Ambitie: webwinkel + baan/gezin – kan dat?

Een succesvolle webshop combineren met baan en/of gezin, kan dat?
En zo ja: hoe dan?

(geweldige quote via WAHM Network)

Op Flavourites Live Business 2013 organiseerden we een panelgesprek over het onderwerp ambitie, succesvolle webwinkels en de combi met een baan en/of gezin.

De deelnemers:

Het gesprek werd geleid door Annet van Baarle.

Wij vonden het verhaal van alle drie de dames zo inspirerend, dat we besloten het met jullie te delen.
Daarom, vanaf vandaag tot eind december, iedere week een interview met een succesvolle en ambitieuze webwinkelier.

Over ambitie: 20 vragen aan Marisca Zwaan

Marisca Center Queen C voor MamaMarketing

Marisca is eigenaar van  www.queenc.nl, moeder van een zoon, en werkt parttime naast haar webwinkel.

  1. Wanneer en waarom ben je gestart? Hobby, noodzaak, gat in de markt?
    Ik ben op 1 januari 2011 gestart, zowel uit hobby als noodzaak. We hebben namelijk al ruim 5 jaar ons huis te koop staan (toen ruim 2 jaar) en hadden dubbele woonlasten. Ik wilde dit al een tijd heel graag, en de nood om wat extra geld te verdienen (zonder dat mijn reguliere werk daaronder had te lijden) was ook groot, dus toen maar ‘gewoon’ begonnen!
  2. Hoe is het idee ontstaan?
    Het idee kwam van mijn oma ( haar naam begon met een C, dus vandaar ook de naam QueenC), zij heeft het idee van een webshop geopperd. Vervolgens heb ik me ruim een jaar lang ingelezen (wat komt er bij een webshop kijken, heb ik een vergunning nodig binnen mijn gemeente om dit vanuit huis te doen etc.) en werd ik steeds enthousiaster. Er was op een gegeven moment geen andere optie meer dan het starten van een webshop, het was té leuk! 
  3. Had je een zetje nodig om te starten?
    Nee, want ik moest wel. Wat ik wel spannend vond was naar de Kamer van Koophandel gaan, dan wordt het opeens echt.
  4. Had je voor jezelf een stappenplan? Hoe heb je het aangepakt?
    Ik had niet echt een stappenplan, ben gewoon begonnen. Wel had ik natuurlijk veel informatie verzameld en wist ik voor een groot deel wel waar je aan moest denken. Ook heb ik toen heel veel gehad aan het boek Internetgodinnen van Suzan Eikelenstam. Verder waren er toen weinig boeken over het starten van een webshop. Misschien was het ook maar goed om zo te starten voor mij, hierdoor weet ik nu wel wat ik wel of niet moet doen en wat wel of niet werkt voor mij.
  5. Wat waren de drempels en problemen waar je tegenaan liep? Is een webshop starten een kwestie van vallen en opstaan?
    Mijn grote probleem was het budget, want dat had ik simpelweg niet. Ik heb hiervoor flinke risico’s moeten nemen. Door een gebrek aan budget had ik niet meteen een webshop zoals ik dit wilde (die heb ik pas sinds een half jaar en hierdoor konden we niet op vakantie ;-)), en door de knullige webshop van het begin wilden ook niet alle bedrijven dat ik hun merk verkocht.
    Ook werd ik hierdoor niet geaccepteerd voor Flavourites en Fashionchick. Geheel terecht natuurlijk, maar toen baalde ik daar wel van, want dat kon extra conversie opleveren naar de shop. Nu heb ik deze vermeldingen wel, maar wel pas na twee jaar en een nieuwe shop. Met meer budget had ik professioneler kunnen beginnen en dat had me een hoop extra werk (en teleurstellingen) gescheeld.
  6. Wel een het bijltje er bij neer weer gooien? Waarom toch doorgegaan?
    Ik heb weleens gedacht: “Waar ben ik aan begonnen? Ik stop ermee.” Toch was dit niet serieus, dit is mijn grote droom! Ik zeg altijd, als alles tegenzit en je vind het nog steeds leuk, dan weet je dat er geen weg terug is en ga je door!
    Daarnaast wil ik d.m.v. de webshop ook iets opbouwen voor mijn zoon, anders kan dat niet. Hij is daarom mijn grootste drijfveer, ik wil hem laten zien, dat het in het leven lang niet altijd gemakkelijk is en dat je hard moet werken wil je iets bereiken. Dat leer ik hem niet door er zoveel werk in te steken en vervolgens te stoppen. 
  7. Nu heb je alles op de rit. Hoeveel uur werk je?
    Ik werk in totaal 23 uur voor een werkgever. Daarnaast werk ik zo’n 40 á 50 uur per week aan de webshop.
  8. Hoe combineer je dat met je gezin?
    Heel goed plannen haha! En zorgen dat de avonden en weekenden (zeker wanneer mijn zoon wakker is) zoveel mogelijk voor hem zijn.
  9. Hoe verdeel je je tijd? Doe je aan time management?
    Omdat ik de avonden zoveel mogelijk voor mijn gezin wil houden, sta ik ’s morgens om 5:00 op. Dan beantwoord ik mijn mail, maak ik bestellingen klaar, check ik social media etc. Daarna snel wat in het huishouden, ontbijten en ons klaarmaken en dan breng ik mijn zoon bij mijn ouders en ga ik aan het werk. Ik heb er dan al een halve dag op zitten, maar dit lukt prima, ik ben ook een ochtendmens, dat scheelt. Ik plan wel alles in en doe veel op vaste tijden. Dan heb ik houvast.
  10. Krijg je support van thuis?
    Heel veel! Mijn man steunt me in alles wat ik doe en ook mijn ouders supporten mij/ons heel erg. Zij brengen bijvoorbeeld de bestellingen weg als ik aan het werk ben.
  11. Heeft het wel eens tot onenigheid geleid?
    Nee, eigenlijk niet. Gelukkig weet mijn man waarvoor ik het doe en kan ik alles zo verdelen dat ik het allemaal wel voor elkaar krijg; gezin, huishouden, werk en webshop. Daarnaast gaat mijn man ook mee als ik op een markt sta, soms ook mee op inkoop en beantwoordt hij ook mail, doet hij bestellingen etc. 
  12. Kun je een rol spelen op school?
    Dat weet ik nog niet, Milan is pas 3. Wel was het even passen en meten met de dagen voor de peuterspeelzaal en kan ik bijvoorbeeld al niet voldoen aan de ouderochtend op dinsdag, omdat ik dan werk. Dat is nog wel een dingetje…
  13. Wat komt er op nr 1: werk of kind?
    Altijd mijn kind! Zonder twijfel.
  14. Wat is een valkuil als je meerdere dingen wilt combineren?
    Dat je het niet goed inplant, waardoor je het idee kan krijgen achter de feiten aan te lopen. En dat is voor een controlfreak als ik behoorlijk lastig. Werk desnoods met een planbord en agenda en houd je daar ook aan. Daarnaast wil je ook niet dat je omgeving zich tekort gedaan voelt. 
  15. Hoe leuk is het om je eigen bedrijf te hebben?
    Erg leuk, ik wil dit niet meer kwijt! Al is het niet altijd makkelijk en heb je soms een lange adem nodig. 
  16. Als je terugkijkt, wat zou je anders doen?
    Dat vind ik altijd een lastige. Wat ik anders had gedaan is, dat ik niet op iedere markt zou gaan staan, meer onderscheid maken en goed naar de doelgroep kijken en inkopen voor de webshop en niet voor een markt of braderie. 
    Verder zou ik niet veel anders doen, ik kan niet zeggen dat ik eerst had moeten sparen voor de webshop, de voorraad etc., want die optie was er niet.
    Ik denk juist dat ik zoveel geleerd heb doordat ik niet het succesverhaal uit de bladen ben en dus juist wel een lange aanloop en adem nodig had.
    Dat is achteraf gezien toch wel veel waard.
  17. Ervaar je meer of minder stress nu je een eigen webshop hebt?
    Net zoveel. Maar de webshop voelt niet als werk, daardoor kan je tegenslagen ook beter handelen denk ik. 
  18. Wat staat er nog op je verlanglijst?
    Ik heb veel cursussen omtrent social media gevolgd, ik zou daarin heel graag advies gaan geven aan bedrijven die net beginnen met een social media strategie. Daarnaast wil ik ook meer met bloggen (juist over dit onderwerp) omdat ik het leuk vind om mijn verhaal te vertellen en ik hoop dat ik daarmee andere moeders kan inspireren.
  19. En last, but zeker not least: Welk advies wil je vrouwen met een gezin/dubbele baan meegeven?
    Heel cliché, maar dat alles kan zolang je maar doet wat je leuk vindt!
    Als je de webshop toch niet zo leuk vindt, moet je je afvragen of je dit wel moet doen. Daarnaast moet je plannen en ook in gesprek blijven met je werk. Wees eerlijk over waarom je misschien een keer vrij wilt en ga vooral niet liegen hierover. En probeer te schakelen, wanneer op je werkt ben, concentreer je dan op je werk en ga daar dan niet piekeren over wat je thuis allemaal nog moet doen of over je webshop. Neem daarnaast ook de tijd voor je gezin en soms is dat het beste als je even niet thuis bent, anders blijf je misschien toch te lang hangen achter de laptop terwijl dat niet de bedoeling was. En tot slot, alles kan, het is maar net wat je wilt! 

Maarre… hoe zit het bij jou?

Hoe zit dat eigenlijk met jouw ambitie?
Ben je blij met wat je doet?
Ben je trots op wat je bereikt hebt?

Prima vragen op de decemberdagen mee door te komen!

We horen jouw mening/ideeën/feedback graag!

>> vul ons onderzoek in <<

en help ons met het in kaart brengen van ‘de vrouwelijke webwinkelier’!
Je beloning? Onze eeuwige dank én 40% korting op onze werkboeken en -bladen.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

4 reactie bij Ambitie: webwinkel + baan/gezin – kan dat?

  1. avatar
    Liesbet 18 december 2013 bij 12:05 #

    Deze dames weten van aanpakken! Ik hoop ook snel het evenwicht te vinden tussen mama zijn en het zo graag willen ondernemen. Thuis werken is leuk, maar het stopt nooit … dus gaan we met kerst gewoon weg, zodat ik eens 100% mama kan zijn.

  2. avatar
    Kim Welling 18 december 2013 bij 11:11 #

    Wat een inspirerende blogpost! Met een kindje op komst is het combineren van werk en gezin een van de spannende vraagstukken. Dit interview geeft me zeker hoop en drive!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Om 5:00 uur opstaan, gek?! - Marisca Kenter- van der Zwaan - 26 december 2013

    […] week verscheen het interview/verslag naar aanleiding van ons panelgesprek wat ik had op Flavourites Live! Business en was georganiseerd […]

  2. Week van de publicaties! - Marisca Kenter- van der Zwaan - 19 december 2013

    […] was de week van de publicaties. Het interview wat ik had met MamaMarketing is gisteren gepubliceerd op hun website én gisteren was ook mijn eerste krantenadvertentie voor […]

Geef een reactie