9. Weet waar je staat. Word een WebVedette.

Zeg, waar sta jij eigenlijk? Met je webwinkel, bedoel ik.
Uh… géén idee? O jee.
Als je niet weet waar je staat – hoe weet je dan waar je heen wil?

Je hebt het intussen misschien al wel door: een succesvolle webwinkel stamp je niet zomaar uit de grond.

Tuurlijk, een webwinkel stárten – dat is geen probleem.

Een webwinkel starten is een kwestie van een avondje goed doorpakken.
Dat kan iedereen.

Wat niet iedereen kan, is: goed nadenken.

Hoe onderscheid je van die andere 999.999 webwinkels?
Hoe zorg je ervoor dat klanten jou weten te vinden?
Waarom zouden ze bij jou kopen?
Kortom: hoe ga jij blijvend geld verdienen met je webwinkel?

Essentiële vragen – met essentiële antwoorden.
Antwoorden die je wil hebben voor je überhaupt van start gaat.

Yep. Vóór je je webwinkel start, moet je kijken waar je staat.

Wat is je doelgroep – en wat is je niche?
Wie zijn je concurrenten – en hoe ga je daar mee om?
Hoe zit het met jouw liquititeitsbegroting, investeringsbegroting – en met je financieringsplan?
Hoe ziet jouw SWOT er eigenlijk uit?

Maar… dat lijkt wel een ondernemingsplan.

Klopt, dat is het ook.
Heel niet sexy, dat snappen wij ook wel.
Maar wel heel hard nodig – en ja, dan hebben we het ook over de cijfertjes die de meesten van jullie liever ‘later’ nog wel een keer doen.
Schrijf ‘m gewoon, dat businessplan.
Verzamel de data, analyseer de gegevens en bind alles samen in een lekker dik boekwerk.

Wat zeg je?
Een businessplan op een bierviltje?
Mwah.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen: mensen die tussen drie biertjes en een schaal bitterballen door een geweldig idee bedenken, het op de markt gooien en -BOEM- zonder moeite succesvol worden.

Gratis tip: ga niet op dat geluk zitten wachten.

Want dat soort geluksvogels zijn uitzonderingen.
Nee, als jij het succes van je webwinkel niet van puur geluk wil laten afhangen, moet je het anders aanpakken.

Gebruik gewoon je hersens.

Kijk om je heen: wat gebeurt er allemaal in jouw branche?
Kijk vooruit: wat zijn de verwachtingen voor nu? En voor over 5 jaar?
Kijk naar binnen: wat zijn jouw sterke punten? En wat moet je verbeteren? Of beter nog: uitbesteden aan een professional?

Kortom: kijk om je heen en schrijf dat plan.

Zorg ervoor dat je exact weet waar je staat – dan kun je daarna met een gerust hart en een solide basis gaan free wheelen.

Wil jij je succes niet laten afhangen van dom geluk?

Zorg dan dat je weet waar je staat. Word een WebVedette.

#Wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 9 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie