Afgehakte kindertjes – ofwel: het belang van een goede profielfoto

(beeld via vintageangel3768.tumblr.com)

Weleens in een winkel gekomen waar even geen personeel was? En vond jij dat met zo unheimisch als ik? Zo werkt dat nu ook voor jouw webwinkel: mensen willen zien met wie ze te maken hebben, juist ómdat ze online kopen. En hoe professioneler je webwinkel oogt, hoe belangrijker dat is.

De onzekerheid van online kopen

Je doet je best om je webwinkel zo professioneel mogelijk te maken. Een afgewogen kleurgebruik, mooie produktfotografie waardoor je klant het gevoel krijgt dat hij het produkt in zijn handen rond kan draaien, duidelijke produktomschrijvingen – kortom: je doet er alles aan om haar een veilig en betrouwbaar gevoel te geven, zodat ze het aandurft om bij jou te kopen.

Maar… zelf ben je onzichtbaar. Nergens is te zien van wie ze nu gaat kopen. Dat maakt jouw, als webwinkelier, ontoegankelijk. En hoe professioneler je webwinkel eruitziet, hoe ontoegankelijker je lijkt.

Door een profielfoto van jezelf prominent op je website te zetten, weten je potentiële klanten direct met wie ze te maken hebben – en dat voelt vertrouwd! Kijk zelf maar hoe dat werkt op Lovy.nl, de website van Laura, hierboven.

De ‘nep-manager’ vs de ‘échte MamaMarketeer’

Albert Heyn geeft bakken met geld uit om betrouwbaar over te komen. Een acteur speelt een grappige, soms wat pompeuze manager. Een scriptschrijver verzint wat die acteur moet zeggen om geloofwaardig over te komen. Er is een decor, een regisseur, een assistent die de broodjes smeert etc… Bákken met geld.

Als MamaMarketeer heb je het enorme voordeel dat je, vaak, je eigen doelgroep bent. Of in ieder geval bent geweest. Je hebt dus een goed idee van wie jouw klanten zijn en waar ze behoefte aan hebben. Bovendien lijk jij, letterlijk, op je doelgroep. Je bent, als het goed is, geen man in driedelig grijs die fopspenen verkoopt. Je bent een moeder die fopspenen verkoopt.
Je hebt dus geen acteur nodig om een herkenbaar gevoel op te roepen bij je doelgroep. Je moet alleen wel, echt waar, jezelf laten zien.

Het belang van een goede portretfoto

Natuurlijk wil je jezelf van een zo goed mogelijke kant laten zien. In jouw portret wil je een bepaald gevoel oproepen: betrouwbaar, toegankelijk. Ook wil je een bepaald beeld van jezelf neerzetten: hip of juist klassiek, vintage of chique, binnen- of buitenmens.

En, natuurlijk: je wilt er goed uitzien. Misschien wel een tikje beter dan in het echt 🙂 Geen wallen, je haar in model, goed gekleed… Kortom: je wil een fris en fruitige versie van jezelf laten zien.

Géén vakantiefoto met afgehakte kindertjes

Wat ik veel zie is dat webwinkeliers vakantiefoto’s van zichzelf gebruiken. Vaak willen ze hun kinderen of man er dan niet bij, dus ze knippen de foto uit. Met afgehakte kindertjes tot gevolg. Dát je een vakantiefoto gebruikt is logisch: op dat moment voelde je je ontspannen en zo sta je ook op de foto. Alleen jammer van die afgehakte kindertjes, dat zonnebrandhaar en die bevlekte tuniek…

Zou het nou niet mooi zijn als je zo’n ontspannen foto kon maken, maar dan in een studio? Met een visagist die je opfrist en er op let dat je haar goed zit? Een fotograaf die weet wat jouw beste kant is, de trucjes kent om goed op foto’s te staan? En een fotograaf die je op je gemak weet te stellen zodat je stralend op de foto weet te zetten?

Charlotte en Britt, twee fantastische fotografen

 


Charlotte Meindersma heeft ons team op de foto gezet toen Dana MamaMarketing kwam versterken. Zij wist ons geweldig goed op ons gemak te stellen en heeft ons, gewoon, buiten op een zonnig pleintje, prachtig op de foto gezet. We zijn heel blij met het resultaat!
Charlotte heeft een mooie aanbieding: 0p 28 februari kun je jouw profielfoto laten fotograferen voor maar 59 euro!

bekijk hier de profielfoto-aanbieding van Charlotte Meindersma

Britt Straatemeijer

Diana van Ewijk Laura van Den Brink MamaMarketing

Ook Britt heeft ons op de foto gezet, toen we net met MamaMarketing begonnen. Britt heeft heel veel ervaring als fotograaf: zij fotografeert onder andere voor verschillende tijdschriften bekende Nederlanders. Haar foto’s hebben een bepaalde ongedwongen, lichtovergoten stijl die stiekem heel glamourous is.

Britt biedt je de mogelijkheid om je profielfoto te laten fotograferen in een professionele daglichtstudio, met een visagist die ervoor zorgt dat je er op je allerbest uitziet. Eventueel kun je er zelfs ook een stylist bijkrijgen!

bekijk hier de profielfoto-diensten van Britt Straatemeijer

 

Britt biedt overigens ook de mogelijkheid om een sfeerreportage van je bedrijf te laten maken, waarmee je je klanten kunt laten zien hoe jij jouw webshop runt. Ze deed dat onder andere voor de dames van Liefleukeneigen.nl – het resultaat zie je hier!

En dan nu… aan de slag!

Nu ga je aan de slag met jouw eigen profielfoto! Kijk nog eens kritisch naar alle portretten die je van jezelf hebt: zijn ze professioneel? Zijn ze nog actueel? Zo niet, boek dan een sessie met één van beide fotografen hierboven. Het kost wat, maar je bent verzekerd van een geweldige profielfoto waar je nog jaren mee vooruitkunt.

Meer lezen over het creëeren van een goede profielpagina lees je hier . Een filmpje in plaats van een foto kan natuurlijk ook: dat lees je hier – veel plezier!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

9 reactie bij Afgehakte kindertjes – ofwel: het belang van een goede profielfoto

  1. avatar
    Magster 7 juni 2012 bij 06:58 #

    Ik zag in eerste instantie dus ook een blote buik….

  2. avatar
    meta 21 februari 2012 bij 11:25 #

    oeps….. ik schrok ook bij het scrollen….. buh! bh?! blote buik….. waarom?! en wilde gelijk gaan reageren… zie nu dat dat anders is dan ik zag 😉

  3. avatar
    Carla 15 februari 2012 bij 13:13 #

    Het is vaak wel slimmer om niet met je armen over elkaar te gaan staan, het staat voor gesloten zijn……..
    Maar blote buik NEE………. ik zie het zo echt niet 🙂

  4. avatar
    Carla 14 februari 2012 bij 09:36 #

    Ik sta bijna dagelijks in fotostudio’s voor fotoshoots. Naast de visagie ben ik dan ook de aangewezen persoon die op de kleine details en onregelmaigheden let, maar ik heb dat er echt niet in gezien hoor!

    • avatar
      Diana 14 februari 2012 bij 09:54 #

      Dankjewel Carla! Stelt me enigszins gerust. Ik heb zelf honderd keer naar die foto gekeken, maar zie het er ook echt niet in. Maar goed, ik doe voor de zekerheid nog een proefje op Facebook… en zowiezo: met z’n buikje zou ik blij mogen zijn 🙂

  5. avatar
    Suzanne de Riet 13 februari 2012 bij 12:28 #

    Ja, ik! Ik heb echt minuten zitten kijken voor ik nu kon zien hoe het zat. Ik kón niet geloven dat een artikel over goed fotograferen zichzelf presenteerde in bh 😀 Dat is het dus niet, maar als je vluchtig kijkt lijkt het wel heel erg zo.

    • avatar
      Diana 14 februari 2012 bij 09:55 #

      Jij ook al, Suzanne! Ik zie het echt niet… Ja, nu jullie het gezegd hebben wel natuurlijk 🙂 Ik doe even een testje op Facebook, kijken of meer mensen het zo zien… Dankjewel in ieder geval!

  6. avatar
    Kim 13 februari 2012 bij 11:40 #

    Hoi Diana,

    Geweldig stukje! Maar mag ik een eerlijke opmerking maken? Je eerste teamfoto. Ik dacht even dat je in een BH en blote buik zat. Natuurlijk weet ik dat je dat NOOIT zou doen. Dus toen ik echt goed keek zag ik dat het je armen waren. Die zou ik persoonlijk dus niet gebruiken.

    • avatar
      Diana 13 februari 2012 bij 12:07 #

      Dankje Kim! En nu je het zegt… inderdaad: nu zie ik het ook: blote buik foto… Maar daarvoor nog nooit eerder gedacht, typisch is dat. Ben benieuwd of meer mensen hiermee komen…

Geef een reactie