Een beetje bah – over de marketingmix

“Nou. Tja. Goed idee,” zeggen webwinkeliers vaak als ik iets vertel over marketing.
“Maar nee… ik ben niet zo commercieel.”

Denk daar zelf even een vies gezicht bij.
Want marketing… da’s toch een beetje bah.
En eng, dat ook.

Bovendien: een goed product verkoopt zichzelf, toch?

Toch niet, nee.

Even back to basics, hoor.
De marketingmix, bedacht in 1949.
Het idee: met een mix van vier P’s verkoop jij je product.

De eerste P is Product: datgene wat je verkoopt.
De tweede P staat voor Prijs: het bedrag waarvoor je je product verkoopt.
De derde P, die staat voor Plaats: de plek waar jouw klant jouw product kan kopen.
En de vierde P staat voor Promotie: de manieren waarop jij je potentiële klanten laat weten dat jij een product in de verkoop hebt.

64 jaar later is dat model nog steeds van toepassing.

En ziet het er belabberd uit voor webwinkeliers.

Prijs? Bij de Bol’s van deze wereld kost het minder.
Plaats? Je hebt een webwinkel – samen met grofweg 43.000 andere Nederlanders.
Promotie? Zalando heeft een veel grotere roeptoeter dan jij.

Het enige wat jij wèl hebt, denk jij opgelucht, is een echt origineel Product.

Fairtrade geproduceerd.
Opgeduikeld, na maandenlang zoeken, bij een heel bijzonder Sumatraans groothandeltje waar ze amper Engels spreken.
Zelfgebreid, -gehaakt of gefiguurzaagd.

Zo’n bijzonder mooi one of a kind product verkoopt zichzelf.

Denk je. Hoop je. Bid je.

Voor een deel heb je gelijk.
Van de vier P’s is Product het belangrijkst: een beroerd product verkoop je niet, hoeveel marketinggeld je er ook tegenaan gooit.
Andersom is minder vanzelfsprekend.

Een geweldig product vliegt niet volautomatisch over jouw digitale toonbankje.

Jouw potentiële klant moet jou namelijk wèl kunnen vinden.
En om dat voor elkaar te krijgen, moet je je mond opentrekken.
Je moet van je laten horen.

Promotie anno 2013 gaat over inspireren, adviseren en helpen.
Over delen. Luisteren. Een relatie opbouwen.
Via Pinterest, Facebook, Twitter of Google +.
Via je blog, nieuwsbrief of e-mail.

Doe je dat goed?
En is je product in orde?
Dan vindt die klant je wel – ook tussen de 43.000 andere webwinkels.
En dan betalen ze die prijs – ook al is het bij de dozenschuiver iets goedkoper.
Want dan gunnen ze jou de koop.

Jou, niet Zalando.

Toch wel lekker hè, die P van Promotie?

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

Nog geen reacties

Geef een reactie