik 3 tweets, de andere dag 30… en soms een dag niet – ik heb geen strategie.
Wat betreft de zakelijke tweets, dan merk ik dat het in de avonduren het beste werkt. Na 20.00 uur (als de kids op bed liggen 😉
Maar misschien is dat wel een strategie…?

5. Doe jij (of heb jij) iets speciaals (gedaan) om meer volgers te werven?

In het begin ging ik mensen volgen, zoals stylisten, en zocht ik op hashtags voor interesses.
De eerste 100 volgers krijgen kost best wat moeite,maar daarna ging het steeds sneller.
Ik deed en doe regelmatig een winactie via Twitter en Facebook . Maar paar jaar geleden had het , volgens mij, meer effect dan tegenwoordig. Dat komt omdat er zoveel acties zijn en men een beetje actie-moe is, denk ik.

6. Gebruik je bepaalde software, zoals bijv. Hootsuite om tweets in te plannen?

Ik gebruik geen software… eigenlijk alleen het oude vertrouwde Twitter, op mijn iPhone en laptop.

7. De hamvraag voor iedere webwinkelier: haal je er merkbaar traffic / verkopen uit?

Ik heb zeer zeker traffic en verkoop via Twitter.
Voorbeeld: in maart 2012 ging mijn webshop live. De weken daarvoor had ik mijn volgers op de hoogte gehouden van mijn plannen voor de webshop en de spanning opgebouwd. Toen de shop live ging had ik in de eerste maand 1500 euro omzet en dit kwam puur door Twitter (en Facebook) want in Google kwam ik natuurlijk nog niet naar voren.
Als ik nu in de avond drie webshoptweets stuur, dan zie ik realtime in Google Analytics de bezoekers via Twitter binnenkomen – erg leuk om te zien!

8. Zijn er, naast traffic en sales, leuke bijkomstigheden van twitteren?

Jazeker! Ik heb mensen in het echt ontmoet, die ik anders nooit zou zijn tegengekomen.
Ik ben sneller op de hoogte van gebeurtenissen en events en kan snel inhaken. Leuk is het ook om met mede webshop-eigenaren te sparren. Het heeft mijn wereld zeker vergroot. En ik heb zelf al vele malen leuke prijzen gewonnen 😉

9. Wat is het leukste/meest bijzondere dat er via Twitter is gebeurd voor jou?

Eigenlijk het feit dat ik zulke leuke volgers heb,die het mij gunnen om succes te hebben, met mij (en mijn gezin ) begaan zijn (terwijl we elkaar niet in real life kennen) en dat moedigt mij ook vaak aan (ook als ik het even niet meer zie zitten) om door te gaan.

BONUS: 4 gouden Twittertips voor webwinkeliers

1. koppel Twitter en Facebook niet aan elkaar

als je op Facebook 10 foto’s plaatst, dan zien je volgers 10 tweets met; “Ik heb een foto geplaatst op Facebook”.

2. Tweet niet maar één saaie zakelijke tweet per week
als iemand mij volgt, dan check ik haar tweets en als de laatste tweet één maand geleden was en de voorgaande saai, dan volg ik niet terug.

3. Reageer ook op andere mensen
dus niet alleen maar uitzenden

4. Retweet ook regelmatig berichten van anderen
daarmee help je hen een handje!

Meer weten over Sandra?

Heb je een vraag, ben je benieuwd hoe ze Twittert of wil je gewoon contact leggen?
Je vindt Sandra Tirrito van webwinkel Goed in Stijl hier op Twitter!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , ,

3 reactie bij Twitter marketing: 9 vragen (+4 tips) aan webwinkel Goed in Stijl

  1. avatar
    Monique Bouwkamp 26 september 2013 bij 12:38 #

    Leuk stukje! Knap dat je zo veel binnen krijgt via twitter!
    In het begin (1,5 jaar geleden) gebruikte ik het heel veel voor m’n webwinkel omdat het relatief makkelijk is om volgers te krijgen. De laatste paar maanden merk ik minder activiteit op al mijn twitter accounts en ben meer gaan doen met facebook, google en blogs.
    Je zegt al dat de RT/win acties minder goed werken
    Merk jij ook minder overall activiteit op twitter?
    Wat zijn berichten die (nog) wel goed werken?
    Bedankt voor de na 8u tip! Je hebt het hier over zakelijke tweets. Bedoel je dan B2B? Of ook gewoon de tweest OVER je bedrijf (voor klanten/sales)

    Je webshop is echt super leuk!
    Ik snap wel dat je zoveel succes hebt 😉

  2. avatar
    Linda van der Schaaf 24 september 2013 bij 23:21 #

    Ja, ik ben zo’n volger die inmiddels ook real life kennis heeft gemaakt met Sandra. Ik ben bewust naar de winkel toe gereden om een bestelling op te halen en kennis te maken met haar. Heb me meteen ingeschreven voor een hele leuke workshop. Ze viel me in eerste instantie op vanwege haar bedrijfsnaam, daarna ook snel vanwege haar enthousiastme voor haar vak en het feit dat ze foto’s mee stuurde. Ze twitterde over haar nieuwe bedrijfspand in de oude Honig Fabriek en dat sprak me aan.

  3. avatar
    Liza 24 september 2013 bij 23:05 #

    Wat leuk San! Ik bedacht me tijdens het lezen van het item dat wij elkaar ook via twitter hebben leren kennen!

Geef een reactie