Adverteren op Facebook

Dat Facebook populair is, dat wisten we al. Om te laten zien dat het loont om op Facebook te adverteren hebben zij een infographic gemaakt waaruit blijkt dat Facebook dagelijks zo’n 3,2 miljard likes en reacties te verwerken heeft (zie ook Dutch Cowboys). Veel bedrijven en zeker ook webshops hebben inmiddels een (zakelijke) Facebook-pagina. En als je dat nog niet had, dan gaven we natuurlijk al wat tips op de site om hiermee te beginnen.

En dan heb je een pagina… En dan? Je moet natuurlijk ook wat likes verzamelen. Je doet dat natuurlijk door op je website, je blog, in nieuwsbrieven enzovoort te laten weten dat je een pagina hebt. Maar hoe bereik je nou die mensen die jou nog niet kennen. Je kunt er dan voor kiezen om op Facebook te adverteren.

Waarom adverteren op Facebook?

Er zijn natuurlijk talloze manieren om online te adverteren en Facebook is er een van. Een groot voordeel van Facebook is dat je goed kunt ‘targetten’. Dat wil zeggen, dat je met een Facebook-advertentie je heel specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep. Bij het aanmaken van een advertentie, kun je aangeven bij wat voor personen de advertentie getoond wordt. Je kunt je zo bijvoorbeeld richten op een bepaalde locatie, op mannen en/of vrouwen, op leeftijden etc. Dit zorgt ervoor dat je advertentie alleen maar getoond wordt aan die personen waarvan jij denkt dat ze interesse zouden kunnen hebben in jouw pagina, jouw merk.

Hoe werkt het?

Onder de button “publiek opbouwen” kun je kiezen voor een advertentie maken.  Je kunt vaak ook op een voorbeeld advertentie vinden van jouw pagina aan de rechterkant. Als je op een van deze buttons klikt, kom je in het formulier van Facebook ads om een advertentie aan te maken. Door deze in te vullen heb je in een handomdraai jouw advertentie klaar staan. Dat klinkt heel simpel, en dat is het ook! Natuurlijk komt er een maar. Je wilt natuurlijk dat jouw advertentie scoort. Dan moet je wel rekening houden met een aantal zaken.

Targetten

Je kun heel gemakkelijk targetten in Facebook. Dat wil zeggen, je kunt jouw advertentie richten op een heel specifieke groep mensen. Je kunt je richten op alle Nederlandse Facebook gebruikers, maar dat is misschien wel een beetje breed. Je kunt je ook richten op de Facebookers  van een specifieke plaats. Daarnaast kun je jouw doelgroep steeds meer vernauwen. Je kunt targetten op: land, plaats, geslacht, leeftijd en interessen. Als je de geavanceerde instellingen uitklapt kun je nog verder, nl. burgerlijke stand, opleiding, talen en werkgevers.

Kies je publiek

Betalen

Natuurlijk zijn er aan het adverteren op Facebook kosten verbonden. Je kunt echter zelf aangeven op welke manier de kosten worden berekend, hoe lang de campagne mag lopen en wanneer en natuurlijk hoeveel je per dag wilt besteden.

Als je onder het kopje “Doel” in het formulier kiest voor “Laat dit aan mensen zien die waarschijnlijk: Mijn pagina leuk vinden”. Dan kies je voor een CPM tarief. Je betaalt dan per 1000 keer dat de advertentie aan jouw doelgroep wordt getoond.

NB. Ik heb geen idee hoe hoog het CPM tarief is, het zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de groep aan wie je de advertentie wil tonen. Zodra ik hier meer informatie over heb, zal ik het laten weten.

Kies je voor “Laat dit aan mensen zien die waarschijnlijk: op mijn advertentie of gesponsorde verslag klikken”, dan kies je eigenlijk voor een CPC tarief. Dat werkt eigenlijk zoals dat bij Google Adwords ook werkt. Je betaalt dan voor iedere keer dat iemand op de advertentie klikt. Je kunt dan zelf aangeven wat een klik zou moeten kosten. Raadzaam is dan dat je een reëel tarief kiest. Facebook geeft een marge aan van wat op dit moment reëel zou zijn.

Bedenk vooraf hoeveel je per dag wilt besteden aan de advertentie. Je kunt zelf een periode aangeven door je budget per dag aan te geven of een budget per looptijd. Kies je voor een dagbudget, let dan goed op hoe lang jouw looptijd is!

Controleer en bevestig

De volgende een voorlaatste stap is het controleren van jouw advertentie. Is de tekst goed, de afbeelding, de doelgroep, het tarief, etc. Als alles goed is, dan plaats je je ‘bestelling’ en bevestig je deze. Officieel moet Facebook eerst jouw advertentie goedkeuren. Hiervan krijg je een mailtje. En als dat gebeurd is, dan is de advertentie een feit.

Via het pijltje rechts, kun je naar de pagina waar je advertenties kunt beheren. Daar vind je dan ook de statistieken waar je kunt zien hoe vaak het getoond en op geklikt is. Om te zien wat werkt voor jouw doelgroep zou het goed zijn om advertenties met verschillende inhoud te testen. Maar hierover zal ik later vast nog wel eens iets over schrijven.

Heb jij tips voor het adverteren op Facebook, dan horen wij dit graag.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , ,

9 reactie bij Adverteren op Facebook

  1. avatar
    Hans 6 februari 2014 bij 21:36 #

    Wat ik alleen niet snap dat 8 euro voor één! dag mij ongeveer 16 euro kostte, en dat een advertentie van 15 euro voor één dag nu al op 26,34 euro staat terwijl de dag nog niet om is.
    De advertentie die duidelijk aangeeft eind van de dag te stoppen (middernacht) loopt dus ook gewoon nog door terwijl de betaling ook lekker automatisch doorgaat.
    En niemand bij FB om daarover iets te vragen,….ondoorzichtig

  2. avatar
    Diana 18 februari 2013 bij 15:01 #

    Wat leuk om te lezen, Eline! 150 nieuwe volgers – wauw!

    Zo zie je maar weer: twijfel opzijzetten en gewoon zelf testen – slim. En helemaal slim om tegelijkertijd een give-away te organiseren 🙂

  3. avatar
    Eline 12 februari 2013 bij 21:56 #

    Getest en zeker weten goedgekeurd!
    Aangezien ik student bent, beschik ik niet over grote budgetten om uit te geven aan reclame.
    Ik stelde in om een week lang voor 7 euro mijn shop in de kijker te plaatsen.
    Die enkele euro’s brachten mij een 150tal nieuwe volgers en opvallend meer bestellingen.

    P.S: ik zorgde er voor dat er een winactie op mijn facebookpagina was tijdens het adverteren!

  4. avatar
    Eline 28 december 2012 bij 16:25 #

    Ik twijfel al een hele poos over het al dan niet opstarten van een facebookadvertentie. De grootste reden waarom ik het niet zou doen is omdat ik zelf eens heb gepolst bij anderen hoe vaak zij klikken op een advertentie. De meesten vinden het vervelend en zouden ze het liefst weg willen. Van andere shopeigenaren hoorde ik dat het weinig zin heeft om een advertentie te plaatsen als je er weinig budget voor hebt.
    Twijfel… twijfel… twijfel…

  5. avatar
    Dana 18 september 2012 bij 14:08 #

    Voor MamaMarketing hebben we het nu een weekje ingezet om meer Facebook friends te vinden. Met een maximaal bedrag van 5 euro CPC hebben we een bereik ruim 150.000 weten te genereren en ruim 100 likes meer gehaald. Dus het is een redelijke score. Ons doel was ook meer bekendheid krijgen onder de doelgroep en meer likes. Dus dat is zeker wel gehaald. De volgende keer zullen we een CPM campagne inzetten om te zien hoe dat werkt en of het resultaat dan anders zal zijn. En dan kun je idd ook nog altijd A/B test doen, om verschillen te meten tussen 2 advertenties. Veel te onderzoeken dus nog ;-), maar wel heel leuk!

  6. avatar
    Carola 11 september 2012 bij 11:18 #

    Je moet het gewoon een keer doen en je kunt een maximaal bedrag opgeven. Ook kun je twee verschillende advertenties maken en kijken welke advertentie het beste loopt.

  7. avatar
    Linda 11 september 2012 bij 10:44 #

    Wat ik heel handig vind is de optie dat je bij een specifiek bericht de keuze kunt maken om dat bericht te promoten voor bijv. 5,00 euro. Je ziet hoeveel mensen je ermee bereikt en je gekochte budget tikt af. Als je budget op is, stopt de promotie. Je betaald gemakkelijk en je kunt je budget prima afbakenen. Ik gebruik dit vaak om een specifieke actie onder ogen te brengen.

  8. avatar
    Mariska Kalma 10 september 2012 bij 12:40 #

    Ben benieuwd naar je volgende blog hierover want ik zit er zelf ook sterk aan te denken om een keer een FB advertentie te plaatsen. Mijn doelgroep is zeer specifiek en op die manier kan ik goed filteren 🙂

Geef een reactie