Achter de schermen: eilandjes verbinden

In deze gloednieuwe rubriek geven we je een kijkje geven achter de schermen van WebVedettes. We doen inmiddels namelijk zoveel meer dan bloggen over online ondernemen en marketing, dat we dat graag met je delen. Daarom geven we, vanaf vandaag, iedere maand een kijkje achter onze schermen.

Afgelopen vrijdag hebben we onze nieuwe website gelanceerd. Daarbij hebben we, zo tussen neus en lippen door, ook even een paar nieuwe diensten geïntroduceerd. Velen van jullie wisten niet dat je ons, stiekem eigenlijk ook al bij MamaMarketing, kon inhuren – en dat is dan ook precies de reden waarom we het nu zo expliciet noemen. Maar wat houdt dat allemaal nu in?

Diensten

Wij leveren vanaf nu ook diensten: dat betekent dat je ons kunt inhuren om jou met je webwinkel te helpen, met specifiek op jouw webwinkel gerichte tips en adviezen.
Precies weten welke diensten we leveren? Kijk dan even bij onze diensten, daar leggen we alles haarfijn uit.

Speerpunt de laatste maanden: strategie

Waar we in de afgelopen maanden veel voor onze klanten mee aan het werk zijn geweest, is strategie – en dan met name content strategie. Want hoe trek je nou die koopgrage bezoekers naar jouw webwinkel? Dat is iets wat iedereen wil weten – en het is iets waar we niet heel algemeen advies over kunnen geven.
Natuurlijk kun je in onze Hink-Stap-Sprong de algemene stappen lezen, maar die stappen moet je vervolgens vertalen naar jouw specifieke webwinkel – en niet iedereen vindt dat even makkelijk.

Eilanden

Bij die vertaling ligt voor onze klanten vaak de moeilijkheid, merken wij.
De klant begrijpt wat we bedoelen, maar ziet niet hoe ze dat nu omzet naar haar eigen plannen.
Wat we bijvoorbeeld merken, is dat verschillende media nog veel te vaak los worden ingezet. Het zijn als het ware eilanden zonder enige verbinding. Zo heb je de webwinkel, een blog, Facebook, Twitter, Instagram en al die andere sociale media, en natuurlijk SEO en AdWords.
Er wordt voor al die afzonderlijke ’eilanden’ van alles bedacht om het succesvol te maken – maar daarbij wordt vaak vergeten dat het eigenlijk juist gaat om de verbindingen.

Om een voorbeeld te geven: wat heb je aan een blog – als niemand weet dat die bestaat? En hoe kan een blog nu zorgen voor enthousiaste klanten – als je blogberichten geen enkel raakvlak hebben met de producten in jouw webwinkel?

Precies! Daar heb je helemaal niets aan.

Verbindingen leggen

Daarom is het enorm belangrijk dat je eerst gaat kijken naar het grote plaatje.
Wat wil je bereiken?
Wat is het ultieme doel?
Pas daarna ga je bedenken hoe je dit kunt gaan bereiken.

We helpen de klant dus eerst bij het bepalen van de grote lijnen, daarna bij het verbinden van alle eilanden en pas dan hoe ieder eiland voor zich succes kan hebben. Die verbindingen zorgen versterking. Want een goed blog over een product, mét een duidelijke link naar het product, zorgt ervoor dat enthousiaste lezers kunnen doorklikken én kunnen kopen.

Voorbeeld: webwinkelbloggen

Eén van die belangrijke verbindingen is die tussen blog en webwinkel. Een belangrijke vraag van meerdere klanten is: “Hoe commercieel mag een webwinkelblog nu eigenlijk zijn? Haken mensen niet af als je hen iets probeert te verkopen?”

Het antwoord: nee. Als je het goed doet, haken je lezers niet af bij een commerciële boodschap.

Kijk, je blog is géén reclamefolder – en moet je dus ook niet voorzien van tientallen banners, buttons en knipperende reclameblokken.
Maar als webwinkelier gebruik jij je blog om mensen te inspireren en te adviseren – en daarbij mag je natuurlijk best een link leggen naar jouw webwinkel. Sterker nog: daar mag je heel expliciet in zijn.

Wij adviseren onze klanten over hoe ze die balans vinden, en hoe ze kunnen variëren. Niet alle blogberichten hoeven een link te hebben naar een product – er kan ook een ander raakvlak zijn met jouw webwinkel. Wat voor soort content je op je webwinkelblog ook deelt, uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat je lezers tevreden klanten worden.
Voor ons is het iedere keer weer een feest als we zien dat het kwartje valt – en de klant vervolgens prachtige en effectieve content ontwikkelt.

Oproep:

Volgende maand geven we weer een kijkje achter onze schermen! Maar… wat zou jij nou graag willen zien? Wat wil jij weten over WebVedettes? Laat het horen, in de comments!

 

 

Reageren is niet meer mogelijk