Beste Meneer de Computerverkoopman

Om vijf voor tien hak ik de knoop door.

Ik, al 20 jaar verstokt Apple-adept, stap over op een ‘gewone’ PC. Ik ga namelijk spraakgestuurd werken, en dat kan alleen op Windows.

Nu ik de knoop heb doorgehakt, wil ik doorpakken ook… Ik ga een laptop bestellen!

Opgetogen begon ik te googlen – maar om vijf over tien zat ik al machteloos huilend achter mijn computer.
Intel Premium 3 Processor. 186 GB intern werkgeheugen. 309 x snelle Flash geheugen. Titanium Solar Flare met ultraRAM. Gegalvaniseerde, linksdraaiende schroefjes? Technische spierballentaal waar ik geen touw aan vast kan knopen.

Daarom bij deze een open brief aan de meneer die mijn probleem op kan lossen.

Beste Meneer de Computerverkoopman,

Kunt u voor één keer de andere kant opdenken?
Richting mij, bijvoorbeeld?

Ik ben namelijk een high potential klant met een stapel flappen op zak. En die flappen – die wil ik dolgraag uitgeven aan een dure computer.
Precies zo eentje als u in uw webwinkel verkoopt.
Maar u maakt het me niet makkelijk.

De lelijkheid van uw site – daar kan ik met een beetje goede wil best doorheenkijken.
Maar die technische vaagtaal – moet dat nou echt?

Wat kan mij het schelen dat de UI16 een 832 MB drive heeft, en de GX19 met roterende tiles werkt?
Ik weet ten eerste niet wat dat is en ten tweede: het maakt me geen kont uit.
Nee echt: het interesseert me niet WAT EEN COMPUTER ALLEMAAL KAN – ik wil weten WAT IK DAARAAN HEB.

Ik wil alleen maar weten welk model perfect is om mijn spraakprogramma op te draaien.
Wat ‘ie kost.
En, vooruit, of ik er een kek hoesje bij kan krijgen om die hardRAM ultra-shiny titanium shell te camoufleren.

That’s all, Meneer de Computerverkoopman.

Met vriendelijke groet,

Diana van Ewijk,
(die vrouw die in haar bloemetjesbadjas achter haar oude vertrouwde Apple’tje zat om een PC te bestellen)

Goed, die computer is, na veel gevloek en getier, besteld.
Maar dat is niet dankzij Meneer de Computerverkoopman.
Ik bedoel: het is dat mijn spraakprogramma niet op een Apple draait – anders was ik na de eerste de beste blik op zo’n gruwelijke PC-productpagina allang afgehaakt om zo’n fijne MacBook Air aan te schaffen.

PS:
Hoe staat het met jóuw product-omschrijvingen?
Schrijf jij naar je klant toe?
Of heb jij het ook vooral over afmetingen, materialen en meer van dat soort saais?
Zonde!
Een klant die zich dom voelt na het lezen van jouw productpagina is niet een klant die opgetogen bij je koopt.
Sterker nog: een klant die niet geinspireerd raakt, is een klant die bij een andere webwinkel haar heil zoekt.
Zonde, dat zei ik toch al?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

11 reactie bij Beste Meneer de Computerverkoopman

  1. avatar
    Charlotte 17 februari 2015 bij 10:00 #

    Je kunt denk ik zeker een voordeel doen van goede teksten. Zeker als een grote aanbieder geen afbeeldingen toont of beperkte productomschrijving heeft.

  2. avatar
    Ilona Rudolfs 13 februari 2014 bij 16:27 #

    Herkenbaar!
    Ook al heb ik nog nooit een Mac gehad*, voor mij blijft het ook abracadabra!
    * = de voor mij belangrijkste software bestaat niet voor Mac -> ik heb een haat-liefde-verhouding met Windows 😉

    Omdat ik al een tijdje geleden een heel klantvriendelijke computer-/netwerkleverancier in onze regio heb gevonden, heb ik deze gevraagd om op basis van mijn gewone mensentaal-criteria twee a drie suggesties te doen. Dit bleek echt super! (Binnen 48 uur een paar goede suggesties, waarbij ook rekening was gehouden met iets dat wel belangrijk voor mijn bedrijf is, maar waar ik zelf niet aan gedacht had!)

    Extra voordeel: kleine ondernemer krijgt nu de omzet! 🙂

  3. avatar
    Petra 19 januari 2014 bij 17:46 #

    Helemaal met je eens. Een computer kopen is verschrikkelijk, daar valt nog een flinke winst te behalen qua productomschrijvingen en klantgerichte communicatie.

    • avatar
      Diana van Ewijk 19 januari 2014 bij 20:26 #

      Outside in in plaats van inside out, Petra. Echt, als die computerboeren dat nou doorkregen, viel er een wereld te winnen voor ze. Ik ben vast niet de enige die inmiddels wellicht wel van haar Apple af wil, toch? Nu maar hopen dat ze dit ook lezen 🙂

  4. avatar
    Britt 18 januari 2014 bij 22:04 #

    Is het niet juist belangrijk om je met taalgebruik en informatieverstrekking op je doelgroep te richten?

    Voor de meeste PC sites zullen vrouwen in bloemetjesbadjas inderdaad niet tot de doelgroep horen 😉

    Wat voor jou saai lijkt is voor de doelgroep waarschijnlijk wel datgene waarvan deze enthousiast wordt.

    Daarnaast zijn bij het uitzoeken van een laptop of PC juist de technische specificaties van belang, ik haak af bij sites die er alleen een marketing praatje hebben staan en waar vervolgens nergens de specificaties die er werkelijk toe doen te vinden zijn.

    Het kan er natuurlijk wel allebei op staan of technische details met leesbare toelichting om ook degene die er niet zoveel vanaf weten makkelijker een keuze te laten maken 🙂

    • avatar
      Diana van Ewijk 19 januari 2014 bij 08:09 #

      Dat lijkt me nu juist de denkfout, Britt… Want waarom zou ik geen doelgroep zijn? Ik wil heel erg graag een niet-apple laptop – en ik ben echt niet de enige niet-nerd 🙂 Natuurlijk zijn technische specificaties van belang, maar het is wel belangrijk om inzichtelijk te maken wat je daar dan mee kan. Niet in de vorm van een gelikt marketingpraatje (daar haak ik ook op af!), maar puur als informatie.
      Dus en-en, zoals je zelf voorstelt, is perfect 🙂 Dan help je de niet-kenners over een drempel heen en geef je de wel-kenners ook voldoende info.
      Hetzelfde geldt voor smartphones – ook zo’n crime als je geen Apple meer wil…

  5. avatar
    Margreet 18 januari 2014 bij 11:30 #

    Ik zie een gat in de markt. Ik vind het ook allemaal abracadabra. Geen idee of ik de juiste keuze maak.

    • avatar
      Bianca 18 januari 2014 bij 11:52 #

      Dat wilde ik net zeggen: gat in de markt! PC’s kopen in gewone mensentaal op een mooie website, mét kekke accessoires! Maar niet voor mij, want ik hartje Apple.

      • avatar
        Diana van Ewijk 19 januari 2014 bij 08:15 #

        Ik hartje Apple ook, Bianca. Vooral omdat ze het zoveel overzichtelijker en klantvriendelijker aanbieden allemaal. Bij een Apple heb ik als klant het vertrouwen dat het wel goed zit. Dat komt omdat ik daar de productomschrijvingen wel van snap. Toch bijzonder dat een computermerk dat voor elkaar krijgt 🙂

    • avatar
      Diana van Ewijk 19 januari 2014 bij 08:13 #

      Precies Margreet! En dat is zonde, want het gaat over flinke bedragen. Ik vind: een nieuwe computer uitzoeken moet een feestje zijn, niet een rottaak waar je tegenop ziet. Dus 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Studio Schrijf | De noodzaak van klantgerichte productteksten - 19 januari 2014

    […] lees net zo’n sterk blogartikel over de noodzaak van klantgerichte productteksten, ik zou willen dat ik het zelf had geschreven. […]

Geef een reactie