Basic SEO voor MamaMarketeers (3 tips)

SEO zoekmachine-optimalisatie mamamarketing voor webwinkel

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, voor je webwinkel.. je weet dat je er iets aan zou moeten doen, maar je hebt geen idee hoe je dat aan zou moeten pakken…

Wat is SEO eigenlijk precies?

In mijn ‘Wat is… dàt?’-serie heb ik onlangs uitgelegd wat SEO precies inhoudt. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Hoe beter jij je webwinkel optimaliseert voor zoekmachines, hoe hoger je zal eindigen bij de zoekresultaten. Als je je website wilt optimaliseren voor zoekmachines als bijvoorbeeld Google, moet je er onder andere voor zorgen dat je de voor jouw webwinkel relevante zoekwoorden zoveel (en zo relevant) mogelijk verwerkt in je site.

Ingewikkeld, dat SEO?

SEO is redelijk complex: zoekmachines houden geheim hoe zij pagina’s indexeren, dus het optimaliseren van je webwinkel is een grote uitdaging. Er zijn een heleboel experts die dit voor je kunnen doen, uiteraard tegen betaling. Heb je hier geen geld voor (over) dan kun je met een paar simpele dingen toch de SEO van jouw webwinkel zelf aanpakken. Dit zullen we behandelen in een serie screencasts die we binnenkort gaan opnemen.

Wil je toch alvast aan de slag, begin dan met het bedenken van de voor jouw webwinkel meest relevante zoekwoorden. Hieronder een kort lesje Basic SEO voor MamaMarketeers.

Basic SEO voor MamaMarketeers

Het is duidelijk dat keywords van essentieel belang zijn voor SEO. Daarom moet je daar mee beginnen. Zo pak je dat aan:

  • bedenk 5 à 10 steekwoorden (keywords) waar jouw bedrijf echt op gevonden zou moeten worden.
    Vraag hiervoor rond bij klanten (hoe heb je mij gevonden?), vrienden en familie. Of organiseer een brainstormsessie met andere MamaMarketeers waarbij je voor elkaar bedenkt welke keywords belangrijk zijn.
  • Schrijf vervolgens zoveel mogelijk content waarin je die steekwoorden/ keywords gebruikt. Zorg ervoor dat de content die je ontwikkelt relevant is voor jouw merk en dus voor jouw doelgroep. Niets irritanter dan een blogpost, Facebook update of tweet vol keywords maar zonder interessante boodschap.
  • Vergeet ook niet om je produkt-omschrijvingen én -foto’s te voorzien van de juiste keywords!

Door consequent content te creëeren waarin de voor jouw webwinkel relevante keywords zitten, zal je automatisch hoger scoren in Google.

Keywords + content creatie = dubbelbonus

Door goed na te denken over de voor jouw webwinkel relevante keywords én door het baseren van je content op die keywords zul je bovendien automatisch een duidelijker niche voor jouw webwinkel creëeren, wat het voor jouw doelgroep weer makkelijker maakt om jouw merk te duiden en er ‘fan’ van te worden – dubbelbonus dus!

Stel ons jouw SEO-vraag!

Lijkt het zelf aanpakken van je SEO super-ingewikkeld? Dat kunnen we ons voorstellen! Daarom nemen Dana en ik binnenkort een serie screencasts op waarin we SEO op een visuele manier uitleggen. Heb jij een brandende vraag over hoe je SEO kunt toepassen voor je webwinkel? Stel ons die vraag dan via Facebook – en wie weet wordt je jouw vraag straks beantwoord in onze serie screencasts!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , ,

1 reactie bij Basic SEO voor MamaMarketeers (3 tips)

  1. avatar
    Website maken voor beginners 21 november 2011 bij 18:53 #

    Goede seo is een van de belangrijkste factoren om uw website een succes te laten worden. Indien men dit niet zelf kan is het zeer zeker aan te raden om dit uit te besteden. Persoonlijk ben ik niet van de geautomatiseerde programma’s.

    Keep it real and human zeg ik altijd, dan ziet het er veel natuurlijker uit en heb je minder kans om gestraft te worden door Google en andere zoekmachines

Geef een reactie